Gå til innhold

PMS-plager


jazzed

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år. Brukte p-piller frem til november i fjor, men har etter å ha fått et barn valgt å sette inn spiral. Denne er jeg veldig fornøyd med, og vil ikke tilbake på p-pillen. Dessverre har jeg fått endel plager i forbindelse med dette. Jeg har fått veldig kraftige blødninger, i den grad at jeg går rundt og er veldig svimmel i to-tre dager. Smertene i forbindelse med mensen har også økt mye. Men det som plager meg mest er de voldsomme humørsvingningene jeg har fått. Jeg kan være på randen av selvmord den ene dagen, furisk den andre dagen og overlykkelig den tredje dagen. Dette har selvsagt ikke noen positive følger for familie-livet, da verken samboeren min eller sønnen min, eller jeg for den saks skyld, vet hvordan jeg vil reagere på ting som skjer eller blir sagt. Ville sette veldig stor pris på noen råd om hva jeg burde gjøre for¨å endre på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du ikke gå over til Ppiller igjen da, når du tydligivs har så mange plager som følge av spiral?! Jeg villa ihvertfall vurdert det, for dette høres jo uholdbart ut, både for din egen del og familien din....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til jazzed vedr. PMS-plager. For det første bør du utelukke at noen av plagene dine skyldes jernmangel eller lavt stoffskifte etter fødsel. Kraftigere og mer smertefull mens er en kjent bivirkning av vanlige spiraler. En hormonspiral, som inneholder minimale hormonmengder som kun virker inni livmoren vil hindre disse plagene, og er godt egnet om det skal gå mer enn noen år til evt. neste svangerskap. PMS-plager i form av depresjoner og humør-endringer kan også skyldes slitenhet som småbarnsmor, og lite tid til seg selv. Kraftige depresjoner før mens kan nå behandles effektivt med "lykkepiller" en ukes tid før mens, men dette er foreløpig under utprøving. Vanlige depresjoner bør først utelukkes.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Steeners

Hvorfor vil du ikke gå over til Ppiller igjen da, når du tydligivs har så mange plager som følge av spiral?! Jeg villa ihvertfall vurdert det, for dette høres jo uholdbart ut, både for din egen del og familien din....

i dagene etter menstrasjon og frem til neste menstrasjon plages jeg veldig med ømme/vonde bryster,og ustabilt humør,irritabel utålmodig osv.jeg er 28 år gammel og har et barn på to og et halvt år.har vært veldig plaget de siste 6 månedene.trenger noen gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...