Gjest Undriz Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 det er akkurat som Katt-ja skriver. Når utsalgsprisen inkl en mva på 25% er kr 375, vil det si det samme som at 375 = 125% av prisen uten mva. Elementær prosentregning som selv dem som ikke er økonomistudenter burde fått med seg;-) ja lol men også de med matte på universitetet var ikke noe hjelp å få der heller! men takk for all hjelp! tror jeg har sittet for mye med tall til å tenke klart eller logisk!! 0 Siter
laban Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Oppgaven lyder som følger: 'Dersom mva er 25% og utsalgsprisen inkl. er 375, hva blir utsalgsprisen uten mva?' Ja, men da er jo problemstillingen en helt annen! mva er ingen rabatt, det er et påslag. Man har hatt et utgangspunkt, lagt til 25% og fått 375. "noe" + 25% av "noe" = 375 evt. 125% av noe Dvs. x + 25%*x = 375, evt. 125/100 * x = 375 der * er gangetegn. "Prosent" er alltid hundredeler, der man sier "av" i problemstillingen skal det alltid stå gangetegn. For å finne x må du da dele med 125/100 på begge sider, altså med 1,25. 0 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Ja, men da er jo problemstillingen en helt annen! mva er ingen rabatt, det er et påslag. Man har hatt et utgangspunkt, lagt til 25% og fått 375. "noe" + 25% av "noe" = 375 evt. 125% av noe Dvs. x + 25%*x = 375, evt. 125/100 * x = 375 der * er gangetegn. "Prosent" er alltid hundredeler, der man sier "av" i problemstillingen skal det alltid stå gangetegn. For å finne x må du da dele med 125/100 på begge sider, altså med 1,25. :-) Jeg husker ennå fra mattetimene på ungdomsskolen (tror jeg det må ha vært) at læreren påpekte at det var helt feil å trekke fra 20% (som momsen var den gangen) for å finne vareprisen eksl moms - man måtte trekke fra 16,67%;-) *litt klisterhjerne* 0 Siter
laban Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 ''Hvis du vil lære det ordentlig, sett det opp som likning. Bruk x for den ukjente og hundredeler for prosent. Da trenger du ikke å huske noe som helst, hvis du har forstått det.'' Den skriver jeg under på,- men som jeg skriver lenger oppe,- jeg tror oppgaven var omvendt,- å finne ut prisen før den ble satt opp, ikke etter at den ble satt ned... Ja, jeg tenkte meg også den muligheten - men da burde ikke ordet "rabatt" stått i oppgaven / eksemplet. Men det gjorde det da heller ikke, har vi fått vite nå. 0 Siter
laban Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 :-) Jeg husker ennå fra mattetimene på ungdomsskolen (tror jeg det må ha vært) at læreren påpekte at det var helt feil å trekke fra 20% (som momsen var den gangen) for å finne vareprisen eksl moms - man måtte trekke fra 16,67%;-) *litt klisterhjerne* Det er jo greit med slike huskeregler når det gjelder akkurat mva. Men for meg nytter det ikke å ta snarveier i generelle tilfeller, jeg må starte med et utgangspunkt jeg forstår. Husker på kjøreskolens teorikurs at læreren drillet noen merkelige huskeregler for å regne ut bremselengder - fordi han regnet det som helt umulig at vi kunne forstå omregning fra km/t til m/s eller omvendt. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Ja...og da er det rett med 375/1,25? Har merket meg flere forskjeller på regnestykkene i boka...at man ikke kan bruke den 'enkle' %regningen..med at man er nødt til å bruke '1, et eller annet' Du har allerede fått mange riktige svar på spørsmålet ditt, men jeg tenkte jeg skulle prøve å lage et litt tydeligere svar på det opprinnelige spørsmålet ditt, nemlig når man skal bruke den ene eller den andre regnemåten: 1. Måten med 1,25% skal du bruke når du har et sluttbeløp, og skal finne den opprinnelige prisen. I ditt tilfelle: Du har beløpet 375 kr, og har fått vite at dette er 25% mer enn den opprinnelige prisen. Da må du dele med 1,25 for å finne den opprinnelige prisen. 2. Måten med 0,75% skal du bruke når du har en opprinnelig pris, og skal finne sluttbeløpet. For eksempel: Du har den opprinnelige prisen 300 kr, og har fått vite at sluttbeløpet skal være 25% lavere enn dette. Da må du gange med 0,75% for å finne sluttbeløpet. Ble det litt klarere? 0 Siter
Gjest Undriz Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Ja, men da er jo problemstillingen en helt annen! mva er ingen rabatt, det er et påslag. Man har hatt et utgangspunkt, lagt til 25% og fått 375. "noe" + 25% av "noe" = 375 evt. 125% av noe Dvs. x + 25%*x = 375, evt. 125/100 * x = 375 der * er gangetegn. "Prosent" er alltid hundredeler, der man sier "av" i problemstillingen skal det alltid stå gangetegn. For å finne x må du da dele med 125/100 på begge sider, altså med 1,25. tusen takk jeg hadde nok sittet i tåkeland i enda flere timer, hvis jeg ikke hadde fått hjelp av dere dolere. skjønner i alle fall det med mva. hvis f.eks omsetningen øker/reduseres med 20%, kan man bruke f.eks gange 0,20 da? 0 Siter
