Gå til innhold

Nummenhet og prikking i venstre arm.


Gjest Geir , 30 år

Anbefalte innlegg

Gjest Geir , 30 år

Heisann! Historikk: I mai 2008 satt jeg litt dårlig når jeg skulle gi mat til min sønn, slik at jeg fikk vondt i korsryggen. Ble massert av min samboer i skuldre og lenger ned på ryggen. Etterpå massasjen, satt jeg med opp i en vanlig kjøkkenstol. Etter relativt kort tid begynte jeg å bli svimmel, og synet ble uklart helt til jeg ikke så noen ting. Jeg selv var våken og sa at jeg ser ingenting. I følge min samboer fikk jeg også noen rykninger. Da jeg reiste meg, kom synet igjen, samt at pulsen steg veldig fort, og jeg fikk en svettebyge. Ringte legen som sa at jeg sannsynligvis var på vei inn i en besvimelse pga nerver i klem etter massasjen. Fikk ikke noen lignede episoder før oktober 2008. Etter en ryggtrening på skolen med medisinball, fikk jeg vondt i korsryggen. Fire dager etter da jeg satt i en forelesningssal, begynte jeg å kjenne samme symptomene, med flagrende blikk og svimmelhet, og høy puls. Det forsvant da jeg bøyde meg litt fremover. Gikk til legevakten, der de tok en EKG-test. Det viste ikke noe galt. Fastlegen mente det kunne være panikkangst. I julen begynte jeg å kjenne prikking i venstre lillefinger og ringfinger. Når prikkingen forsvant oppstod en slags nummenhet i hele venstre armen. Armen ble på en måte litt tung, men jeg hadde full følsomhet og bevegelse i den. Etter noen dager med denne prikkingen og nummenheten, som kom og gikk hele tiden, fikk jeg smerter i brystet. Det kom stikkende smerter (ikke spess vonde, men plagsomme) i hele brystet. Gikk til lege, fikk ny EKG som viste at alt var normalt der. Slik har det vært frem til d.d, med prikking i fingrene, som går over i nummenhet i hele venstre armen. I julen var tidsperspektivet fra prikkene kom, til nummenheten kom og ble borte, fra 10 min til 1 time. Nå kan nummenheten vare hele dagen. Ble henvist til fysioterapaut hvor jeg nå går et par ganger i uken for ryggen. Skal til hjertespesialist for en utvidet EKG, i tillegg til at jeg skal ha en MR-undersøkelse med tanke på ryggen. Har hatt en god del stress i høst med skole, et lite barn som sover lite og skriker mye, noe som har medført søvnmangel. Har satt store krav til meg selv på skolen, samt at jeg har dårlig samvittighet ovenfor familien pga alt skolearbeidet. Hadde også en del hodepine i høst. I juleferien ble jeg veldig redd pga prikkingen og brystsmertene, og fikk vel en følelse av dødsangst. Etter jul har jeg problemer med å gå på skolen, for jeg er redd om det skal skje noe, når jeg har denne nummenheten. Sliter til tider med matlysten nå etter dette begynte. Ble litt lang denne historien for noen få spørsmål.. Men det jeg lurer på hva denne prikkingen og nummenheten kan innebære? Er det bare muskulært pga stress (angst)? Eller kan det være andre årsaker?? Er MS et alternativ?? Tok forøvrig blodprøver hos fastlegen for generelle ting som han sa, uten at de indikerte for noe. Har gått ned fra 97 til 84 kg siste halve året. Tror grunnen til vekttapet er mye kondisjonstrening, og kanskje stress. Er 180 cm høy. Er ellers aktiv, og trener en del. Går aldri eller sjelden til lege da jeg ikke har hatt behov for det, men dette siste halve året føler jeg meg som en hypokonder, og vil bare gå til lege flere ganger for å få ro i sjelen. Håper noen kan svare, for jeg blir veldig nervøs av dette. Mvh Geir, 30 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Geir. Fint at du blir skjekket ut med tanke på plagene dine.

Må si at jeg kjenner meg litt igjen i forhold til noe av det du sier som arm som dovner bort, svimmelhet og stikkninger i brystet o.l. Jeg har blitt skjekket og alt er normalt. Men jeg har små barn som holder meg mye våken om natten, og det er ganske mye uro i livet sånn generelt. Merker de gangene jeg sover en lang, god natt, så føles alt mye bedre. Tror det med stress og lite søvn kan gjøre oss mennesker syke hvis det går for langt vel og merke. Sørg for å få deg masse hvile og god søvn om natten. Håper dette var til litt trøst for deg. Lykke til videre og ta vare på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du er ikke hypokonder, men har nok fått litt sykdomsangst. dette forværres av det ansvaret du har for familie og skole. tenker at nær-besvimelsene, hjertebank og nummenhet i større deler av kroppen er smerteutløst hyperventilasjon. les om dette her i doktoronline. Smerter i brystet kommer trolig sekundært til at du er engstelig for de kroppslige plagene man opplever ved hyperventilasjon. Hjertet ditt er det neppe noe galt med. Rråder deg og legene til å avslutte utredning av hjertet. Plagene dine i ene armen virker helt forenlig med et lite, ikke alvorlig nakkeprolaps, dvs en mellomvirvelskive som i visse nakkestillinger buker bakover og gir press på nerven som går ut i armen. Ut fra lokalisasjon av plagene, skiven mellom 6. og 7. nakkevirvel. Dette vil trolig kunne sees på MR av NAKKEN. Behandling bør skje hos en dyktig fysioterapeut. Gjerne manuell terapeut. Du må lære egenøvelser, ergonomi og riktige løfteteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...