Gå til innhold

Skjeling ved brukket nese - Normalt?


Gjest Asle18

Anbefalte innlegg

Jeg var ute på byen sist lørdag, og ble uten foranledning slått ned av en person jeg aldri har sett før. Nesa er i følge legen "knust" (flere brudd på nesebeinet), og jeg er hoven i store deler av ansiktet, spesielt under øynene hvor jeg har fått store røde "poser". Det rare er at venstre øye har begynt å skjele innover, noe som bekymrer meg sterkt.. Noen som vet om dette blir permanent, eller om det går over?? Setter pris på alle svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Asle vedr. brukket nese.

Kom deg til lege raskest mulig. Skjeling kan være forårsaket av skade på nerver eller muskler som styrer øyebevegelsene. Trolig må dette undersøkes med et CT-bilde. Noen ganger må det operasjon til..

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Asle vedr. brukket nese.

Kom deg til lege raskest mulig. Skjeling kan være forårsaket av skade på nerver eller muskler som styrer øyebevegelsene. Trolig må dette undersøkes med et CT-bilde. Noen ganger må det operasjon til..

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Takk for rådene Nina.

Skjelingen økte fra mandag til tirsdag, men i følge venner og familie har den nå begynt å gå litt tilbake. Har snakket med en venninne av meg som fikk nesa si knust for et par år siden, og hun fortalte meg at hun og fikk kraftig skjeling, men at det ga seg etter en stund.

Jeg spurte noen turnus- og Øre-Nese-Hals leger om skjelingen på mandag, men de var usikre på om den kom til å bli permanent og hva som i så tilfelle kunne gjøres med det. Bør jeg oppsøke en øyespesialist for å få et sikkert svar?

Fikk tatt CT bilder på mandag da jeg var på sykehuset. Det var ut i fra de legene kunne konstatere at nesen er knust. De har og satt meg opp på operasjon i morgen (torsdag) med full narkose.

Før dette skjedde, hadde jeg en liten kul øverst ved nesefestet. Denne kulen er nå redusert, i følge CT bildene fordi den er trykt innover. Kan det være at denne kulen nå ligger og presser mot nerver/muskler? Jeg har foreløpig ikke merket noen som helst smerter fra denne opplevelsen, ikke engang da jeg fikk slaget gjorde det vondt. Styrker det teorien om at det er kulen som ligger og presser nervene, og dermed blokkerer signalene?

På forhånd takk.

Hilsen Asle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paal Sand,lege.

Takk for rådene Nina.

Skjelingen økte fra mandag til tirsdag, men i følge venner og familie har den nå begynt å gå litt tilbake. Har snakket med en venninne av meg som fikk nesa si knust for et par år siden, og hun fortalte meg at hun og fikk kraftig skjeling, men at det ga seg etter en stund.

Jeg spurte noen turnus- og Øre-Nese-Hals leger om skjelingen på mandag, men de var usikre på om den kom til å bli permanent og hva som i så tilfelle kunne gjøres med det. Bør jeg oppsøke en øyespesialist for å få et sikkert svar?

Fikk tatt CT bilder på mandag da jeg var på sykehuset. Det var ut i fra de legene kunne konstatere at nesen er knust. De har og satt meg opp på operasjon i morgen (torsdag) med full narkose.

Før dette skjedde, hadde jeg en liten kul øverst ved nesefestet. Denne kulen er nå redusert, i følge CT bildene fordi den er trykt innover. Kan det være at denne kulen nå ligger og presser mot nerver/muskler? Jeg har foreløpig ikke merket noen som helst smerter fra denne opplevelsen, ikke engang da jeg fikk slaget gjorde det vondt. Styrker det teorien om at det er kulen som ligger og presser nervene, og dermed blokkerer signalene?

På forhånd takk.

Hilsen Asle

Kjære Asle.

Jeg forstår det slik at du er i gode hender og at øre-nese-hals legen har bestemt seg for at du skal opereres.De kan ta stilling til om du bør til en øyelege.Slik du beskriver det,tro jeg imidlertid ikke at skjelingen er permanent.Hvis den skulle bli det,bør du til en spesialist i øyesykdommer.Videre synes jeg det høres lite sannsynlig ut at den kulen du har fra tidligere skulle klemme av nerver slik at du ikke føler smerte.Et bedre svar på dette vil imidlertid legen som opererer deg kunne gi.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...