Gjest Fattiglus Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 Jeg får bidrag for et barn, barnet har ikke samvær med far, men de siste fire årene har han fått fratrekk for at han har samvær noen netter i måneden, fordi jeg er dumsnill. Nå derimot ønsker barnefaren å sette ned bidraget ytterligere, fordi hans nye kone ikke har inntekt, så de trenger pengene selv sier han. Jeg har selv meget trang økonomi, og vet det vil merkes her i huset om så skjer, og har ikke lyst til at dette skal skje. Han sier jeg kan si ja med engang i privat avtale, eller han kan søke om nedsettelse og få det innvilget, det har han visst krav på. Jeg mener vel at hans kone bør skaffe seg en jobb jeg da, uansett om den er direkte relatert til utdannelsen hennes, hun er nyutdannet. Hva bør jeg gjøre her? Kan han få satt ned bidraget fordi han må forsørge sin kone og nye barn, eller må han forsørge den ungen han har fra før også på en allright måte? Kjenner jeg er litt irritert, jeg føler på en måte at jeg må lide for at denne damen ikke gidder å finne seg en jobb, ungen er jo i barnehagen, så hun har tid nok. Hun skulle jo strengt tatt klart å forsørge seg selv da, eller? Har ikke fått fullt bidrag på 4 måneder nå, det merkes, og det er for at han ikke betaler inn vil jeg tro, så kan vel uansett gå år før jeg får det jeg egentlig skal ha da, men jeg skulle så gjerne hatt de pengene til jul! Dette ble et sytete innlegg, og hadde jeg hatt økonomi til det skulle han vært fritatt hele bidraget, men sånn er det desverre ikke! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 Bruk bidragsveilederen på NAV sine sider, så ser du om bidraget er beregnet riktig. Eller du kan få NAV kontoret til å beregne det for deg. http://www.nav.no/page?id=337 0 Siter
Atene Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 Spander de 850 kronene det koster å få det riktig fastsatt av nav. Han skal ikke ha lavere bidrag selv om han forsørger kona. Det at han har et barn til, slår ut på bidragsevnen hans, men ikke på andel av underholdskostnad. Hvis han tjener lite, kan det hende at den reduserte bidragsevnen reduserer bidraget, men i utgangspunktet har du jo allerede vært dumsnill og latt ham slippe billig. Insisterer han nå på å følge reglene, bør du også gjøre det, be nav om fastsettelse og oppgi korrekt samvær. 0 Siter
Gjest anna k Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 Er de to voksne i husholdet skal du ha mer i bidrag. ikke mindre, da de er to om å dele utgiftene for å bo. La NAV få ta over saken. Da er du trygg på at det blir riktig. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 La NAV ta seg av bidragsfastsettelse, slik at dette ikke blir noen forhandlingssak! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 Såvidt jeg vet har du som eneforsørger krav på et visst minimums beløp i barnebidrag, uavhengig av hvilken økonomisk situasjon barnefaren befinner seg i! Hvis den bidragspliktige ikke har betalingsevne nok til å betale dette minstebidraget, vil du få hele beløpet, eller differansen, dekket av bidragskontoret hos NAV. Den bidragspliktige vil isåfall opparbeide seg en gjeld som han må dekke inn igjen når / hvis betalingsevnen blir bedre. Bidraget fastsettes på grunnlag av inntektene til dere begge + hvor mye samvær han har med barnet. Som regel vil han være pliktig til å betale mere enn minimumsbidrag sålenge han har en viss inntekt. Dere står riktignok ganske fritt til å gjøre egne avtaler dere imellom, men det vil jo være dumt av deg å godta en ordning som er mindre gunstig for deg enn hva du rettmessig har krav på. Tror du gjør klokt i å overlate dette til NAV, ja! 0 Siter
songbirdy Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 Såvidt jeg vet har du som eneforsørger krav på et visst minimums beløp i barnebidrag, uavhengig av hvilken økonomisk situasjon barnefaren befinner seg i! Hvis den bidragspliktige ikke har betalingsevne nok til å betale dette minstebidraget, vil du få hele beløpet, eller differansen, dekket av bidragskontoret hos NAV. Den bidragspliktige vil isåfall opparbeide seg en gjeld som han må dekke inn igjen når / hvis betalingsevnen blir bedre. Bidraget fastsettes på grunnlag av inntektene til dere begge + hvor mye samvær han har med barnet. Som regel vil han være pliktig til å betale mere enn minimumsbidrag sålenge han har en viss inntekt. Dere står riktignok ganske fritt til å gjøre egne avtaler dere imellom, men det vil jo være dumt av deg å godta en ordning som er mindre gunstig for deg enn hva du rettmessig har krav på. Tror du gjør klokt i å overlate dette til NAV, ja! Er ikke noe minstebeløp lenger. Alt går etter innteksevne.. Men dersom hun søker om forskuddsbidrag, så kan NAV fastsette en prosentvis "andel" hun kan få på forskudd, som du beskriver. Dette er det staten forskutterer når/hvis bidragsyter (far) ikke betaler, eller ikke i tide. Da blir det beløpet NAV forskutterer gjeld til han. Men det er ingen grunn til å være "snill" iallefall - HAN er det i hvertfall ikke!! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Er ikke noe minstebeløp lenger. Alt går etter innteksevne.. Men dersom hun søker om forskuddsbidrag, så kan NAV fastsette en prosentvis "andel" hun kan få på forskudd, som du beskriver. Dette er det staten forskutterer når/hvis bidragsyter (far) ikke betaler, eller ikke i tide. Da blir det beløpet NAV forskutterer gjeld til han. Men det er ingen grunn til å være "snill" iallefall - HAN er det i hvertfall ikke!! Ok! Takk for opplysninger! Jeg visste det var en slags regel for dette, men ikke helt hvordan den fungerte, så nå lærte jeg noen nytt idag også! 0 Siter
songbirdy Skrevet 10. desember 2008 Skrevet 10. desember 2008 Ok! Takk for opplysninger! Jeg visste det var en slags regel for dette, men ikke helt hvordan den fungerte, så nå lærte jeg noen nytt idag også! =) Tror ikke det er så veldig lenge siden dette ble forandret på. En jeg kjenner har iallefall fått beskjed om at det ikke er noe som heter minstebidrag lenger! Litt surt - hun hadde ca 1100 i mnd, søkte om bidragsendring (pga barnefaren hadde fått jobb og ungen hadde blitt eldre = andre tabeller man går etter) - men neida! Hun endte opp med et bidrag på 330 i mnd og forskuddsbidrag på 660. Altså, hun får 660,- i mnd nå etter å ha søkt om bidragsendring, og faren betaler 330 (etter det jeg har skjønt). Han får da det samme i gjeld til staten hver mnd, om han ikke betaler hele beløpet (660) hver mnd. Det hele er uansett mindre enn ungen får i lommepenger i mnd, merkelig at det er lov med så lite bidrag, spør du meg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.