Gå til innhold

Hva skal jeg tenke for å få sove?

Anbefalte innlegg

Jeg driver og trapper ned på sovemedisin og prøver å sove uten nå, men har så vanskelig for å roe meg på kvelden og tankene fyker i alle retninger. Noen som har noen tips på hva man bør tenke på for å få sove? Jeg har helt mistet evnen til å sovne selv tydeligvis....

Fortsetter under...

sort som natta

avspenningsøvelser?funker for noen...da har man anna å konsentrere seg om(alt i fra at kroppen hviler,til nærmest en slags mental meditasjon).mye forskjellige typer.

kjenner igjen slitsomme tanker,grubling etc...så jeg kombinerer avspenning med sovepiller

Ha det kaldt på rommet, ha vinduet oppe og ha en tykk og god dyne. Ha en varmeflaske, eller to!, under dyna, gjerne en ved føttene og en som du kan holde rundt og ha inntil brystet, det føles varmt og godt. :o)

Kjenn at du klarer å slappe av i hele kroppen, begynn med føttene og arbeid deg oppover. Kanskje tenke på en fin sommerdag eller en annen hyggelig episode du husker godt?

Alle rådene nedenfor, og i tillegg en mp3-spiller el l med veldig enkel musikk eller lydbøker på? Noe man ikke egentlig trenger å høre etter, men som surre og går og avleder tankene?

Jeg hører feks på Mamma Mø og Gubben og katten og sånt he he *rødme* Men så har jeg barn og har alibi for å ha sånne lydbøker på spilleren :o)

Gjest xbellax

Slit deg ut på dagen. Kom deg opp tidligere. Ta deg en lang treningsøkt på ettermiddagen. Ikke spis tyngre måltider rett før du skal legge deg, det samme med koffein og mye sukker. Avspenningsøvelser, rolig musikk, bøker, fotbad/helbad gjerne med Weleda oljene..feks lavendel som virker beroligende. Har du masse tanker i hodet så skriv dem ned, ikke la dem kverne i hodet ditt. Bruk mer stearinlys istede for vanlige lamper på kveldene, dempet belysning kan virke mer beroligende.

Gjest Ulvinnen

Les en bok på sengen. Og så fortsetter du å tenke på innholdet i den når du skal sove.

Jeg er ikke enig i rådet til Lillemus om å ha det så kaldt på soverommet, da ville aldri jeg klart å sove. Jeg liker å ha en bra temperatur der jeg skal sove, så du må bare finne ut hva som er best for deg.

Annonse

sort som natta

Slit deg ut på dagen. Kom deg opp tidligere. Ta deg en lang treningsøkt på ettermiddagen. Ikke spis tyngre måltider rett før du skal legge deg, det samme med koffein og mye sukker. Avspenningsøvelser, rolig musikk, bøker, fotbad/helbad gjerne med Weleda oljene..feks lavendel som virker beroligende. Har du masse tanker i hodet så skriv dem ned, ikke la dem kverne i hodet ditt. Bruk mer stearinlys istede for vanlige lamper på kveldene, dempet belysning kan virke mer beroligende.

mye nyttig her:) jeg er ikke trådstarter,men skriver likevel under på denne:)

Jeg har ikke prøvd det selv, men har litt lyst til å kjøpe en cd med lyd av bølger og hav, eller naturlyder som gjør at man slapper bedre av. Er visst ganske utbredt i USA, kanskje det kunne være noe å prøve? Jeg sover f eks bedre på hytta vår, fordi jeg blir beroliget av lydene av naturen utenfor, (muligens med god hjelp av den friske fjellufta)

sort som natta

Jeg har ikke prøvd det selv, men har litt lyst til å kjøpe en cd med lyd av bølger og hav, eller naturlyder som gjør at man slapper bedre av. Er visst ganske utbredt i USA, kanskje det kunne være noe å prøve? Jeg sover f eks bedre på hytta vår, fordi jeg blir beroliget av lydene av naturen utenfor, (muligens med god hjelp av den friske fjellufta)

eneste ulempen med bølger,er at enkelte får tissetrang(inkl meg).

selv lyttre jeg til musikk og avspenning som gjør meg godt,selv om det kanskje ikke er akkurat bølger og sommer

Les en bok på sengen. Og så fortsetter du å tenke på innholdet i den når du skal sove.

