Gå til innhold

Lokomotivfører - hvor vanskelig kan det være?

Anbefalte innlegg

Gjest gert ert
Skrevet

Leser på stillingsannonsen for å bli lokomotivfører:

Norsk jernbaneskole har følgende inntakskrav til lokomotivførerutdanningen:

- minimum 20 år gammel ved skolestart

og

- fagbrev i elektro eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag)

eller

- VG1 og VG2 (grunnkurs og VK1) elektro eller teknikk og industriell produksjon (mekaniske fag) med allmennfaglig påbygging

eller

- allmennfag med fordypning i matematikk (minimum totalt 10 timer over 3 år) eller fysikkforypning

eller

- fem års dokumentert yrkeserfaring inne elektro eller mekaniske fag

Norsk jernbaneskole tilbyr forkurs etter behov til søkere som ikke er direkte kvalifisert.

Inntakskrav til forkurs er:

- generell studiekompetanse

eller

- fagbrev innenfor tekniske fag (IKT driftsoperatør, murer, tømrer, rørlegger, maler, industri og prosessfag)

eller

- minst 5 års arbeid på jernbanen med trafikksikkerhetskompetanse

eller

- 5 år som T-banefører

Hallo?! Skal man skru sammen toget selv før avgang, eller må man løse ligninger for å få startet det? Er det ikke snakk om å kjøre en sak bortover på noen skinner og huske på å bremse på hver stasjon? Hvis man tar et forkurs kan man få muligheten til å kjøre tog hvis man har 5 års(!) erfaring som t-banefører(er det ikke samme greia?). Mulig jeg tråkker noen på tærene nå, beklager hvis så er tilfelle...

Skrevet

Da det såut som om jeg skulle miste jobben her ei gang i tiden, søkte jeg jobb som aspirant til lokfører. Fikk tilbud, men takket nei da jeg ikke var klar for å flytte til Oslo på heltid...

Men det var i den tiden det måtte gå en del flyvere fra bråthens... Var ikke alle dem som fikk tilbud. ;-)

Ellers så er det nok litt mer enn å bare huske å bremse før svingen....

Gjest Lilje30
Skrevet

''Mulig jeg tråkker noen på tærene nå, beklager hvis så er tilfelle''

Det er sikkert ingen lokførere som blir støtt av dette innlegget. De sitter sikkert og ler av din mangel på innsikt i det du her uttaler deg om.

Skrevet

Ja, det der virka veldig merkelig hele greia!

Noen av kravene skjønner eg ikkje logikken i, eg kan ihvertfall ikkje se behovet for utdanning som murer, tømrer eller (ikkje minst) maler for å kunne bli lokomotivfører.

''...fordypning i matematikk (minimum totalt 10 timer over 3 år) eller fysikkforypning...''

Det er vel bare for å kunne fks. rekne ut hvilken gjennomsnittshastighet du må ha mellom Myrdal og Flåm, for å rekke frem i henhold til rutetabellen.

Fysikk har sikkert noe med bremselengder, fart og vekt å gjøre.

''Inntakskrav til forkurs er: - generell studiekompetanse eller - fagbrev innenfor tekniske fag (IKT driftsoperatør, murer, tømrer, rørlegger, maler, industri og prosessfag)...''

He.he...Maler? LOL

''Hallo?! Skal man skru sammen toget selv før avgang, eller må man løse ligninger for å få startet det?''

Det er helt klart en fordel å kunne "mekke litt", hvis fks. rattet detter av under fart, det sier seg sjøl!

''Er det ikke snakk om å kjøre en sak bortover på noen skinner og huske på å bremse på hver stasjon?''

Joda, i utgangspunktet så er det nok det, men en skal ikkje nødvendigvis stoppe på _alle_ stasjonene, og det bør en klare å holde styr på.

Dessuten er det (sikkert) mye mer enn skal passe på, en må huske å åpne og lukke dørene fks., gi beskjed over høytalerne kor lang tid det er til neste stasjon (rein matematikk), avpasse farten etter forholda (fysikk).

Det viktigste av alt er å IKKJE svinge inn på spor der det kommer motgående tog!

Ps! Har du sett filmen "Runaway Train" så skjønner du hvorfor.

Så det å bli lokomotivfører er nok ikkje bare bare...:-)

Gjest Oscar 'Manny' Manheim
Skrevet

Det er sikkert ingen lokførere som blir støtt av dette innlegget. De sitter sikkert og ler av din mangel på innsikt i det du her uttaler deg om.

Ja, det skal være sikkert.

Skrevet

Tja,- de er jo ansvarlig for noen hundre mennesker - ved havari kan de være langt fra andre som kan hjelpe til - f.eks. midt inne på vidda med dårlig vær. Det er sikkert greit om de har kunnskaper om både selve toget teknisk sett og andre praktiske ting.

Skrevet

;-)

Skrevet

Mangler du skolegang? Angerer du? Er du bitter?

Skrevet

*hehe* Husk at det står "eller", flere steder i annonsen. :-)

Det er ikke så gæli som det høres ut til. Men litt strengt må det være - det er tross alt et stort ansvari denne jobben.

Gjest ViViola
Skrevet

''Hallo?! Skal man skru sammen toget selv før avgang, eller må man løse ligninger for å få startet det?''

