Solsikkefrø Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jeg og samboeren min har besluttet (endelig) at vi skal flytte fra hverandre. Jeg blir boende i leiligheten, mens han flytter hjem til sin far frem til han finner plass å bo. Det er det beste for alle parter. Barnet vårt skal slippe å vokse opp med krangling og at pappaen er umoden. Jeg tror kanskje pappaen vil bli voksen. For dere som kjenner meg her inne, så vet dere litt om hvordan han har holdt på. Han gjør ikke en dritt i huset... jeg tenner derfor ikke på ham lengre, for han oppfører seg som om han også var sønnen min. Jeg håper at vi på denne måten kan komme bedre overens. Vi studerer begge to, Men han har et mye tyngre studie enn meg, så derfor skal jeg ha hovedomsorg for sønnen vår, minst 90% vil det være snakk om. Men jeg ønsker å ha et profesjonelt forhold til ham i ettertid. Mine foreldre skillte seg og tåler ikke trynet på hverandre, det synes jeg er utrolig vondt! Så jeg vil ha mulighet til å avtale at han kanskje kan komme over på middag til meg og barnet etter skolen slik at overgangen blir lettere for barnet, og at barnet slipper å få sølelsen av å måtte "megle" eller "velge" hvem av oss han skal forholde seg til. Jeg opplevde så mye intriger og vonde/traumatiske ting da mine foreldre skillte seg. Men jeg har lenge vært urlig for den økonomiske biten oppi dette. Hvordan skal jeg klare meg uten jobb som student alene med barnet? NAV var veldig behjelpelige med å forklare hva jeg har krav på som aleneforsørger. Men jeg begynte da å tenke på om jeg "har lov" å invitere pappaen til et par timer på middag hos sin egen sønn, eller om jeg "har lov" å i det hele tatt prate med ham utenom samværstiden hans.. Papirene fikk meg til å føle at jeg gjør noe ulovlig hvis vi prater sammen mer enn når jeg skal levere sønnen min til pappaen. Er det forbudt at vi samkjører å reise til Ikea sammen for å handle ting til hver sine leligheter for eksempel? Sånne ting som dette skremmer meg litt, og gjør meg urolig i forhold til det økonomiske... Noen som har vært i samme situasjon? Jeg har bare venninner som har barn som de har fått med noen de aldri har vært sammen med... så jeg har liksom ingen å snakke med om dette... Og hva hvis jeg savner ham etter en tid? dette er et ganske drastisk steg å gå... hva gjør man da? huff ;( 0 Siter
Mistera Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Det skal være fullt mulig å ha et normalt forhold til barnefaren uten at det skal gå utover dine rettigheter som alenemor. Det er jo absolutt det beste for barnet at dere har et godt forhold, det er dere alle tjente med, også med tanke på økonomi og samvær, alt blir så mye enklere når far og mor er venner. Dette skjønner selv NAV;) 0 Siter
Elis31 Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Det skal være fullt mulig å ha et normalt forhold til barnefaren uten at det skal gå utover dine rettigheter som alenemor. Det er jo absolutt det beste for barnet at dere har et godt forhold, det er dere alle tjente med, også med tanke på økonomi og samvær, alt blir så mye enklere når far og mor er venner. Dette skjønner selv NAV;) Jeg synes det er litt rart at du tenker på om dere kan møtes noen timer, eller dra til IKEA. Det er jeg helt sikker på er lov. Skillet går muligens på om dere er kjærester eller ikke. Men jeg vil tro at det går mest på om dere faktisk bor i hver deres bolig. De som snylter på trygden, oppgir vel at de bor hver for seg, så gjør de ikke det likevel. Men om man f.eks har lov til å være kjærester og bo på hver sin plass, og fortsatt mota stønad er jeg usikker på. Ikke at det høres aktuelt ut i ditt tilfelle. Men hadde vært interesant å vite hvor trygdekontoret setter grensa. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jeg synes det er litt rart at du tenker på om dere kan møtes noen timer, eller dra til IKEA. Det er jeg helt sikker på er lov. Skillet går muligens på om dere er kjærester eller ikke. Men jeg vil tro at det går mest på om dere faktisk bor i hver deres bolig. De som snylter på trygden, oppgir vel at de bor hver for seg, så gjør de ikke det likevel. Men om man f.eks har lov til å være kjærester og bo på hver sin plass, og fortsatt mota stønad er jeg usikker på. Ikke at det høres aktuelt ut i ditt tilfelle. Men hadde vært interesant å vite hvor trygdekontoret setter grensa. Sakser fra NAVs nettsider: Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. http://www.nav.no/page?id=267 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 30. november 2008 Forfatter Skrevet 30. november 2008 Sakser fra NAVs nettsider: Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. http://www.nav.no/page?id=267 Vi har bodd sammen de siste 12 mndene... jeg kommer ALDRI til å klare meg hvis jeg må vente lenge før jeg får stønad etter at han flytter ut nå... vi studerer begge to... da må jeg evt avslutte studiene mine og prøve å få meg en kjip jobb. Jeg ønsker faktisk å få meg en god utdannelse... hva gjør jeg nå da? 0 Siter
Dorthe Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 NAV har noen underlige regler, men så lenge han ikke overnatter hos deg så gjør det du føler er riktig. Nå bor jeg i Oslo da og her får ingen NAV mennesker vite hva jeg gjør så jeg har ikke brydd meg noe om de reglene 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Vi har bodd sammen de siste 12 mndene... jeg kommer ALDRI til å klare meg hvis jeg må vente lenge før jeg får stønad etter at han flytter ut nå... vi studerer begge to... da må jeg evt avslutte studiene mine og prøve å få meg en kjip jobb. Jeg ønsker faktisk å få meg en god utdannelse... hva gjør jeg nå da? Jeg tror det gjelder en annen samboer enn barnets far. 0 Siter
Elis31 Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Sakser fra NAVs nettsider: Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. http://www.nav.no/page?id=267 Men hva hvis et par går fra hverandre. Kjøper hver sin bolig, får ekstra barnetrygd og sånt. Også finner de ut at de blir helgekjærester etterhvert. Er det ulovlig? 0 Siter
songbirdy Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 En venninne av meg studerte i en by, og kjæresten bodde langt unna. De så hverandre sjelden. Venninnen min gikk til trygdekontoret (dette er noen år siden), og la alle kortene på bordet. Fortalte at hun i praksis var alenemor - men at han sov hos henne når han var på besøk i byen hun bodde (for å møte ungen). Saksbehandleren spurte da; ja.. da kommer vel hele saken til å stå og falle på om "han sover i din seng når han er der" (Altså; er dere kjærester?) Hun svarte "ja", og fikk saken avvist. Etter en stund (hun prøvde å leve på det hun hadde tilgjengelig av midler fra bla. lånekassa og andre steder), men klarte seg ikke. Hun gikk tilbake til trygdekontoret, sa det var slutt, og fikk innvilget stønad som aleneforsørger.... Poenget her var at idet hun sa hun var kjæreste, så røk stønaden. (Som i og for seg var rett og rimelig). Men i det hun erklærte seg som enslig, så fikk hun den innvilget. Med andre ord - hennes situasjon var helt ok for trygdekontoret så lenge de ikke var kjærester. Om de omgås som venner, er på besøk, går ut sammen, handler, overnatter - spiller ingen trille. Men med en gang de sier de er kjærester, så blir det ikke noen stønad. Ut fra ditt innlegg så høres det ut som helt "vanlig" samvær, som venner, og dette vil være helt ok for NAV. Det er ingen i NAV som setter privatetterforsker på søkere av stønad som enslig mor/far for å finne ut hvor mye de er sammen med eksen. Systemet er i stor grad tillitsbasert, at NAV stoler på de opplysningene du gir dem. Så lenge DU vet at du bare er venner med eksen, så bør du ha god samvittighet for hvor mye dere er sammen. Hva som skjer om dere blir sammen igjen, vet ikke jeg. Kan godt hende de vil stille spørsmålstegn ved separasjonsperioden, men ingenting er vel bedre enn at dere finner sammen igjen? Håper det ordner seg.. hilsen 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Neida, det er ikke noe NAV bryr seg med. ) Skulle de stukket nesa si borti at vi feirer 17. mai og julaften sammen og spiser middag sammen 2-3 ganger i året så vet ikke jeg. Da burde de kanskje bruke resurssene sine noe bedre? 0 Siter
Gjest pussup Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Jeg tror det gjelder en annen samboer enn barnets far. korrekt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.