Jeg er ikke enig i rådet til Lillemus om å ha det så kaldt på soverommet, da ville aldri jeg klart å sove. Jeg liker å ha en bra temperatur der jeg skal sove, så du må bare finne ut hva som er best for deg.

Både jeg og ungene sover mye bedre når det er kjølig på soverommet, men det er sikkert individuelt ja. :o)

eneste ulempen med bølger,er at enkelte får tissetrang(inkl meg).

selv lyttre jeg til musikk og avspenning som gjør meg godt,selv om det kanskje ikke er akkurat bølger og sommer

Ja, he he, det har du naturligvis rett i, ikke særlig praktisk.

Men jeg kan hvertfall anbefale meditasjon, ca ti til tyve minutter om morgenen og kvelden. Jeg lærte det forbindelse med en jobb jeg hadde, og det hjelper veldig på dette med ikke å la tankene få løpe løpsk med deg, men å fokusere på en oppgave f eks, i ditt tilfelle, rett og slett søvnen i seg selv.

Sett deg på en stol med benene i nitti grader vinkel til gulvet, og rett deg i ryggen så du lettest kan puste. Hold tommelen på det ene nesebor, og langfinger på det andre. Pust inn så langsomt å så lenge du kan i høyre nesebor, og pust ut i venstre. Munnen er lukket, men du er slapp i leppene, ikke anstreng noen deler av kroppen eller ansiktet.

Når du har gjort dette i ca fem til ti minutter, etter behov, så puster du på samme måte gjennom begge neseborene.

Prøv å ikke la tankene vandre mens du gjør dette. Hold tankene på et spesifikt objekt, eller en hendelse. Når tankene begynner å vandre, tvinger du dem tilbake til objektet, samtidig som du puster rolig og sa langt inn og ut som du klarer. øynene holder du lukket, og hendene legger du slapt på lårene, hvis du sitter. Du kan også ligge ned.

I starten kan det føles som du ikke får luft nok når du kun puster gjennom ett nesebor ad gangen. Men tro meg, hvis du er tålmodig og gjennomfører ti til tyve minutter om gangen, så blir du mye bedre til å slappe av, finne ro og fokusere.

sort som natta

Men jeg kan hvertfall anbefale meditasjon, ca ti til tyve minutter om morgenen og kvelden. Jeg lærte det forbindelse med en jobb jeg hadde, og det hjelper veldig på dette med ikke å la tankene få løpe løpsk med deg, men å fokusere på en oppgave f eks, i ditt tilfelle, rett og slett søvnen i seg selv.

Sett deg på en stol med benene i nitti grader vinkel til gulvet, og rett deg i ryggen så du lettest kan puste. Hold tommelen på det ene nesebor, og langfinger på det andre. Pust inn så langsomt å så lenge du kan i høyre nesebor, og pust ut i venstre. Munnen er lukket, men du er slapp i leppene, ikke anstreng noen deler av kroppen eller ansiktet.

Når du har gjort dette i ca fem til ti minutter, etter behov, så puster du på samme måte gjennom begge neseborene.

Prøv å ikke la tankene vandre mens du gjør dette. Hold tankene på et spesifikt objekt, eller en hendelse. Når tankene begynner å vandre, tvinger du dem tilbake til objektet, samtidig som du puster rolig og sa langt inn og ut som du klarer. øynene holder du lukket, og hendene legger du slapt på lårene, hvis du sitter. Du kan også ligge ned.