He-he, jeg tror kanskje at de som fører tog på Østfoldbanen må drive på slik - og at de ikke helt lærte det...

;-)

Skrevet

He-he, jeg tror kanskje at de som fører tog på Østfoldbanen må drive på slik - og at de ikke helt lærte det...

;-)

*hehe*

Gjest Hilsen en som har gått på norsk jernbaneskole
Skrevet

''Hallo?! Skal man skru sammen toget selv før avgang, eller må man løse ligninger for å få startet det? Er det ikke snakk om å kjøre en sak bortover på noen skinner og huske på å bremse på hver stasjon? Hvis man tar et forkurs kan man få muligheten til å kjøre tog hvis man har 5 års(!) erfaring som t-banefører(er det ikke samme greia?). Mulig jeg tråkker noen på tærene nå, beklager hvis så er tilfelle...''

Det ER faktisk SÅ vanskelig å kjøre tog ja. På lokførerutdanningen bruker man flere uker bare på å lære om bremser (en av lærerne kalles BremseHitler...). Det aller viktigste man lærer er jo å kunne bremse. Kjekt å kunne når man f.eks skal kjøre i 210km/t. Og det er selvfølgelig ikke bare ett bremsesystem på et tog. Du må lære å beregne bremseprosenten på toget, skal du kjøre godstog f.eks må du jo vite hvor mye bremser du har. Et flytog kan bruke opp imot flere kilometer på å stoppe når det har høyeste hastighet. (Derav må man ofte lete i flere kilometer for å finne "hoppere".)

Det er enormt mye å lære i forhold til sikkerhet og rutiner. Du skal ikke bare kjøre og stoppe på stasjoner, du skal kunne koble sammen et togsett (skifting), du skal kunne håndtere avvik (hva skal du kjøre om du får feil på toget, hva skjer om signaler ikke fungerer), du skal kunne en haug med signalbilder (vet du hva det er "å kjøre på dverg" f.eks?) og forstå ordrer som blir gitt om toggangen, du skal kunne endel om strøm/KL-anlegget/kjøreledningen, du skal vite hva du gjør i forbindelse med ulykker, du skal kunne forstå hvordan ATC fungerer, du skal til og med lære om flere måter å tute på! Og hver enkelt togtype fungerer ikke på samme måten engang!

Det er ikke for ingenting at lokførere har veldig god lønn. I tillegg til de kravene som stilles i stillingsannonsen skal du ta en test før du kommer inn til intervju. Den testen viser om du har egenskapene som trengs for å bli lokfører. (Jeg har hørt en tidligere flyger si at det er vanskeligere å kjøre lokomotiv enn å håndtere et fly.)

Så jeg oppfordrer deg; søk på utdanning som lokfører og se om du kommer inn! Generelt trives lokførere enormt godt i jobben sin!

Gjest høstløv
Skrevet

''Hallo?! Skal man skru sammen toget selv før avgang, eller må man løse ligninger for å få startet det? Er det ikke snakk om å kjøre en sak bortover på noen skinner og huske på å bremse på hver stasjon? Hvis man tar et forkurs kan man få muligheten til å kjøre tog hvis man har 5 års(!) erfaring som t-banefører(er det ikke samme greia?). Mulig jeg tråkker noen på tærene nå, beklager hvis så er tilfelle...''

Det ER faktisk SÅ vanskelig å kjøre tog ja. På lokførerutdanningen bruker man flere uker bare på å lære om bremser (en av lærerne kalles BremseHitler...). Det aller viktigste man lærer er jo å kunne bremse. Kjekt å kunne når man f.eks skal kjøre i 210km/t. Og det er selvfølgelig ikke bare ett bremsesystem på et tog. Du må lære å beregne bremseprosenten på toget, skal du kjøre godstog f.eks må du jo vite hvor mye bremser du har. Et flytog kan bruke opp imot flere kilometer på å stoppe når det har høyeste hastighet. (Derav må man ofte lete i flere kilometer for å finne "hoppere".)

Det er enormt mye å lære i forhold til sikkerhet og rutiner. Du skal ikke bare kjøre og stoppe på stasjoner, du skal kunne koble sammen et togsett (skifting), du skal kunne håndtere avvik (hva skal du kjøre om du får feil på toget, hva skjer om signaler ikke fungerer), du skal kunne en haug med signalbilder (vet du hva det er "å kjøre på dverg" f.eks?) og forstå ordrer som blir gitt om toggangen, du skal kunne endel om strøm/KL-anlegget/kjøreledningen, du skal vite hva du gjør i forbindelse med ulykker, du skal kunne forstå hvordan ATC fungerer, du skal til og med lære om flere måter å tute på! Og hver enkelt togtype fungerer ikke på samme måten engang!

Det er ikke for ingenting at lokførere har veldig god lønn. I tillegg til de kravene som stilles i stillingsannonsen skal du ta en test før du kommer inn til intervju. Den testen viser om du har egenskapene som trengs for å bli lokfører. (Jeg har hørt en tidligere flyger si at det er vanskeligere å kjøre lokomotiv enn å håndtere et fly.)

Så jeg oppfordrer deg; søk på utdanning som lokfører og se om du kommer inn! Generelt trives lokførere enormt godt i jobben sin!

Betryggende å vite at lok-førere er kompetente folk.

Gjest en til fra samme skole
Skrevet

MEGET fint og informativt innlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...