Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å temme en undulat?

Anbefalte innlegg

Gjest Grrrr67
Skrevet

Hei!

Har hatt en undulat i 3 uker nå. Den var 12 uker da jeg kjøpte den i dyrebutikken. Snakker med den og tar inn hånda i buret hver dag, men den er fortsatt redd.

Burde den ha vært tam nå? Lurer på å levere den tilbake igjen. Synes ikke jeg har helt dreisen på den lille søte skapningen...

Hvor lenge???

Skrevet

Du må nok gi den endel mer tid ;0)

Jeg var innom en annen dyrebutikk her om dagen og spurte og da mente de at jeg burde ha kommet et stykke på veien nå..

Den begynner vel å få lyst til å fly litt rundt nå,men kan ikke ta den ut før den er tam :(

Skrevet

Levere den tilbake fordi du ikke har fått "dreisen på den"? Jøss, hva forventer du av en liten fugl da.. Den må forøvrig få lov å fly også, kan ikke sitte i buret hele dagen.

Dyrehold er ikke bare hva vi mennesker ønsker ut av dyret, og har du en slik innstilling er det kanskje best levere den tilbake ja.

Nå er jeg krass, men jeg kan ikke fordra dyrehold på menneskers premisser, og er i tillegg bittelitt usikker på om innlegget er seriøst..

Skrevet

Jeg var innom en annen dyrebutikk her om dagen og spurte og da mente de at jeg burde ha kommet et stykke på veien nå..

Den begynner vel å få lyst til å fly litt rundt nå,men kan ikke ta den ut før den er tam :(

For å temme et dyr må du la dyret komme til deg, ikke presse deg på.

Skrevet

Et stykke på veien er du nok kommet. Men for å få den helt tam trenger den mer tid.

Hvor kjapt den blir super tam, avhenger jo litt av hvor lang tid om dagen du bruker på den. Noen undulater er mer lettskremt enn andre også.

Gi den litt tid, og ta deg god tid til å bli kjent med fuglen, så løser det seg etterhvert. :0)

Skrevet

Jeg har hatt indulater hele livet. Tilsammen 4 stk (alltid bare en om gangen). Har alltid kjøpt dem som unger og gjerne fra opprettere. Har også passe på å skaffe dem i perioder jeg har hatt god til til disposisjon (ferier o.l).

Har stort sett alltid klart å få dem svært tamme. En var så kosen og tam at han elsket å ligge inni håret mitt og "kose" med ørene mine i timevis. Da han var ute av buret lot han meg aldri være i fred og forfulgte meg overalt. Gjett om jeg savner den fuglen!!

Den undualten jeg skaffet meg etterpå derimot, var det verre med. Kjøpte den før den kunne fly ordentlig, men fikk den allikevel aldri helt tam. Dvs, den var aldri direkte livredd, men prøvde å unngå meg hvis den kunne. Satt toppen 15 sekunder på feks fing, hode, skulder før den fløy videre.

Undulaten til ei venninne av meg blir aldri tam og sitter fortsatt forskremt i buret sitt etter 3 år. Den har burdøren oppe til enhver tid, men tørr ikke å komme ut..

Så min erfaring er altså at du faktisk kan være svært uheldig med undulaten din og ha store problemer med å få den tam, selv om du bruker mye tid med den.

Det er alltid en sjansefor at du får et dyr med kjipt gemytt, enten det er hund, katt, marsvin eller fugl. Det er en risiko du må ta ved å skaffe deg husdyr. Et tips er ihvertfall å sjekke ut med seriøse oppdrettere på forhånd, som kan gi deg en viss garanti når det gjelder gode gener med godt gemytt.

Lykke til videre med undulaten din! Ikke gi opp enda;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...