I starten kan det føles som du ikke får luft nok når du kun puster gjennom ett nesebor ad gangen. Men tro meg, hvis du er tålmodig og gjennomfører ti til tyve minutter om gangen, så blir du mye bedre til å slappe av, finne ro og fokusere.

mediterer mye jeg,har gått et par meditasjonskurs.så jeg kjenner til det.

:)

sort som natta

minner om "våken søvn" den meditasjonen du nevner...

Annonse

minner om "våken søvn" den meditasjonen du nevner...

Ja, det er mulig, det kan godt føles som å sove, så synd hvis det ikke hjelper deg da. Jeg syns hvertfall dette er en god metode for å finne ro. Håper du finner en metode som hjelper deg, det er så slitsomt ikke å få nok søvn.

sort som natta

Ja, det er mulig, det kan godt føles som å sove, så synd hvis det ikke hjelper deg da. Jeg syns hvertfall dette er en god metode for å finne ro. Håper du finner en metode som hjelper deg, det er så slitsomt ikke å få nok søvn.

nei,jeg mener;når jeg gikk på yoga kurs lærte vi en meditasjon som het våken søvn...derfra tok jeg navnet;dte går på og observere tanker,slappe av etc...ikke noe jeg forbinder med min søvn.mulig jeg ordla meg feil?

jeg sliter ikke med søvnen så lenge jegf får pillene jeg trenger,og kombinerer med avspenning...

er det så mye verre å ha sove-hjelp,enn å måtte ha hjelp for andre lidelser??(jeg er ikke fysisk avhengig av sovepiller mer enn andre piller...varierer vel litt fra person til person hva man tåler og trenger)

nei,jeg mener;når jeg gikk på yoga kurs lærte vi en meditasjon som het våken søvn...derfra tok jeg navnet;dte går på og observere tanker,slappe av etc...ikke noe jeg forbinder med min søvn.mulig jeg ordla meg feil?

jeg sliter ikke med søvnen så lenge jegf får pillene jeg trenger,og kombinerer med avspenning...

er det så mye verre å ha sove-hjelp,enn å måtte ha hjelp for andre lidelser??(jeg er ikke fysisk avhengig av sovepiller mer enn andre piller...varierer vel litt fra person til person hva man tåler og trenger)

Nei, det er mulig det er meg som forsto deg feil, begynner å bli litt sent, og er sånn litt på vei i seng;) Jeg syns bestemt ikke det er noe i veien for å få hjelp til å sove i en periode hvor man har behov for det, jeg har selv måttet ty til sovemedisin i en sorgperiode for noen år siden.

Men jeg har det, for min egen del, godt med å tenke på at medisinen kun er for en periode, til jeg kan sove ved "egen hjelp" igjen. Naturlig søvn er for meg personlig den beste søvn.

sort som natta

for min del er det vel så mye;hva skal jeg IKKE tenke på for å sove...grubling,uro etc tar på...men dette har du sikkert kjent mer enn nok av selv:( synd noe så tilsynelatende "enklet" blir så komplisert:((

ønsker dge en god natt,lykke til:)

avspenningsøvelser?funker for noen...da har man anna å konsentrere seg om(alt i fra at kroppen hviler,til nærmest en slags mental meditasjon).mye forskjellige typer.

kjenner igjen slitsomme tanker,grubling etc...så jeg kombinerer avspenning med sovepiller

Skriv ned alle tankene dine før du legger deg. Og hvis du fortsetter å tenke når du legger deg, stå opp og skriv ned disse tankene også.

Dette har hjulpet meg, dog ikke alltid. Men det å få "flyttet" tankene ned på papiret kan være effektfullt.

juju1365380634

Jeg bruker å tenke på noe jeg liker å holde på med. Liker nemlig å lage klær og tenker på hvordan det og det plagget kan komme til å se ut, hvilke materialer og farger som kan brukes. Sovner alltid i løpet av denne tankegangen ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...