Gå til innhold

Dep. konto..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koster det noe å opprette en dep. konto?

Vet det gjorde det før, men er det slik fortsatt?

For jeg er leier og har fått beskjed om å opprette kontoen. Men i husleie loven står det at det er evt. utleier som skal stå for de kostadene.

Lurer derfor da på om det fortsatt koster å opprette en slik konto og evt. hvor mye?

Gjest PongPing
Skrevet

Det kan koste opptil 1000 kroner har jeg lest avhengig av hvilken bank det gjelder. Husleieloven sier at det er utleiere som skal betale den kostnaden. Noen utleiere er drittsekker, derfor jeg aldri skal leie. Da bor jeg heller i skogen.

Skrevet

Det er utleier som skal betale og det koster i min bank 350 kr.

Skrevet

Det kan koste opptil 1000 kroner har jeg lest avhengig av hvilken bank det gjelder. Husleieloven sier at det er utleiere som skal betale den kostnaden. Noen utleiere er drittsekker, derfor jeg aldri skal leie. Da bor jeg heller i skogen.

''Da bor jeg heller i skogen.''

Det blir ihvertfall ikkje billig, mange grådige grunneigere rundt omkring...

Skrevet

Det varierer fra bank til bank. Noen er det gratis andre koster det endel.

Jeg leier ut flere leiligheter og hvis det er det samme for leietager så ber jeg de opprette i en bank hvor dette er gratis..

Skrevet

Det varierer fra bank til bank. Noen er det gratis andre koster det endel.

Jeg leier ut flere leiligheter og hvis det er det samme for leietager så ber jeg de opprette i en bank hvor dette er gratis..

Luring.

Olav Thon?

Skrevet

Tror det er ca 400 kr, iallefall det jeg hørte sist det var snakk om det. Det er utleier som skal opprette kontoen, og betale gebyret ja... Begge skal være eier av kontoen etter det jeg har skjønt, slik at ingen av dere kan bare ta ut pengene på eget påfunn.

Min lillesøsters utleier ville ikke det, og hun opprettet selv. Tok heller gebyret selv enn å miste hele depositumet... Du får vurdere om gebyret er verdt risken... Det er han som taper om du/han ikke oppretter konto - vet ikke om han har så mange rettigheter om du skulle trashe leiligheten eller flytte før oppsigelsestiden er ute osv... hehe ;)

Gjest PongPing
Skrevet

''Da bor jeg heller i skogen.''

Det blir ihvertfall ikkje billig, mange grådige grunneigere rundt omkring...

Vi ha da allemannsretten i dette landet. Om man oppholder seg langt fra andre kan man i campe på samme plass så lenge man ønsker, ellers gjelder grensen på to dager.

Skrevet

Tror det er ca 400 kr, iallefall det jeg hørte sist det var snakk om det. Det er utleier som skal opprette kontoen, og betale gebyret ja... Begge skal være eier av kontoen etter det jeg har skjønt, slik at ingen av dere kan bare ta ut pengene på eget påfunn.

Min lillesøsters utleier ville ikke det, og hun opprettet selv. Tok heller gebyret selv enn å miste hele depositumet... Du får vurdere om gebyret er verdt risken... Det er han som taper om du/han ikke oppretter konto - vet ikke om han har så mange rettigheter om du skulle trashe leiligheten eller flytte før oppsigelsestiden er ute osv... hehe ;)

Kontoen står registrert på leietager, men begge må skriver under for å få ut penger. Dette er helt uten risiko for leietager, fordi hvis utleier ikke vil skrive under for å frigjøre kontoen ved flytting så blir kontoen frigjort etter en viss tid, hvis utleier ikke gjør krav mot kontoen.

Leietager får også renter på pengene.

Skrevet

Kontoen står registrert på leietager, men begge må skriver under for å få ut penger. Dette er helt uten risiko for leietager, fordi hvis utleier ikke vil skrive under for å frigjøre kontoen ved flytting så blir kontoen frigjort etter en viss tid, hvis utleier ikke gjør krav mot kontoen.

Leietager får også renter på pengene.

ok, takk for presisering. :)

Hos min lillesøster ville utleier at hun skulle sette pengene inn på hans private konto, glemte å få det med... ;)

Skrevet

Hos min lillesøster ville utleier at hun skulle sette pengene inn på hans private konto, glemte å få det med... ;)

Ok, det er noe helt annet, det skal ikke leietager godta, det er dessverre noen utleiere som gjør dette, men da har de full råderett over pengene og det er ikke sikkert at leietager får dem igjen heller. I tillegg får jo utleier rentene.

Skrevet

Det må man aldri finne på.. da kan du si bye, bye til de pengene om utleier slår seg vrang..

Skrevet

Det må man aldri finne på.. da kan du si bye, bye til de pengene om utleier slår seg vrang..

Ja, jeg vet. Derfor ble det også til at hun opprettet egen dep. konto og tok kostnaden selv. :)

Skrevet

Ok, det er noe helt annet, det skal ikke leietager godta, det er dessverre noen utleiere som gjør dette, men da har de full råderett over pengene og det er ikke sikkert at leietager får dem igjen heller. I tillegg får jo utleier rentene.

jepp. Derfor opprettet hun egen konto og tok kostnadene selv. Tror ikke utleier ble så blid, men hun fikk leie likevel da. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...