Gjest hva me deg Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Nå i denne juletid, Hvilke juleplater liker du å høre? Kunne tenke meg noen forslag men jeg er ikke så veldig på det pompøse og amerikaniserte greiene, og liker det tradisjonelle. I år har jeg kjøpt plata til Solveig Slettahjell og synes den er nydelig. Ufattelig stille og lavmælt, men flott til å legge seg undet et teppe med og senke pulsen. Jazzsanger, noe som en kan høre på foredraget på julesnagene og. Noen liker det, andre vil nok heller ha det klokkeklare. Hva med deg, og hvorfor liker du i tilfelle plata? Beskriv litt hva det går i, så en kan vurdere om det er noe for en selv. For å si det slik, når Bjarne Brøndbo synger Deilig er jorden får jeg fullstendig panikk etter å slå av tven. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 ''For å si det slik, når Bjarne Brøndbo synger Deilig er jorden får jeg fullstendig panikk etter å slå av tven.'' Hehe, helt enig, så bare den kommentaren gir meg lyst til å sjekke ut den musikken du nevner innledningsvis 0 Siter
Aggathe Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Nå må jeg si at det går flere år mellom hver gang jeg river i en cd med julemusikk, men jeg har Oslo gospel choir, den cden Martha sang på. Og selvfølgelig Hans Rotmo med "Vårres jul", i den grad jeg orker å sette på julemusikk er det sistnevnte som er å foretrekke, da synger jeg av full hals til snø, sleder, bjelleklang, fyll og griseslakting! Er nok for at jeg er vokst opp med sistnevnte cd, den betyr jul for meg. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg liker en som heter Gull, Røkelse og Myrra. Saksofon og orgel. Ganske rå og ubehøvlet tolking... Tidenes Beste Juleplate til ungene og pepperkakebaking. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Når ungene er med i bilen går det i plate2 av en dobbelt-julecd jeg kjøpte for noen år siden. Den inneholder mange barne-julesanger, bl.a. noen fra "Eli og Teodor"-kalenderen og de liker Snuppa veldig godt. ) Når jeg kjører alene går det for tiden i Robin Gibb "My favourite Christmas carols", den er nydelig synes jeg. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Når ungene er med i bilen går det i plate2 av en dobbelt-julecd jeg kjøpte for noen år siden. Den inneholder mange barne-julesanger, bl.a. noen fra "Eli og Teodor"-kalenderen og de liker Snuppa veldig godt. ) Når jeg kjører alene går det for tiden i Robin Gibb "My favourite Christmas carols", den er nydelig synes jeg. Robin Gibb!? Falsettsangeren? *grøsser* (men kjenner ikke platen du nevner, da) 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Robin Gibb!? Falsettsangeren? *grøsser* (men kjenner ikke platen du nevner, da) Neida, falsetten var mest storebroren Barry og det er forøvrig flere tiår siden de sang falsett som verst. ) Juleplata hans er nyyydelig! Men han har til tider en veldig særpreget stemme da, men jeg liker den godt. 0 Siter
Gjest hva med deg Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 ''For å si det slik, når Bjarne Brøndbo synger Deilig er jorden får jeg fullstendig panikk etter å slå av tven.'' Hehe, helt enig, så bare den kommentaren gir meg lyst til å sjekke ut den musikken du nevner innledningsvis Solveig Slettahjell er blitt en av våre fremste jazzsangere, og har vel fått seksere på alle platene sine tror jeg. HUn er likevel ikke kommersiell og er ikke kjent så godt som hennes talent skulle tilsi, noe som vel er naturlig med tanke på at det er jazz hun vanligvis synger. Hun har en voldsom stemmekraft, men har valgt å perfeksjonere kraften i å holde tilbake. Som sanger selv, dog i ett annet format, er det lett å høre denne tilbakeholdte kraften. Det er veldig spesielt med henne. Det høres ut som om det er lett det hun gjør, men det er perfeksjonert til det siste åndedrag. Jeg hørte en musikkanmelder