Gå til innhold

Julestrømpe

Anbefalte innlegg

Gjest Milde måne
Skrevet

Pleier ungene dine å få julestrømpe med godteri i?

Det har de fått her siden de var bitte små,syns det er så koselig,men har skjønt at det ikke er alle som har denne tradisjonen.

AneM1365380603
Skrevet

Ja, her får barna julestrømper. Jeg fikk det da jeg vokste opp, og det var så kjekt at jeg har ønsket å videreføre tradisjonen.

Nå som et par av barna er store er det ikke så enkelt å henge strømpene på døra lenger. De sovner jo aldri ;) Jeg lurer på om jeg skal henge dem på utsiden av døra i år.

Julegavene blir også lagt under treet om natta når de sover. Det er alltid så kjekt å se øynene deres når de trøtte tusler i stua, så plutselig er det masse pakker under treet :o)

Skrevet

Mine får det :) Eldstemann også (17) Godt er godt uansett alder.

Gjest julestrømpa
Skrevet

Barna våre får det, men hverken jeg eller min mann er vant til det.

Gjest annlovinda
Skrevet

Begge mine barn har hatt dette som tradisjon siden de var små, eldste er 18 Ingen av oss foreldrene har hatt dette som tradisjon.

Gjest Milde måne
Skrevet

Ja, her får barna julestrømper. Jeg fikk det da jeg vokste opp, og det var så kjekt at jeg har ønsket å videreføre tradisjonen.

Nå som et par av barna er store er det ikke så enkelt å henge strømpene på døra lenger. De sovner jo aldri ;) Jeg lurer på om jeg skal henge dem på utsiden av døra i år.

Julegavene blir også lagt under treet om natta når de sover. Det er alltid så kjekt å se øynene deres når de trøtte tusler i stua, så plutselig er det masse pakker under treet :o)

Det er fint med tradisjoner : )

Julen er en koselig tid for store og små.

Gjest Milde måne
Skrevet

Mine får det :) Eldstemann også (17) Godt er godt uansett alder.

Ja det er sant det : )

Gjest Milde måne
Skrevet

Barna våre får det, men hverken jeg eller min mann er vant til det.

Var ikke vant til det jeg heller,husker jeg var missunnelig på de av vennene mine som fikk det da jeg var liten.

Gjest Milde måne
Skrevet

Begge mine barn har hatt dette som tradisjon siden de var små, eldste er 18 Ingen av oss foreldrene har hatt dette som tradisjon.

Fint med nye tradisjoner : )

Koselig for ungene det.

Skrevet

Som barn fikk vi strømpen på Luciadagen, dvs 13. desember. Men vi forholdt oss til den norrøne varianten med Lussi Langnatt, der Lussi var et noe ondsinnet vesen som føyk omkring på natta og sjekket at folk var snille med dyra. Da måtte det være lys i hver krok.

Strømpedagen har vi videreført til arveprinsen, men Lussi er utkonkurrert av Lucia.

Gjest Milde måne
Skrevet

Som barn fikk vi strømpen på Luciadagen, dvs 13. desember. Men vi forholdt oss til den norrøne varianten med Lussi Langnatt, der Lussi var et noe ondsinnet vesen som føyk omkring på natta og sjekket at folk var snille med dyra. Da måtte det være lys i hver krok.

Strømpedagen har vi videreført til arveprinsen, men Lussi er utkonkurrert av Lucia.

Okay,det visste jeg ikke : )

Skrevet

Jeg lager pakkekalender, og det blir det drøyt å fikse julstrømpe i tillegg.

Jeg har heller ikke fått det da jeg var lita.

Gjest Milde måne
Skrevet

Når de får pakkekalender holder vel det,da får de jo pakke : )

Gjest annlovinda
Skrevet

Mine barn har både pakkekalender og julestrømpe.

Jeg hadde ingen av delene når jeg var barn. Hadde kalender med masse små plastikkdingser inni husker jeg.

Gjest annlovinda
Skrevet

Men holder så klart med pakkekalender, mente ikke noe annet.

:)

Skrevet

Vi har vel hatt det en eller to ganger, men det var ikke noen "hit" verken for liten eller stor;-)

Før jeg går i gang med å lese alle andre sitt svar her, må jeg bare si at jeg forventer at de fleste innleggene skal understreke at dette jo er en amerikansk tradisjon, akkurat som Halloween, og at vi derfor ikke vil ha den slags vederstyggeligheter her på bjerget;-=

Skrevet

Jaaa! :o) Hadde det aldri selv, men jeg begynte med det da faren og jeg skilte lag. Ungene fikk et år hjemmestrikkede julestrømper fra en tante og de bruker vi ennå.

Strømpene fylles med masse-masse godis + juleblad + aktivitetshefte og gjemmes godt. Så får de servert en lapp etter frokost på julaften (evt. den dagen de kommer til meg i romjula) og må følge en skattejakt på 10 poster før de finner julestrømpene på den siste. :o) Vanvittig populært! Påskeegg gjemmes på samme måte. :o)

Skrevet

Her har første lapp i julestrømpe-skattejakten ofte vært i kalendepakken på julaften. :o)

Skrevet

Vi har vel hatt det en eller to ganger, men det var ikke noen "hit" verken for liten eller stor;-)

Før jeg går i gang med å lese alle andre sitt svar her, må jeg bare si at jeg forventer at de fleste innleggene skal understreke at dette jo er en amerikansk tradisjon, akkurat som Halloween, og at vi derfor ikke vil ha den slags vederstyggeligheter her på bjerget;-=

Pussig nok ser det ut til at import av amerikanske skikker er langt mer akseptert når det gjelder julegodteri enn Halloween.

Det skal i hvert fall ikke stå på prinsippfastheten her inne... ;o)

Skrevet

Jukestrømpe er obligatorisk! :) Jeg er 44 og vi hadde det hjemme også, det samme hadde mine foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...