Gjest formelt brevoppsett Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg skriver nå av og til brev, og det ser greit nok ut i mine øyne, men nå vil jeg ha det formelt helt riktig en gang for alle. Kan noen hjelpe meg med oppsett på et brev? Jeg vet at min adresse er øverst, og så er det tre linjeskift ned til mottaker? Hvor er det datoen skal stå? Linjeskift i forhold til min adresse og hvor langt til høyre? Er det på siste linje i min adresse eller ett linjeskift ned? Og hvordan foretrekker dere å skrive datoen?(ganske uvesentlig(?), men kanskje noe er mer vanlig enn annet der også) Hvor langt ned til overskrift? Skal/kan den være understreket på noe vis? Hvor mange linjeskift fra overskrift til selve teksten, og skal hvert nytt avsnitt i teksten markeres med et linjeskift? Om teksten i brevet er ganske kort, skal en likevel skrive det på denne måten? Noen brev blir jo seende litt rare ut... Til slutt var det det med underskrift. Der er jeg alltid litt usikker. Må ha det inn med teskje dessverre, for nå vil jeg lære meg dette slik at det ikke kan reagereres på noe vis. Takker for eventuelle svar. 0 Siter
Luska Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg pleier å ha dato på siste linje i min adresse, format dd.mm.åå. Deretter 4 linjeskift ned til mottaker, og 6 linjeskift ned til overskrift. To linjeskift før teksten starter, og hvert nytt avsnitt markeres med to linjeskift. To linjeskift til Vennlig hilsen, 3 eller 4 linjeskift til navn, slik at du får plass til signatur. 4 linjeskift til evt. Vedlegg. ) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg lærte en gang NS4133, for ca 100 år siden da vi hadde maskinskriving på skolen. 4 linjeskift fra toppen: Ditt navn, gateadresse og postnr./poststed (under hverandre, altså). Helt i høyre marg for ditt poststed skal dato stå. 4 linjeskift under der: Mottakers navn, gateadresse og postnr./poststed. 6 linjeskift under der: Overskrift i store bokstaver. 2 linje skift under: Første avsnitt i brevet. Mellom hvert avsnitt skal det være 2 linje skift. 2 linjeskift fra siste avsnitt: Underskrift. Den skal skrives med hilsenfrasen først (f.eks. Med vennlig hilsen) på èn linje, så firmanavnet du representerer i store bokstaver, så 4 linjeskift, så navnet ditt, og under navnet ditt skal din tittel stå i små bokstaver. NB. Med linjeskift mener jeg altså FASTE linjeskift. Dvs., når du har skrevet siste bokstav/punktum i et avsnitt, trykker du 2 ganger på enter. Det skal være èn tom linje mellom hvert avsnitt, ikke 2 tomme linjer. Det samme med 4 og 6 linjeskiftene også. See? 0 Siter
Gjest Sahoda Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 http://swensen.priv.no/Skole/Guide%20til%20NS4129.pdf 0 Siter
Gjest formelt brevoppsett Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Takker for svar. Brev er nå skrevet og kommet i konvolutt. Er svært fornøyd med meg selv over å ha fått gjort det:o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.