Gjest best wishes Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Har en søster som jobber med psykisk utviklingshemmede. det som irriterer meg er at hun sier fornavnet på de brukerne hun prater om. foreldrene mine synes ikke at det er så farlig, for de kjenner ikke brukerne uansett. Men jeg synes det er ganske dårlig moral å skulle navngi brukere når man har taushetsplikt. Er det noe jeg kan skremme henne med, så hun tar dette med taushetsplikt mere seriøst? Eller er jeg bare prippen? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Da jeg jobbet med den type mennesker fikk vi beskjed om å snakke om dem på lik linje med andre mennesker. Men vi fikk ikke lov å nevne negative ting, eller ting som er personlige. :0) 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Da jeg jobbet med den type mennesker fikk vi beskjed om å snakke om dem på lik linje med andre mennesker. Men vi fikk ikke lov å nevne negative ting, eller ting som er personlige. :0) Men fikk du lov til å nevne navnene deres? 0 Siter
frosken Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Si fra hva du mener om dette. Etterpå er det vel et poeng at hun som voksen får ta avgjørelser og ansvar selv. Det er ikke din oppgave å "oppdra" henne. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Poenget her er ikke fornavn eller ikke. Poenget er om de er gjenkjennbare ut fra fornavn. Hvis de ikke er det, er det ikke snakk om brudd på taushetsplikten. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Men fikk du lov til å nevne navnene deres? Ja, vi fikk nevne navn. Fks at i dag skal meg og Per på kino, eller meg og Kari shoppet i går. Ingenting personlig. 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Ja, vi fikk nevne navn. Fks at i dag skal meg og Per på kino, eller meg og Kari shoppet i går. Ingenting personlig. ''Fks at i dag skal meg og Per på kino, eller meg og Kari shoppet i går. Ingenting personlig.'' Du sier ikke "meg og Per skal på kino"???? Det heter "Per og jeg skal på kino".... Jeg grøsser når jeg hører førstnevnte. Du kan forsåvidt si "Jeg og Per skal på kino", men det er normal folkeskikk og nevne seg selv sist når man ramser opp flere. 0 Siter
Elis31 Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Da kan du jo bare si at du synes hun kan omtale de som en av brukerne. 0 Siter
alwaysme Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 ''Fks at i dag skal meg og Per på kino, eller meg og Kari shoppet i går. Ingenting personlig.'' Du sier ikke "meg og Per skal på kino"???? Det heter "Per og jeg skal på kino".... Jeg grøsser når jeg hører førstnevnte. Du kan forsåvidt si "Jeg og Per skal på kino", men det er normal folkeskikk og nevne seg selv sist når man ramser opp flere. Steilet kraftig der jeg også. Tenker alltid at det er de kleise søringeungdommene som også sier shjøtt, schøpe,osv.... reagerer når voksne folk slår til med slikt... 0 Siter
Faure Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Poenget her er ikke fornavn eller ikke. Poenget er om de er gjenkjennbare ut fra fornavn. Hvis de ikke er det, er det ikke snakk om brudd på taushetsplikten. Det var da en veldig slapp holdning til taushetsplikten. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 ''Fks at i dag skal meg og Per på kino, eller meg og Kari shoppet i går. Ingenting personlig.'' Du sier ikke "meg og Per skal på kino"???? Det heter "Per og jeg skal på kino".... Jeg grøsser når jeg hører førstnevnte. Du kan forsåvidt si "Jeg og Per skal på kino", men det er normal folkeskikk og nevne seg selv sist når man ramser opp flere. Samme her. Verste jeg hører Samme som " Henne skal på kino i dag". 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Samme her. Verste jeg hører Samme som " Henne skal på kino i dag". ''" Henne skal på kino i dag"'' Kan jo være at de som jobber i bladet Henne skal dit. Sosialt utenom jobben, vet du. :-D 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 ''" Henne skal på kino i dag"'' Kan jo være at de som jobber i bladet Henne skal dit. Sosialt utenom jobben, vet du. :-D Hehe, det er vel i de færreste situasjoner ;O) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Poenget her er ikke fornavn eller ikke. Poenget er om de er gjenkjennbare ut fra fornavn. Hvis de ikke er det, er det ikke snakk om brudd på taushetsplikten. Men det er en skrekkelig dårlig vane å nevne brukere med fornavn fordi "ingen kjenner dem likevel". Plutselig havner hun i den situasjonen der noen uforutsett skjønner hvem hun snakker om. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 ''Fks at i dag skal meg og Per på kino, eller meg og Kari shoppet i går. Ingenting personlig.'' Du sier ikke "meg og Per skal på kino"???? Det heter "Per og jeg skal på kino".... Jeg grøsser når jeg hører førstnevnte. Du kan forsåvidt si "Jeg og Per skal på kino", men det er normal folkeskikk og nevne seg selv sist når man ramser opp flere. Må bare skyte inn et ikke så veldig PK innlegg her: Det ser unektelig fælt ut da Mora2 skrev "Meg og Per...." - men på Sørlandet sier vi faktisk "Mæ å Per....." Det gjør jeg også, men jeg skriver det ikke. :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Må bare skyte inn et ikke så veldig PK innlegg her: Det ser unektelig fælt ut da Mora2 skrev "Meg og Per...." - men på Sørlandet sier vi faktisk "Mæ å Per....." Det gjør jeg også, men jeg skriver det ikke. :-) Det er like mye dårlig folkeskikk å nevne seg selv først muntlig som skriftlig - det lærte jeg på ungdomsskolen og det sitter spikret ennå. ) 0 Siter
Gjest God pauseunderholdning? Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg jobber på sykehus og har opplevd flere tilfeller der ansatte snakker om sine pasienter, dette syns jeg er en uting... noen nevner til og med navn og etternavn i kantina... og der sitter jo ikke bare leger og sykepleiere - men faktisk pårørende! dessuten skal man ikke snakke om pasienter uten det har med behandlingssituasjonen å gjøre...¨ å snakke om pasienter/klienter med utenforstående er ikke holdbart, og selv om en kun nevner fornavn - eller ikke navn, så kan man kjenne igjen slike. Jeg vet om en bruker - hun bor på et hjem pga noe psykisk... og er moren til noen jeg kjenner. Jeg visste ikke at hun bodde der før nå: En dame jeg kjenner som jobber der plapret om en av brukerne - og jeg kjente straks igjen hvem hun snakket om selv om hun ikke nevnte navn, jeg visste ikke så mye om d psykiske på denne damen, men nå skjønte jeg jo litt av hvert om henne - som jeg ikke burde vite om. Man bør være forsiktig med å snakke om sine pasienter/klienter... selv om man ikkek nevner navn eller du tror at vedkommende ikke kjenner vedkommende, så vet du aldri. Og en ting til - en sykepleier snakker med en annen sykepleier om en pasient... det er ikke lov om vedkommende pasient kan gjenkjennes, enten ut i fra opplysninger eller ved å oppgi navn. pasienter skal kun snakkes om - om det er nødvendig i behandlingsøyemed, f.eks. at en lege snakker med en pleier om pasienten... Så selv om alle har taushetsplikt betyr ikke det at en har rett til å snakke om pasientene uten at det faktisk er nødvendig. Hva ville du (altså ikke trådstarter da) sagt om du var innlagt sykehus eller lignende og fikk vite at pleierne satt og snakket om deg i pausa... uten at det de snakket om hadde betydning for behandlingen/få råd, de syntes rett og slett du var god pauseunderholdning. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.