Gjest mallet Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Selvfølgelig tenker jeg på behovet først og fremst, og nettopp nå fikk jeg lyst til å lage hjemmelaget marsipan :-). Noen kvern har jeg ikke, hverken manuell eller elektrisk. Og vil også gjerne ha tips om annet praktisk tilbehør, som selvfølgelig vil vurdere i forhold til behovene. Er i det hele tatt svært så nøktern på kjøkkenutstyrsfronten, nettopp derfor har jeg lite fra før. Men kjekt med Kenwood'en som kan brukes til flere ting, tenkte jeg (men en må jo ha ekstrautstyr, da). :-) Kjøttkvernen går helt fint å bruke til mandler også, trenger ikke to kverner. Bare bruk den groveste skiven til første omgang og kjør på nytt med en mindre grov skive. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Fått utdelt eksamensoppgave, og trenger litt hjelp: Finnes det noe nettsted der man har konkrete forslag til hvilke skjønnlitterære barnebøker som anbefales til de ulike klassetrinnene? Jeg dumpa innom ei side som var ok i forrige uke, men kan ikke finne den igjen nå, selv etter intens googling. Hjelp! Njet. Men denne siden anbefaler noe for 7-8 og 9-10. trinn: http://www.aa.fylkesbibl.no/lesestafetten/moy.html Jeg tror jeg vet hva du tenker på for sjefen her styra veldig med en sånn liste i fjor høst, men jeg husker jo ikke engang hva det ble kalt, jeg var ikke borti det i det hele tatt. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Njet. Men denne siden anbefaler noe for 7-8 og 9-10. trinn: http://www.aa.fylkesbibl.no/lesestafetten/moy.html Jeg tror jeg vet hva du tenker på for sjefen her styra veldig med en sånn liste i fjor høst, men jeg husker jo ikke engang hva det ble kalt, jeg var ikke borti det i det hele tatt. Det er en slik side jeg ser etter, men den jeg dumpa innom hadde anbefalinger i småskolen og på mellomtrinnet også. Pokker, at jeg ikke lagra den i favoritter! *gremmes* (((( 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Kjøttkvernen går helt fint å bruke til mandler også, trenger ikke to kverner. Bare bruk den groveste skiven til første omgang og kjør på nytt med en mindre grov skive. Ah, genialt! Men den kvernen jeg har funnet på nettsiden her ser så liten ut, og omtales som krydderkvern, det må vel finnes en større? 0 Siter
laban Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Fått utdelt eksamensoppgave, og trenger litt hjelp: Finnes det noe nettsted der man har konkrete forslag til hvilke skjønnlitterære barnebøker som anbefales til de ulike klassetrinnene? Jeg dumpa innom ei side som var ok i forrige uke, men kan ikke finne den igjen nå, selv etter intens googling. Hjelp! Denne ser ikke så verst ut, selv om den ikke er inndelt klassevis: http://www.bokapnerne.no/sitepageview.aspx?sitePageID=1039 Jeg har sett mange andre tidligere, men ikke lagret noen. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Denne ser ikke så verst ut, selv om den ikke er inndelt klassevis: http://www.bokapnerne.no/sitepageview.aspx?sitePageID=1039 Jeg har sett mange andre tidligere, men ikke lagret noen. Denne var det jeg leita etter! Tusen takk! ) 0 Siter
laban Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Denne var det jeg leita etter! Tusen takk! ) (Denne gangen husket jeg å endre overskriften...) Jeg nølte veldig før jeg sendte den - tenkte jeg ikke skulle blande meg inn siden det sikkert ikke var riktig uansett - så det var hyggelig å få vite at den var nyttig. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Øh, skal mye pizza til for å utligne kjøpet av kvern, tror jeg. He-he... 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Ah, genialt! Men den kvernen jeg har funnet på nettsiden her ser så liten ut, og omtales som krydderkvern, det må vel finnes en større? http://www.spar-momsen.dk/shop/kenwood-at950a-koedhakker-968p.html 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 http://www.spar-momsen.dk/shop/kenwood-at950a-koedhakker-968p.html Ah, takk! Kan denne benyttes til kjøtt såvel som til nøtter/mandler, eller er den bare til kjøtt? 