si at det var fantastisk med en utgivelse som ikke kunne spilles i butikkene, og dette er en slik plate. Hun hviler på konsonanter slik som jazzsangere gjør, og derfor tror jeg det er det mange av den eldre garde som kunne likt denne. Det som fungerer best er de mer utradisjonelle julesangene. Mitt hjerte alltid vanker er nå finest med krystallklare stemmer synes jeg:o Dette er julejazz. Musikkanmeldelse fra meg, kanskje det skal bli mitt nye yrke. Men kunne tenke meg noe mer. Men er man ute etter bjelleklang eller Josh groban, er ikke dette noe for en. Ikke at det kan være flott på sin måte med Josh Groban og slikt, men jeg må svelge mange kameler i forhold til pompøsitet. Og det kan jeg da gjøre innimellom i disse tider. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Neida, falsetten var mest storebroren Barry og det er forøvrig flere tiår siden de sang falsett som verst. ) Juleplata hans er nyyydelig! Men han har til tider en veldig særpreget stemme da, men jeg liker den godt. ok 0 Siter
Gjest hva med deg Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg liker en som heter Gull, Røkelse og Myrra. Saksofon og orgel. Ganske rå og ubehøvlet tolking... Tidenes Beste Juleplate til ungene og pepperkakebaking. Interessant. Det kunne være noe for meg. Er det Reiersrud på orgel kanskje? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Solveig Slettahjell er blitt en av våre fremste jazzsangere, og har vel fått seksere på alle platene sine tror jeg. HUn er likevel ikke kommersiell og er ikke kjent så godt som hennes talent skulle tilsi, noe som vel er naturlig med tanke på at det er jazz hun vanligvis synger. Hun har en voldsom stemmekraft, men har valgt å perfeksjonere kraften i å holde tilbake. Som sanger selv, dog i ett annet format, er det lett å høre denne tilbakeholdte kraften. Det er veldig spesielt med henne. Det høres ut som om det er lett det hun gjør, men det er perfeksjonert til det siste åndedrag. Jeg hørte en musikkanmelder si at det var fantastisk med en utgivelse som ikke kunne spilles i butikkene, og dette er en slik plate. Hun hviler på konsonanter slik som jazzsangere gjør, og derfor tror jeg det er det mange av den eldre garde som kunne likt denne. Det som fungerer best er de mer utradisjonelle julesangene. Mitt hjerte alltid vanker er nå finest med krystallklare stemmer synes jeg:o Dette er julejazz. Musikkanmeldelse fra meg, kanskje det skal bli mitt nye yrke. Men kunne tenke meg noe mer. Men er man ute etter bjelleklang eller Josh groban, er ikke dette noe for en. Ikke at det kan være flott på sin måte med Josh Groban og slikt, men jeg må svelge mange kameler i forhold til pompøsitet. Og det kan jeg da gjøre innimellom i disse tider. Får sjekke ut Solveig. Takk for info! 0 Siter
pusi Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Den plata jeg bare må høre er Oslo Gospelkor. Vanlige tradisjonelle julesanger ) I tillegg synes jeg faktisk DDE sin juleplate er bra. Bjarnes versjon av deilig er jorden er ikke på den plata, men en del morsomme julesanger fra dagliglivet. Feks. Ho, ho, ho sa nissen, og snubla inn i gangen, og den med de tre vise menn og kanskje en jomfru som ikke finner den pæra til juletrelysene som ikke virker . Vi har alle juleplatene på hytta, så jeg gleder meg til å komme dit i helga )) 0 Siter
Gjest hva med deg Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Nå må jeg si at det går flere år mellom hver gang jeg river i en cd med julemusikk, men jeg har Oslo gospel choir, den cden Martha sang på. Og selvfølgelig Hans Rotmo med "Vårres jul", i den grad jeg orker å sette på julemusikk er det sistnevnte som er å foretrekke, da synger jeg av full hals til snø, sleder, bjelleklang, fyll og griseslakting! Er nok for at jeg er vokst opp med sistnevnte cd, den betyr jul for meg. At en er vokst opp med det er god nok grunn ja. Det er jo minner, tradisjon og gjentakelse, assisiasjoner i jula. Skulle ønske jeg hadde en slik en plate selv samme hva det var. 0 Siter
