Gjest ChiengMai Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Du har ikke nødvendigvis rett i det. Min mormor hadde Alzheimer. I perioder iblant var hun klar, og i de klare periodene hadde hun det helt for jævlig fordi hun visste hvordan hun ellers var. Hun tok livet av seg til slutt. Dvs hun nektet å ta i seg føde. (hun lå på sykehjem og hadde mest ikke-klare perioder) Så et intervju med sønnen til Anne-Cath Vestly for en tid tilbake, og ho hadde ikke kjent igjen sine egne på veldig lenge. Når Alzheimer er kommet så langt, så er det nok familien som oftest har det verst. 0 Siter
Gjest ewq Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Så et intervju med sønnen til Anne-Cath Vestly for en tid tilbake, og ho hadde ikke kjent igjen sine egne på veldig lenge. Når Alzheimer er kommet så langt, så er det nok familien som oftest har det verst. Min mormor kjente oss jo heller ikke igjen i sine ikke-klare perioder. Men for all del, det kan godt hende Vestly hadde en mer langtkommen Alzheimer enn min mormor. Jeg ville bare ha fram at mange i perioder kan være såpass klar at man har det helt for jævlig. Og det hadde selvfølgelig resten av familien også. 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Min mormor kjente oss jo heller ikke igjen i sine ikke-klare perioder. Men for all del, det kan godt hende Vestly hadde en mer langtkommen Alzheimer enn min mormor. Jeg ville bare ha fram at mange i perioder kan være såpass klar at man har det helt for jævlig. Og det hadde selvfølgelig resten av familien også. Farmor var sånn. Hun gråt når det gikk opp for henne, innimellom, hvor mye tull hun snakket, stakkar 0 Siter
tonie Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Trist ja, men når det gjelder henne tenker jeg at det var best at det gikk sånn. Jeg møtte henne noen ganger i løpet av de siste årene, og det var vondt å se hvor redusert hun var. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Hadde jeg hatt alzheimer ville jeg nok ha ønsket å vandre fra denne kloden så fort som mulig. Jeg er faktisk enig med deg. Godt at hun fikk slippe 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Du har ikke nødvendigvis rett i det. Min mormor hadde Alzheimer. I perioder iblant var hun klar, og i de klare periodene hadde hun det helt for jævlig fordi hun visste hvordan hun ellers var. Hun tok livet av seg til slutt. Dvs hun nektet å ta i seg føde. (hun lå på sykehjem og hadde mest ikke-klare perioder) Mora mi har hatt det i 23 år og jeg skal love deg at jeg synes det er slitsomt. Hun har ikke skjønt hvem jeg har vært de siste 6 årene og skjønte aldri at minstemann på 12 var barnebarnet hennes. Det er en uverdig sykdom 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Min mormor kjente oss jo heller ikke igjen i sine ikke-klare perioder. Men for all del, det kan godt hende Vestly hadde en mer langtkommen Alzheimer enn min mormor. Jeg ville bare ha fram at mange i perioder kan være såpass klar at man har det helt for jævlig. Og det hadde selvfølgelig resten av familien også. Ja, de første 10-15 årene kanskje men så er det slutt. Og det er en slitsom periode den første også, men langt fra så ille som den siste 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Farmor var sånn. Hun gråt når det gikk opp for henne, innimellom, hvor mye tull hun snakket, stakkar Mange med Alzheimers kommer så langt at de mister språket og ikke vet hva de skal gjøre med _noe_, men det har sikkert kommet en del tårer før det kommer så langt. 0 Siter
morsan Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Du har ikke nødvendigvis rett i det. Min mormor hadde Alzheimer. I perioder iblant var hun klar, og i de klare periodene hadde hun det helt for jævlig fordi hun visste hvordan hun ellers var. Hun tok livet av seg til slutt. Dvs hun nektet å ta i seg føde. (hun lå på sykehjem og hadde mest ikke-klare perioder) Det er trist å høre om mormoren din. Og, ja, jeg skjønner at det er mange stadier av sykdommen. Derfor tok jeg også forbehold for at det gjaldt en langt fremskreden form. 0 Siter
morsan Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er faktisk enig med deg. Godt at hun fikk slippe Jeg er også enig i at det var godt hun fikk slippe. Men det er nå alltid vemodig når kjente folk man har et visst forhold til dør. 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Mange med Alzheimers kommer så langt at de mister språket og ikke vet hva de skal gjøre med _noe_, men det har sikkert kommet en del tårer før det kommer så langt. Ja, min farmor visste ikke hvor hun var, ble veldig sint når vi forsøkte å fortelle henne dette. Kjente ikke igjen min far, nektet for at det kunne være han osv. Til slutt lå hun i senga og greide ingenting, vet ikke hva hun tenkte, eller om hun skjønte noe når vi snakket med henne. En sykdom hvor du mister den du er gla i litt etter litt. Fryktelig både for den det gjelder og pårørende. Den som har en ektefelle med alzheimer kan bli veldig utslitt, lite søvn og mye konflikter. Viktig med hjelp og støtte til familien. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg trodde hun var død for lenge siden. Det forundrer meg ikkje at du trodde. :-) Ps! Derrick er død nylig, Kjartan Slettemark også. Ps2. Elvis Presley er død også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er også enig i at det var godt hun fikk slippe. Men det er nå alltid vemodig når kjente folk man har et visst forhold til dør. Klart det er trist, jeg blir lei meg jeg og, men jeg blir som sagt helt dårlig av Alzheimer og synes det er bra når folk dør. Jeg blir sikkert fryktelig trist når mora mi dør selv om jeg synes hun lever et uverdig liv nå og vet helt klart at slik vil jeg ikke ha det 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Desverre så kommer ikkje hennes snille og varme øyne frem her, men eg har sett mange helt fantastiske bilder av henne tatt av Morten Krogvold (han har også tatt dette). Det må være kjekt å ha for hennes etterlatte. http://www.nrk.no/img/317796.jpeg 0 Siter
Faure Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er faktisk enig med deg. Godt at hun fikk slippe Ja stakkar henne. Å leve med alzheimer må være grusomt. 0 Siter
ekte nick Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Dette har jeg grudd for lenge. Hun har preget så mye av min barndom, og jeg er veldig glad i hennes bøker. Leser dem for tiden for mitt eldste barn, som også er trist nå. Men etter at jeg nylig fikk vite at ACV har Alzheimer, har jeg vært forberedt på dette. Tankemessig har hun jo "forlatt oss" for lenge siden. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Dette har jeg grudd for lenge. Hun har preget så mye av min barndom, og jeg er veldig glad i hennes bøker. Leser dem for tiden for mitt eldste barn, som også er trist nå. Men etter at jeg nylig fikk vite at ACV har Alzheimer, har jeg vært forberedt på dette. Tankemessig har hun jo "forlatt oss" for lenge siden. Ho har prega mye av min barndom også, ho skapte en lun innkluderende atmosfære som eg aldri har opplevd maken til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.