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Har aldri følt behov for to bakeboller (har en stor i metall som holder fint), men hva mener du med ekstratutstyr? I den pakken så er det kjøttkvern og blender bl.a. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228136026' post='4028562] I den pakken så er det kjøttkvern og blender bl.a. Ah, ok. Har blender, men lurte på mandelkvern (alt. kombinert mandel- og kjøttkvern). Har overhodet ikke peiling... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Ah, ok. Har blender, men lurte på mandelkvern (alt. kombinert mandel- og kjøttkvern). Har overhodet ikke peiling... http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductMaximage-Popup;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000yv3KzyxP?ProductSKU=KM615MEGA Det er ikke mandelkvern i pakken her, så det er nok uansett noe som kjøpes som ekstrautstyr. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Nå er ikke jeg spiky, men jeg blander meg (selvfølgelig) inn jeg også: Når du skal kjøpe på utstyr til maskina, så er det sikkert lurt å tenke på hva man allerede gjør på kjøkkenet. Har du f.eks. ei sitruspresse du bruker mye, men som begynner å bli slitt - så kan det være smart. Er du typen som baker tårnkake selv, så er mandelkverna smart. Osv., osv. Personlig _vet_ jeg at vi aldri kommer til å lage pasta selv, derfor blir den pastagreia helt uinteressant. Men hadde jeg hatt ambisjon om å lag egen pasta, da hadde jeg gått for den. Her i huset brukes kjøttkverna (mer til poteter enn kjøtt, riktignok), mandelkverna og den greia til å ha på toppen som man kan lage milkshake i. Nå ønsker vel jeg meg ny maskin, da, men noe annet tilbehør ser jeg allikevel ikke for meg. ''og den greia til å ha på toppen som man kan lage milkshake i.'' = Blender ;-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228136698' post='4028577] ''og den greia til å ha på toppen som man kan lage milkshake i.'' = Blender ;-) DET var det, ja! Herregud, jeg tror jeg har mistet endel ord i vokabularet mitt, jeg, av å gå her hjemme. :-/ 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228136552' post='4028574] http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductMaximage-Popup;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000yv3KzyxP?ProductSKU=KM615MEGA Det er ikke mandelkvern i pakken her, så det er nok uansett noe som kjøpes som ekstrautstyr. Ok, takk. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Ah, takk! Kan denne benyttes til kjøtt såvel som til nøtter/mandler, eller er den bare til kjøtt? Jeg bruker den til alt mulig, både kjøtt og fisk og mandler og brødsmuler. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Jeg bruker den til alt mulig, både kjøtt og fisk og mandler og brødsmuler. Ok, takk! 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Nå er ikke jeg spiky, men jeg blander meg (selvfølgelig) inn jeg også: Når du skal kjøpe på utstyr til maskina, så er det sikkert lurt å tenke på hva man allerede gjør på kjøkkenet. Har du f.eks. ei sitruspresse du bruker mye, men som begynner å bli slitt - så kan det være smart. Er du typen som baker tårnkake selv, så er mandelkverna smart. Osv., osv. Personlig _vet_ jeg at vi aldri kommer til å lage pasta selv, derfor blir den pastagreia helt uinteressant. Men hadde jeg hatt ambisjon om å lag egen pasta, da hadde jeg gått for den. Her i huset brukes kjøttkverna (mer til poteter enn kjøtt, riktignok), mandelkverna og den greia til å ha på toppen som man kan lage milkshake i. Nå ønsker vel jeg meg ny maskin, da, men noe annet tilbehør ser jeg allikevel ikke for meg. Kan en vaske delene i oppvaskmaskin? 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Kan en vaske delene i oppvaskmaskin? Nei sier veiledningen - jo sier jeg. :-) Har gjort det i mange år, og det går helt greit. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.