Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg har sendt bort gubben og ungene, og i helga skal jeg være SUPERHUSMOR! Jeg skal nemlig gjøre noe jeg sjelden gjør - få bukt med spindelvev og støv i kroker og kriker oppunder taket. Mer som en husvask. (Nå sitter jeg stille litt, slik at applausen får lagt seg.) MEN: er det god husmorskikk å bruke fille med vann _overalt_, eller er det stuerent å bruke støvsuger med kost på? Jeg tenker oppå kontakter, oppå vinduskarmene, oppå bilderammer osv. Der det er fett må jeg til med fille, det skjønner jeg, men sånn ellers? Åssen gjør dere det, da? (Jeg bruker ikke vaskemidler sånn generelt, så jeg mister ingen grønnsåpeduft ved å støvsuge.) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg støvsuger hver uke, og vasker rundt en gang hvert jubelår. Og til jul kommer Fru A. og reingjør hele kåken for meg. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg synes vaskefille må frem for å få ordentlig vaskefølelse..og såpe er obligatorisk....støvsuge er mer lettvintvask. Synes nå jeg. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Les forresten mitt innlegg om Fru A. fra i fjor: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3756538 0 Siter
kaffepiken Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg skal på ingen måte påberope meg å være ekspert på området. Jeg holder dog en knapp på støvsuging. Her er mine argumenter: - Det går raskt og lettvindt for seg. (Dette er egentlig argument nok i massevis for min del..) - Det lager ingen skjolder i taket/langs listverk, det blir fort skjoldete når man vasker, og så ender man opp med å måtte male taket. - Støvsuger fjerner støv mer effektivt enn vasking syns jeg. Med vasking flytter man mye støv rundt og så dukker det opp igjen når det tørker. (I hvertfall hvis man har en god støvsuger med hepa-filter. Hvis den ikke har et godt filter vil støvsugeren sende en god del bittesmå støvpartikler ut i rommet igjen. Og da tar det ikke lang tid før man må støvsuge på nytt.) - For mye vann kan skape fukt og gi grobunn for sopp..?!? (litt usikker på sannhetsgehalten i denne påstanden må jeg innrømme) Vasking med vann inne i kjøkkenskap og liknende kan lage fuktige og hyggelige omgivelser for skadedyr. Minst mulig vann, la tørke godt! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg skal på ingen måte påberope meg å være ekspert på området. Jeg holder dog en knapp på støvsuging. Her er mine argumenter: - Det går raskt og lettvindt for seg. (Dette er egentlig argument nok i massevis for min del..) - Det lager ingen skjolder i taket/langs listverk, det blir fort skjoldete når man vasker, og så ender man opp med å måtte male taket. - Støvsuger fjerner støv mer effektivt enn vasking syns jeg. Med vasking flytter man mye støv rundt og så dukker det opp igjen når det tørker. (I hvertfall hvis man har en god støvsuger med hepa-filter. Hvis den ikke har et godt filter vil støvsugeren sende en god del bittesmå støvpartikler ut i rommet igjen. Og da tar det ikke lang tid før man må støvsuge på nytt.) - For mye vann kan skape fukt og gi grobunn for sopp..?!? (litt usikker på sannhetsgehalten i denne påstanden må jeg innrømme) Vasking med vann inne i kjøkkenskap og liknende kan lage fuktige og hyggelige omgivelser for skadedyr. Minst mulig vann, la tørke godt! Jeg kjøper alle disse argumentene! (Har sentralstøvsuger, så noen partikler tilbake i rommet er umulig.) Tænks! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg støvsuger hver uke, og vasker rundt en gang hvert jubelår. Og til jul kommer Fru A. og reingjør hele kåken for meg. Sukk, kan'ke vi bli bestiser, da, så kan jeg få _låne_ fru A av deg? Lissom? 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg synes vaskefille må frem for å få ordentlig vaskefølelse..og såpe er obligatorisk....støvsuge er mer lettvintvask. Synes nå jeg. Såpe er uaktuelt, annet enn nedi do. Vaskefølelse - hm... Hva er det? Men OK - nå er det 2-1 for støvsugeren. Eller 3-1 med meg (for jeg er jo mest _for_ støvsugeren.) 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Mitt ultimate støvtørketips må være å kjøpe sånn støvkost fra Swiffer! En pakke med ett plasthåndtak og så ca 5 engangsbørster i mikrofiber til å tre på håndtaket. Dette binder opp støvet fra hyller og bilderammer og slikt meget bra, og den er så smal at man kommer til på de fleste steder. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Mitt ultimate støvtørketips må være å kjøpe sånn støvkost fra Swiffer! En pakke med ett plasthåndtak og så ca 5 engangsbørster i mikrofiber til å tre på håndtaket. Dette binder opp støvet fra hyller og bilderammer og slikt meget bra, og den er så smal at man kommer til på de fleste steder. Den bruker jeg på TV'n, stereoen og slike steder hvor det ikke er hensiktsmessig - ut fra størrelsen på munnstykket - å støvsuge. Har da alle disse hjelpemidlene, vett'u! Men da går du også for støvsuger kontra vaskefille, da? 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Den bruker jeg på TV'n, stereoen og slike steder hvor det ikke er hensiktsmessig - ut fra størrelsen på munnstykket - å støvsuge. Har da alle disse hjelpemidlene, vett'u! Men da går du også for støvsuger kontra vaskefille, da? Ja, men ikke overalt, da. Jeg synes at man bør dra over gulvet med klut etter støvsuginga, og "visse" andre overflater uten at jeg kan eller vil utdype det alt for mye. Men jeg ville vel oftest tatt kluten fatt på enkelte større flater, slik som våre brede vinduskarmer, toppen av stuebord og sjenk osv, men mulig at mye av dette kommer inn under ditt unntak for steder med fett/flekker. Men _tak_ ville jeg overhodet ikke vurdert å vaske med våt klut engang. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Ja, men ikke overalt, da. Jeg synes at man bør dra over gulvet med klut etter støvsuginga, og "visse" andre overflater uten at jeg kan eller vil utdype det alt for mye. Men jeg ville vel oftest tatt kluten fatt på enkelte større flater, slik som våre brede vinduskarmer, toppen av stuebord og sjenk osv, men mulig at mye av dette kommer inn under ditt unntak for steder med fett/flekker. Men _tak_ ville jeg overhodet ikke vurdert å vaske med våt klut engang. Gulvet får en runde med klut, det er klart. Og det samme med vinduskarmene, der er det jo stedvis flekker også (noen har parkert kaffekopper i vinduskarmene mine! WHY???). Og oppå lyslista på badet og oppå kjøkkenskapene. Nei, jeg vurderer sterkt å kjøre støvsugeren oppunder taklista, oppå vinduskarmramma (øverst), oppå de brede bilderammene og ikke minst i ventilasjonsdingsene. Ja, det gjør jeg! 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Gulvet får en runde med klut, det er klart. Og det samme med vinduskarmene, der er det jo stedvis flekker også (noen har parkert kaffekopper i vinduskarmene mine! WHY???). Og oppå lyslista på badet og oppå kjøkkenskapene. Nei, jeg vurderer sterkt å kjøre støvsugeren oppunder taklista, oppå vinduskarmramma (øverst), oppå de brede bilderammene og ikke minst i ventilasjonsdingsene. Ja, det gjør jeg! Høres fornuftig ut! :-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Høres fornuftig ut! :-) Jepp! :-) 0 Siter
ekte nick Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Kjøkkengulv og badegulv vaskes ca 1 gang i uka. Entreen omtrent det samme eller litt sjeldnere. Andre rom støvsuges eller kostes ved behov, og vaskes (uten såpe pga parkett) ca 1 g mnd. 0 Siter
Gjest hønse-Magda Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Hele huset bør rundvaskes med salmiakk hver fredag. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Tørrmopp!!! Definitivt! Det går da ikke oppå vinduene (karmene, altså), oppå bilder og sånt! Der må man ha fille - eller støvsuger. Trur eg. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Kjøkkengulv og badegulv vaskes ca 1 gang i uka. Entreen omtrent det samme eller litt sjeldnere. Andre rom støvsuges eller kostes ved behov, og vaskes (uten såpe pga parkett) ca 1 g mnd. Ja nei altså, nå snakker vi litt mer enn det som er _vanlig_, da, litt sånn i kategorien "julevask". :-) 0 Siter
kaffepiken Skrevet 12. desember 2008 Skrevet 12. desember 2008 Jeg kjøper alle disse argumentene! (Har sentralstøvsuger, så noen partikler tilbake i rommet er umulig.) Tænks! Høres ut som en god plan :-) Enig med morsan for øvrig, i at det er greit å dra over med en klut på enkelte utsatte steder, og moppe over gulvet til slutt. Til hverdags er jeg ganske god på å å rasjonalisere.. kombinerer støvsuging og flekkfjerning, det sparer meg for mye arbeid. Så prioriterer jeg heller å vaske do og bad og kjøkkenbenk litt grundigere. Jeg fikser bare ikke sånn proff husmorvask av hele huset med salmiakkvann hver fredag.. ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.