Gå til innhold

For et kaldt samfunn! Men forstår tankegangen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=545240

På linken advares det mot å gripe inn hvis du ser vold på "by'n".

Ja, jeg forstår tankegangen. Og det er sikkert et godt råd - for det er jo stor fare ved å blande seg inn.

Men likevel - ringe politiet og ferdig med det, liksom? Og politiet kommer etter et kvarter?

Hva ville du gjort hvis du ble vitne til voldsepisoder?

Skrevet

Jeg har sett situasjonene an.

Noen ganger har jeg gått mellom kamphanene.

Ei gang stod jeg hjelpeløs på siden og så en kar gå løs på en annen med skiftenøkkel. Ikke hadde jeg mobilen på meg heller, men heldigvis kom der to gutter med mobil og fikk tilkalt politiet. Dette var midt på dagen en søndag i Kristiansand...

Skrevet

Det spørs veldig på hvordan voldsepisoden utarter seg. Personlig har jeg ikke, hverken verbalt eller fysisk, stor nok styrke til å stoppe det meste av dette. Man børe være kanskje klar på hva man skal gjøre om man skal gjøre noe, og sikker på at det kommer til å fungere. I tilfeller der man kanskje kan bruke taktikk og tilstedeværelse, ville jeg gjort det.I mer ekle og større tilfeller burde man vel kanskje rotte seg sammen med andre som går forbi, og utgjøre en mengde som kan stoppe det sammen, men hva er oddsa for å få til det tro?

Skrevet

Jeg synes man heller bør oppfordre FLEST MULIG til å gripe inn i situasjoener der mange vitner er tilstede!

4-5 sterke karer burde i de fleste tilfeller være istand til å overmanne, eller ihvertfall begrense, en rabiat gjerningsmann i å begå voldshandlingen.

Er det kniver eller skytevåpen inne i bildet, bør man selvsagt tenke på sikkerheten først og evt. holde seg på avstand.

Men jeg synes det virker helt feil å generellt oppfordre folk til å ikke blande seg inn!

Det blir nesten som å tilrettelegge for de som ønsker å lage bråk på gata.

Folk burde heller bli oppfordret til å vurdere situasjoen, og evt. gripe inn hvis man har noe å bidra med.

Skrevet

Jeg har grepet inn før, og kommer til å gjøre det igjen. Og igjen. Aldri i livet om jeg hadde klart å stå på sidelinjen og sett på.

Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til.

Skrevet

Jeg så et innslag på TV der det var en reporter fra Vg eller Dagbladet som var ute på oppdrag, og fra bilen sin så han flere menn overfalle og sparke og slå en mann. Han filmet det, og ringte politiet. Det var også et innslag etterpå der Abrahamsen sa at det etter hans mening var helt korrekt å ikke gripe inn; han viste bl a til en sak i Oslo for noen år siden der inngriperen døde.

Jeg husker den saken med han som døde. Han prøvde å skille dem som slåss, og fikk et kraftig spark i mage/bryst slik at han falt bakover og slo hodet i brosteinene, og døde senere av skadene han ble påført. Slike historier gjør jo selvsagt sitt til at jeg ville ha vegret meg for å blande meg fysisk inn i en slåsskamp mellom menn.

MEN: Da jeg satt og så på den videosnutten som nevnte journalist hadde filmet, ble jeg helt kvalm over at han ikke engang åpnet bildøre og hoiet og ropte - kanskje var det det som ville fått dem fra å komme med de siste 5-10 sparkene i hode og mageregion på det stakkars offeret som lå på bakken helt forsvarsløs.

Skrevet

Aldri i livet om jeg setter mitt eget liv i fare. Jeg går store buer rundt om jeg ser slosskamper. Jeg er fysisk svak og har ingeting å stille opp med likevel. Dreier det seg om unger, blir det noe annet.

Ser jeg noen som ligger på gata, går jeg bort og spør om de trenger hjelp. Jeg har ved et par tilfeller hjulpet folk på beina igjen. Det skulle bare mangle, men jeg går altså ikke i mellom i slosskamper.

Gjest En om kan sloss men som ikke gjør det
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde giddet å stille opp.

Jeg har kampsporterfaring og om jeg da skader angriperen så er det JEG som får problem med politiet.

Hadde det vært ei ung jente så hadde jeg vel tatt sjansen.

Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde giddet å stille opp.

Jeg har kampsporterfaring og om jeg da skader angriperen så er det JEG som får problem med politiet.

Hadde det vært ei ung jente så hadde jeg vel tatt sjansen.

Ulp - stemmer dette, er reglene så innmari strenge, altså?

Har du svart belte i en sport? Og fra hvilket belte gjelder disse reglene?

Skrevet

Ulp - stemmer dette, er reglene så innmari strenge, altså?

Har du svart belte i en sport? Og fra hvilket belte gjelder disse reglene?

Med sort belte i kampsport registreres du som "våpen" hos politiet ja, og skader du noen er det dermed hakket mer alvorlig enn i andre tilfeller.

Gjest pollypocket
Skrevet

Med mine knapt 160 cm og 40 kg har jeg ikke så mye å stille opp med i en slosskamp... Så jeg nøyer med nok med å ringe til onkel politi, ja.

hidi, the scorpion
Skrevet

Med mine knapt 160 cm og 40 kg har jeg ikke så mye å stille opp med i en slosskamp... Så jeg nøyer med nok med å ringe til onkel politi, ja.

Helt klart! Du er jo såååå undervektig;!

Skrevet

De fleste voldsepisoder starter ved provokasjon. Selv om man ikke kan forsvare at vold blir brukt, så hadde jeg aldri i livet satset livet mitt på å hjelpe noen som kanskje fortjener en omgang.

Skrevet

Har vært "innblandet" én gang. Fikk tak i en politimann først, siden han bodde nokså nær ved. Deretter dro vi for å få tak "klodrikene". Den ene var litt brysom, han ble lagt i bakken og påsmekket håndjern. På innerlomma hadde han den største brødkniven jeg har sett. Like etterpå kom to politibiler og klodrikene ble puttet i kasjotten.

Hvis det ikke står om liv/varig men er det ikke nødvendig gripe inn selv. Da er det bedre å sikre bevis med bilder. Ellers er jo brannslange også greit å bruke. :-)

Skrevet

De fleste voldsepisoder starter ved provokasjon. Selv om man ikke kan forsvare at vold blir brukt, så hadde jeg aldri i livet satset livet mitt på å hjelpe noen som kanskje fortjener en omgang.

''noen som kanskje fortjener en omgang.''

Tja, spørsmålet er vel ikke om de fortjener alt det som kan bli dem til dels. Slik som den saken med han fulle 31 åringen som hadde spraket i døra til en bil. Ja, det var selvsagt ufint gjort. Men når det så strømmer ut tre illsinte polakker fra bilen og gir seg til å sparke og denge på fyren til han ligger bevisstløs igjen og senere dør - var DET også fortjent?

Jeg sier ikke at du skal gripe inn, altså, men jeg reagerer på at du bruker et uttrykk som "fortjent".

Skrevet

Du må bo i indre enfold altså hvis du tror det stemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...