Atene Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Ja...og da er det rett med 375/1,25? Har merket meg flere forskjeller på regnestykkene i boka...at man ikke kan bruke den 'enkle' %regningen..med at man er nødt til å bruke '1, et eller annet' Det har jo ganske enkelt sammenheng med at du må være klar over hva du regner prosent av. Først spurte du om prosent av 375 - men spørsmålet viste seg egentlig å være prosent av 300. Som andre allerede har påpekt - moms er ikke rabatt, det er et påslag, ikke et fratrekk. 0 Siter
Atene Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Det er jo greit med slike huskeregler når det gjelder akkurat mva. Men for meg nytter det ikke å ta snarveier i generelle tilfeller, jeg må starte med et utgangspunkt jeg forstår. Husker på kjøreskolens teorikurs at læreren drillet noen merkelige huskeregler for å regne ut bremselengder - fordi han regnet det som helt umulig at vi kunne forstå omregning fra km/t til m/s eller omvendt. Jeg er så enig! Jeg prøvde til og med å forklare dette til en med-deltager på teorikurset. At hun trengte ikke å pugge bremselengder, hun trengte bare å huske formelen. Hun så på meg som jeg skulle hatt to hoder. 0 Siter
Gjest Lykkelige Undriz Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Du har allerede fått mange riktige svar på spørsmålet ditt, men jeg tenkte jeg skulle prøve å lage et litt tydeligere svar på det opprinnelige spørsmålet ditt, nemlig når man skal bruke den ene eller den andre regnemåten: 1. Måten med 1,25% skal du bruke når du har et sluttbeløp, og skal finne den opprinnelige prisen. I ditt tilfelle: Du har beløpet 375 kr, og har fått vite at dette er 25% mer enn den opprinnelige prisen. Da må du dele med 1,25 for å finne den opprinnelige prisen. 2. Måten med 0,75% skal du bruke når du har en opprinnelig pris, og skal finne sluttbeløpet. For eksempel: Du har den opprinnelige prisen 300 kr, og har fått vite at sluttbeløpet skal være 25% lavere enn dette. Da må du gange med 0,75% for å finne sluttbeløpet. Ble det litt klarere? TUSEN TAKK!!! fantastisk!!! nå ble jeg lykkelig skal skrive dette ned så jeg har det 0 Siter
laban Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 tusen takk jeg hadde nok sittet i tåkeland i enda flere timer, hvis jeg ikke hadde fått hjelp av dere dolere. skjønner i alle fall det med mva. hvis f.eks omsetningen øker/reduseres med 20%, kan man bruke f.eks gange 0,20 da? Da har du et utgangspunkt du skal øke eller redusere med 20%, ikke sant? Da beregner du ganske riktig 20% = 0,2 av startbeløpet, og legger til eller trekker fra avhengig av om det er fratrekk / reduksjon eller økning. 0 Siter
Gjest Undriz Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Slik du formulerer spørsmålet i startinnlegget er noe helt annet enn det spørsmålet du formulerer lenger ned! mine formuleringsevner har gått ad undas de siste dagene, kan det være at jeg trenger litt frisk luft midt i eksamenskaoset.. 0 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 mine formuleringsevner har gått ad undas de siste dagene, kan det være at jeg trenger litt frisk luft midt i eksamenskaoset.. Sikkert greit med en liten pause:-) Lykke til ¨på eksamen 0 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Det er jo greit med slike huskeregler når det gjelder akkurat mva. Men for meg nytter det ikke å ta snarveier i generelle tilfeller, jeg må starte med et utgangspunkt jeg forstår. Husker på kjøreskolens teorikurs at læreren drillet noen merkelige huskeregler for å regne ut bremselengder - fordi han regnet det som helt umulig at vi kunne forstå omregning fra km/t til m/s eller omvendt. Jeg er enig med deg i det, men noen ganger husker jeg slike formler eller tall vedlig godt. Faktisk måtte jeg før jeg svarte det ovenfor "regne motsatt" vei for å finne ut at momsen faktisk var 20% og ikke 21% - DET hadde jeg glemt, men 16,67 satt som spikret. Ganske unyttig egentlig, når momsen er endret mange ganger siden. 0 Siter
Åsemor Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 En bukse koster 400 kr, blir satt ned med 25%. Da kan du regne 400*0,25, og trekke svaret fra 400. Eventuelt ta 400*0,75. Betaler du 400 kr for en bukse, som har blitt satt ned med 25%, kan du gange med 1,25 for å finne FØR-prisen. 0 Siter
Åsemor Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Gosj, ser jo at svaret på hovedinnlegget slettes ikke er svar på det du _egentlig_ lurte på. Sojjy... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.