Gå til innhold

Kiropraktikk - Senskader?


Crizzy

Anbefalte innlegg

Har i flere år gått til kiropraktor ca. 1 gang pr. mnd. pga låsinger i rygg og nakke. Kan dette være skadelig, slik at jeg kan få problemer med skjelettet senere i livet? Finnes det eventuelt noe alternativ behandling som kan hjelpe meg utenom fysioterapi? (Har tidligere prøvd fysioterapi uten at det har hjulpet meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Nå vet jo ikke jeg noe om hvor aktiv du er m.t.p fysisk aktivitet, men jeg tenkte jeg ihvertfall ville nevne hvordan jeg selv har det. Jeg har også hatt mine turer med kiropraktor, og synes det er det eneste som hjelper når jeg først har fått låsning. Men det er jo temmelig dyrt i lengden da...Dessuten så tror jeg at kroppen rett og slett blir avhengig av det. Her tidligere begynte jeg å bli flinkere til å bevege meg mer, turer i skog og mark og svømming et par ganger i uken. Jeg var kjempefin over en lengre periode! Deilig.... Men nå har jeg vært ganske sløv, og kjenner jeg har flere låsninger igjen. Og det er pga. av at jeg har sittet for mye foran Tv`en og Pc`en...

Så nå skal jeg sette igang med trenigen igjen, for dette er uholdbart...Aerobic ilag med fysioterapeut med tilpassede uttøyningsøvelser for rygg og nakke er også en utmerket måte for å myke opp ryggen. For det er jo derfor vi får låsninger, pga. stram og kort muskulatur. Hvis du ikke har gått til trening med fysioterapeut før, så hør med legen! Anbefaler deg svømming, det er jo så godt på mange måter....

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nå vet jo ikke jeg noe om hvor aktiv du er m.t.p fysisk aktivitet, men jeg tenkte jeg ihvertfall ville nevne hvordan jeg selv har det. Jeg har også hatt mine turer med kiropraktor, og synes det er det eneste som hjelper når jeg først har fått låsning. Men det er jo temmelig dyrt i lengden da...Dessuten så tror jeg at kroppen rett og slett blir avhengig av det. Her tidligere begynte jeg å bli flinkere til å bevege meg mer, turer i skog og mark og svømming et par ganger i uken. Jeg var kjempefin over en lengre periode! Deilig.... Men nå har jeg vært ganske sløv, og kjenner jeg har flere låsninger igjen. Og det er pga. av at jeg har sittet for mye foran Tv`en og Pc`en...

Så nå skal jeg sette igang med trenigen igjen, for dette er uholdbart...Aerobic ilag med fysioterapeut med tilpassede uttøyningsøvelser for rygg og nakke er også en utmerket måte for å myke opp ryggen. For det er jo derfor vi får låsninger, pga. stram og kort muskulatur. Hvis du ikke har gått til trening med fysioterapeut før, så hør med legen! Anbefaler deg svømming, det er jo så godt på mange måter....

Ønsker deg lykke til!

Hei igjen!

Takk for svaret. Jeg sitter også en del foran TV`n og PC`n, men har blitt mer og mer bevisst på at trening og tøying er det aller beste. Jeg prøver å trene flere ganger i uka, og det hjelper faktisk. Likevel er jeg nok blitt litt avhengig av kiropraktoren. Jeg må jo stadig innom (ca. 1 gang i mnd. eller hver andre mnd.) Jeg er tross alt ikke fylt 30 år enda. Har hørt at man etter mange års kiropraktorbehandling kan bli litt "skranglete" i skjelettet. Vet ikke om dette stemmer og om det kan bety at man lettere får låsinger. Har du hørt noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til crizzy vedr. kiropraktikk og senskader.

Det er ingen holdepunkter for at kiropraktikk skal fremskynde slitasjeskader. Imidlertid er min holdning at denne behandlingsform hovedsaklig bør benyttes ved akutte skader. Forebygging av tilbakefall bør skje ved egenøvelser, holdningsendringer, tiktig arbeidsplass, riktig nakkepute og jevnlige aktiviteter som gir bevegelse i ryggraden. Enkelte fysioterapeuter kan demonstrere strekk-øvelser for nakken som du selv kan gjøre noen minutter flere ganger per arbeidsdag. Dette skulle overflødiggjøre jevnlige kiropraktor-besøk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...