Gå til innhold

nummenhet og prikninger i hode og ansikt


Gjest mira78

Anbefalte innlegg

i ca 1,,5 mnd har jeg opplevd prikkninger og nummenhet i små omeråder i hodebunn. Det har kommet mer og mer hyppig og spredt seg til større deler av hodet og etterhvert nedover ansiktet. I en periode på 1,5 uke har det holdt seg borte men jeg har istedet hatt konstant hodeverk og blitt små svimmel og uvel når jeg har bøyd meg for å plukke opp barn eller leker fra gulvet. følt litt som om all blod strømmer til hjernen når jeg bøyer meg og vart et min eller to etter at jeg har rettet meg opp igjen. Nå har prikkningene og nummenheten kommet tilbake igjen og denne gangen har de spredt seg nedover ansiktet. prikkingen ga seg etter en stund men nummenheten er der fortsatt spesielt rundt nese og munn. føles litt slik som når man holder på å få tilbake følelsen litt etter å ha tatt bedøvelse sprøyte hos tannlegen. kliper jeg meg i omerådet så gjør det vondt så jeg har full følelse der selv om det ikke virker sånn. Jeg er alene med to små barn så har tenkt at det i hovedsak sikkert er trøtthet som har ført til hodepinner men det forklarer jo ikke nummenheten. Jeg har vært gjennom to keisersnitt et for 20 mnd siden (dette var akutt og i full narkose) og et for 6,5 mnd siden. (planlagt så da var jeg våken.) begge gikk helt fint uten noen problemer under eller etter. hadde svangerskapskløe(tok ursofalk for dette.) og svangerskaps forgitning i begge svangerskap. samt store bekkenplager. Hadde forhøyet blodtrykk men ikke faretruende høyt. Vet ikke om dette kan være noe i samenheng med tidligere plager. (nei jeg er ikke gravid nå.) Jeg sliter enda en del med bekken samt at jeg har ryggproblermer som jeg er født med. Problemer i nedre del av ryggen noe som ofte gir smerter ganske store smerter i slutten av en dag. Bortsett fra disse plagene føler jeg meg frisk. Jeg prøver å holde meg unna smertestillende så godt jeg kan (tar max 2 paracept i løpet av en dag.og bare de dagene som er virkelig ille med hodepine eller smerter.) og tar ingen andre typer medisin da jeg ammer. Jeg tar aldri og har aldri tatt narkotika, har aldri røyket og har ikke drukket på omtrent 3 år, og selv før der drakk jeg svært sjelden og lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det du beskriver høres ut som "parestesier", dvs annerledes hud-følelse. Som når en arm/ben får igjen blodstrømmen etter at den har vært i klem en stund. Parestesier er oftest helt ufarlig. I ditt tilfelle høres det ikke ut som noen nevrologisk sykdom. Tenker heller at det har med væske-balansen din, blodtrykket, eller med hormonsvingninger å gjøre. Særlig hvis du kjenner det likt på begge halvdeler av hodet. Siden du har hatt to tette fødsler, med noe komplikasjoner, så synes jeg du skal be om en sjekk hos fastlegen din. Blodtrykk bør kontrolleres, og de vanligste blodprøver sjekkes ( bl.a jernlager, stoffskifte og blodsukker). Ta også med en urinprøve. Viktig at du har et godt kosthold, og at du drikker rikelig. Prøv å få nok søvn, og litt egen-trening for ryggen og nakken. Barna har glede av at du passer på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...