Gå til innhold

Stevning

Gjest venninnatilvenninna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar om en blir stevnet for retten, til en får vite noe selv? Får en brev om at det er skjedd, eller hvordan skjer dette?

Meget fersk og heldigvis uerfaren på dette. Men ei venninne har fått beskjed om at eks'en skal stevne henne, men hun vet ikke om dette er reelt. Så hvis han gjorde dette i forrige uke, ville hun ha visst det rask da?

Skrevet

Siden det er en eks, regner jeg med at det gjelder felles barn.

For det første, har de meglingsattest? Uten den får han ikke stevnet henne.

Hvis de har, vil hun få beskjed med én gang stevningen foreligger. Jeg hadde advokat, da kom den til henne samme dag. Ellers er det stevnevitner som reiser rundt med dem tror jeg.

Skrevet

Siden det er en eks, regner jeg med at det gjelder felles barn.

For det første, har de meglingsattest? Uten den får han ikke stevnet henne.

Hvis de har, vil hun få beskjed med én gang stevningen foreligger. Jeg hadde advokat, da kom den til henne samme dag. Ellers er det stevnevitner som reiser rundt med dem tror jeg.

Det gjelder deres barn ja, og de har meklingsattest etter en time hos mekler.

Da kan det hende det bare er tomme trusler da. Hun fikk beskjed om at han skulle gjøre det i forrige uke hvis hun ikke gjorde som han ville. Er ikke enkelt å stå å se på dette nei.

Kan jeg spørre det hva som da skjer videre om han stevner henne? Hvis du vil /kan svare på det. Møter med advokater, eller rett i retten med dommer.

Gjest høstløv
Skrevet

Da kan det hende det bare er tomme trusler da. Hun fikk beskjed om at han skulle gjøre det i forrige uke hvis hun ikke gjorde som han ville. Er ikke enkelt å stå å se på dette nei.

Kan jeg spørre det hva som da skjer videre om han stevner henne? Hvis du vil /kan svare på det. Møter med advokater, eller rett i retten med dommer.

Jeg googlet litt på stevning, hvis du leser disse linken, får du litt mer informasjon om saksgangen

http://www.sorenskriveren-i-sandefjord.no/sivile_tvm/Utdyping/utdypstevningogtilsvar.html

Skrevet

Rett i retten til saksforberedende møte. Der vil man forsøke å få dem til å bli enige, og hvis det er håp om det, kan det bli flere saksforberedende møter. Det er da sakkyndig til stede.

Blir de ikke enige, er neste skritt hovedforhandling.

Skrevet

Rett i retten til saksforberedende møte. Der vil man forsøke å få dem til å bli enige, og hvis det er håp om det, kan det bli flere saksforberedende møter. Det er da sakkyndig til stede.

Blir de ikke enige, er neste skritt hovedforhandling.

Takk for svar. Skal se litt rundt om på nettet og lese mer også. Håper virkelig de slipper dette. Men kjekt å vite litt hva en skal si også, hvis det så skjer.

Skrevet

Takk for svar. Skal se litt rundt om på nettet og lese mer også. Håper virkelig de slipper dette. Men kjekt å vite litt hva en skal si også, hvis det så skjer.

Det er veldig vanlig med trusler om stevning i sånne tilfeller. Ofte er det tomme trusler. Hils venninnen din og si at hun må stå for det hun mener er riktig, og ikke la seg presse. Og at det er betydelig verre å gå og vente på stevningen, enn det er når den faktisk foreligger.

En rettssak i Norge er ikke i nærheten av det man ser i amerikanske tv-serier. De saksforberedende møtene styres med jernhånd av dommeren, som ikke tillater skittkasting, og det hele går for lukkede dører, så det er ingen tilhørere.

Skrevet

Det er veldig vanlig med trusler om stevning i sånne tilfeller. Ofte er det tomme trusler. Hils venninnen din og si at hun må stå for det hun mener er riktig, og ikke la seg presse. Og at det er betydelig verre å gå og vente på stevningen, enn det er når den faktisk foreligger.

En rettssak i Norge er ikke i nærheten av det man ser i amerikanske tv-serier. De saksforberedende møtene styres med jernhånd av dommeren, som ikke tillater skittkasting, og det hele går for lukkede dører, så det er ingen tilhørere.

Tusen takk for at du sa det. Tror hun har det verst nå i ventetiden. Hun har ikke noe å frykte så lenge ting blir tatt saklig opp, og det vet hun. Men hun blir nesten knekt av dette presset nå. Får helt vondt av henne. Tror nok det er tomme trusler, for kan ikke tenke meg at han tar seg råd til en rettsak, og han har heller ikke noen sak å føre slik det er nå.

Skrevet

Det som er vanlig, er at advokaten (dersom man har det) sender stevningen direkte til motparten samtidig som den sendes til retten. Dersom det ikke gjøres, og det kun sendes til retten, kan det fort ta et par uker før retten sende kopi av stevningen til motparten med frist for å komme med tilsvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...