Gå til innhold

Diabetes og arv


Leffi

Anbefalte innlegg

Det er skrevet mye om kosthold og livstil vedr. utviklingen av diabetes. Mange av oss som har fått denne sykdommen, har nok hatt endel tanker rundt dette, og spurt seg selv om vi kunne gjort noe anderledes. Selv fikk jeg type2 for 8 år siden. Jeg var da 42 år, og var faktisk i relativt bra form. Vi var en vennegjeng som jogget ca. 3 ganger i uken, og livstilen min var ihvertfall ikke slik at den burde trigge frem diabetes. ( Min bestemor hadde type2)

Det jeg ønsker at dr. Svaaler kan svare meg på, er følgene påstander :

1. Hvis du ikke har genfeil som disponerer for utvikling av diabetes, kan du IKKE få sykdommen, uansett livstil.

2. Har du genfeil som disponerer for diabetes, vil fedme, feil livstil og kosthold fremskynde sykdommen.(Men lever vi lenge nok, kommer den uansett)

Ingen av oss vet jo hva gener vi er utstyrt med, så en sunn livstil er selfølgelig viktig uansett. Jeg ønsker bare å "ha noe å slå i bordet med" når vi får slengt mot oss at det er vår egen feil at vi har fått sykdommen.

Er takknemlig for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaaler

Hei

Jeg skjønner godt problemstillingen din men vi vet ikke nok til at jeg kan gi deg gode svar. Vi antar at man er genetisk disponert for å få diabetes men kjenner så langt ikke genene. Antagelsen baserer seg blant annet på den høye risiko barn av type 2 diabetikere selv har for å få type 2 diabetes i løpet av livet (om lag 40%).

I tillegg til genetikken mener vi at livsstilen er viktig og at det fremfor alt er et "stillesittende" liv med vektøkning som er uheldig. Dette er det mye forskning som støtter.

Men vi må ikke glemme at type 2 diabetes er mange sykdommer med det høye blodsukkeret som fellesnevner og at det vil finnes en del mennesker med type 2 diabetes som ikke passer inne i dette mønsteret.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...