Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Eller bruker du edelgran. Vi har "alltid" kjøpt det med de korteste nålene på (det som drysser mest) og som eg aldri klarer å huske på om det er gran eller furu. Eg tror edelgran har sølvfarga nåler, skikkelig jåletre spør du meg, sikkert veldig populært i Asker og Bærum! 0 Siter
Yeah_Right! Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi har gran - det eneste riktige! 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi bruker edelgran - ikke pga utseendet, men pga allergi. Plasttre neste. PS: Det er grana som har de korteste nålene, med mindre du har hatt furua til en real omgang hos frisøren først. 0 Siter
Gjest Astroide Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Er vel ingen som bruker furu som juletre, vel?? http://www.skoleskogen.no/idebank/article.asp?Data_ID_Article=145&Data_ID_Channel=1 0 Siter
bustebeisa Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Er vel ingen som bruker furu som juletre, vel?? http://www.skoleskogen.no/idebank/article.asp?Data_ID_Article=145&Data_ID_Channel=1 Var en periode hvor furu var in. Selges fremdeles noe furu.. 0 Siter
Aggathe Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Furu er for meg ekte juletre, har hatt gran et par år da furu ikke har vært å få tak i, men definitivt furu som er å foretrekke! 0 Siter
Gjest GA Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vet du ikke forskjell på gran og furu? *sjokkert* 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Er vel ingen som bruker furu som juletre, vel?? http://www.skoleskogen.no/idebank/article.asp?Data_ID_Article=145&Data_ID_Channel=1 Og hvilken beskyttet verden lever du i? "Halve Norge" bruker furu som juletre. I hvert fall er det mange i nord som gjør/har gjort det fordi tilgangen på gran har vært dårlig. Ingen kjøpetrær gir så god julelukt i huset som furua. Dessverre er den så fersk og levende at den ofte springer ut og gir allergiproblemer. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi har alltid edelgran,- men de finnes i flere varianter. Ikke alle er sølv-aktige, jeg pleier å finne noen som er friskt grønne. Og de drysser ikke, stikker ikke, og har ikke kvae. 0 Siter
laban Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Man kan få grantrær med edelgran-egenskaper når det gjelder dryssing, uten at de har sølvfargede nåler. Det kjøper vi. Disse har nok litt lengre nåler enn vanlig gran, til gjengjeld holder de (altså nålene) seg på treet. I pyntet tilstand ser man ikke at treet er spesielt "edelt". 0 Siter
adelie Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Og hvilken beskyttet verden lever du i? "Halve Norge" bruker furu som juletre. I hvert fall er det mange i nord som gjør/har gjort det fordi tilgangen på gran har vært dårlig. Ingen kjøpetrær gir så god julelukt i huset som furua. Dessverre er den så fersk og levende at den ofte springer ut og gir allergiproblemer. ''Og hvilken beskyttet verden lever du i?'' Det er ikke alle som har møtt nordlendinger vet du ;p Jeg har kun møtt en familie som bruker furu. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Man kan få grantrær med edelgran-egenskaper når det gjelder dryssing, uten at de har sølvfargede nåler. Det kjøper vi. Disse har nok litt lengre nåler enn vanlig gran, til gjengjeld holder de (altså nålene) seg på treet. I pyntet tilstand ser man ikke at treet er spesielt "edelt". Dette høres ut til å være noe for oss! Liker vanlig gran som juletre, og pleier faktisk å hogge hos slekt, men er veldig fristet til å velge noe som drysser mindre. Hvor selges slike trær? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Er vel ingen som bruker furu som juletre, vel?? http://www.skoleskogen.no/idebank/article.asp?Data_ID_Article=145&Data_ID_Channel=1 Joda, noen steder er det vanlig 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 ''Og hvilken beskyttet verden lever du i?'' Det er ikke alle som har møtt nordlendinger vet du ;p Jeg har kun møtt en familie som bruker furu. :-) Tror vel folk bruker det de har enklest tilgang til uansett. Med mindre de har sterke, følelsesmessige tilknytninger til en bestemt type busk. Akkurat i valg av sort klarer jeg ikke å engasjere de store følelsene, men jeg må innrømme at det holder hardt at vi før eller siden må gå over til plast. Og det verste er nesten at plastbuska må lagres et eller annet sted de 50 ukene det ikke brukes! 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Gran eller edelgran. Furu er _ikke_ juletre! Den diskusjonen har vi hvert år, men jeg tror min kjære gjør det bare for å prøve å trekke meg opp for han kjøper gran alikevel, selv om han sier hver gang at han skal kjøpe furu. ) 0 Siter
laban Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Dette høres ut til å være noe for oss! Liker vanlig gran som juletre, og pleier faktisk å hogge hos slekt, men er veldig fristet til å velge noe som drysser mindre. Hvor selges slike trær? Vi kjøper alltid hos en som står og selger ved nærbutikken hvert år. Tror ikke det er så uvanlig at de lokale juletreselgere har disse typene. Men jeg vet ikke om Plantasjen og de andre med kjempestort salgsvolum tar dem inn. Bare spør etter edelgran, jeg tror de grønne er blitt vanligere som juletrær enn de mer sølvfargede. 0 Siter
pekkaline Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 '' ''Vi har "alltid" kjøpt det med de korteste nålene på (det som drysser mest) og som eg aldri klarer å huske på om det er gran eller furu.'' '' Det er gran Vi har gran og noen ganger edelgran, men grønn, ikke sølvgrå. Det lukter best av vanlig gran. Overtro sier at hvis en skal hugge juletre selv så er det best å gjøre det når det er fullmåne, og det er i dag! Da kan du om du setter treet kaldt, ha det i flere år sier historien. Men det har jeg aldri testet 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi kjøper alltid hos en som står og selger ved nærbutikken hvert år. Tror ikke det er så uvanlig at de lokale juletreselgere har disse typene. Men jeg vet ikke om Plantasjen og de andre med kjempestort salgsvolum tar dem inn. Bare spør etter edelgran, jeg tror de grønne er blitt vanligere som juletrær enn de mer sølvfargede. Ok, takk skal du ha, har ikke kjøpt juletre på flere år, så er litt ute av det. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Tror aldri jeg har sett et furu-juletre!? Stusser over at du ikke ser forskjell! 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Alltid edelgran. Jeg spekulerer på å bli miljovennlig, og gå over til plasttre. Gjerne en paraply-tre-versjon, om med finnes, for da blir det enkelt å rydde bort jula med pynten fortsatt hengende på treet ;D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.