Gjest hva med deg Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Den plata jeg bare må høre er Oslo Gospelkor. Vanlige tradisjonelle julesanger ) I tillegg synes jeg faktisk DDE sin juleplate er bra. Bjarnes versjon av deilig er jorden er ikke på den plata, men en del morsomme julesanger fra dagliglivet. Feks. Ho, ho, ho sa nissen, og snubla inn i gangen, og den med de tre vise menn og kanskje en jomfru som ikke finner den pæra til juletrelysene som ikke virker . Vi har alle juleplatene på hytta, så jeg gleder meg til å komme dit i helga )) Oslo Gospelkor har visst gitt ut den femte juleplata i år. Så jeg synes det er fint, dog litt søtt. Men jula er jo søt, varm og stemningsfull. Det er bare denne sangen med En stjerne skinner i natt. Den er jeg så ferdig med at jeg har utviklet toleranse, så jeg må se om det finnes en plate uten den i tilfelle. Den var jo fin altså, men nok er nok for mitt vedkommende. Klarer ikke se for meg meg selv med øretelefoner for å sjekke ut juleplater på en butikk:o) De kjøper man og håper på det beste. 0 Siter
adelie Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Synes det er nok med 1 juleplate jeg, i hver husstand liksom. De kan jo brukes bare en gang i året, og man har jo både radio og tv, så det holder i massevis. Tror mange faller for fristelsen å gi bort juleplater for det blir liksom så veldig julepresangaktig. Dessuten kan man vel ta en trall selv også, særlig hvis man har unger. Og den ene: fint med barnevennlig hvis man har unger, ellers er en jazzplate fint. 0 Siter
Gjest hva med deg Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Synes det er nok med 1 juleplate jeg, i hver husstand liksom. De kan jo brukes bare en gang i året, og man har jo både radio og tv, så det holder i massevis. Tror mange faller for fristelsen å gi bort juleplater for det blir liksom så veldig julepresangaktig. Dessuten kan man vel ta en trall selv også, særlig hvis man har unger. Og den ene: fint med barnevennlig hvis man har unger, ellers er en jazzplate fint. Jeg trenger litt er enn en plate. Ikke en hel haug, men tre til fire stykker gjerne, litt forskjellige typer. 0 Siter
jonia Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 "Den fagraste rosa" med Bukkene bruse. Gitt ut 2001, tror jeg. Ikke de mest kjente julesangene, kanskje, men variasjon er jo bra. Arve Moen Bergset er gutten sin som kan synge og kvede. Ellers er Steinar Ofsdal og Annbjørg Lien med i Bukkene bruse. 0 Siter
adelie Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg trenger litt er enn en plate. Ikke en hel haug, men tre til fire stykker gjerne, litt forskjellige typer. Sissel kyrkjebø da? Men det har du vel.. En korplate? LOW christmas? Den jazzgreia som var nevnt? Celine dion? Boys 2 Men? Dianna Krall? Tommy Körberg (o helga natt)? Bare Naked Ladies & Sarah Mclachlan? 0 Siter
adelie Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Sissel kyrkjebø da? Men det har du vel.. En korplate? LOW christmas? Den jazzgreia som var nevnt? Celine dion? Boys 2 Men? Dianna Krall? Tommy Körberg (o helga natt)? Bare Naked Ladies & Sarah Mclachlan? Jazzplaten nevnte du selv je...øhhmm.. Og så ville du ha tradisjonelle, det var lit bom svar. Gå i butikken da, trad er ikke vanskelig å finne/vurdere Tror jeg må samle tankene litt bedre her *flirer* 0 Siter
Gjest hva med deg Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jazzplaten nevnte du selv je...øhhmm.. Og så ville du ha tradisjonelle, det var lit bom svar. Gå i butikken da, trad er ikke vanskelig å finne/vurdere Tror jeg må samle tankene litt bedre her *flirer* Det er ikke så viktig så det går fint:o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.