Gå til innhold

Ergerlig å aldri få noe svar...

Anbefalte innlegg

... på spørsmålet om man faktisk blir lat og energiløs av å gå på antipsykotika...

Jeg vet jeg MÅ bruke de medisinene. Ellers er ikke livet levelig.

Skjønner bare ikke hvorfor jeg er som jeg er... sånn at det er et ork bare å ta oppvasken... burde trent hardt siden jeg er overvektig, men det orker jeg i alle fall ikke. Syns det er rart, for før i tiden var jeg faktisk godt trent og slank.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323442-ergerlig-%C3%A5-aldri-f%C3%A5-noe-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mirakelet

jeg også har det sånn, men jeg går ikke på antipsykotika.

Jeg tror man rett og slett bare må tvinge seg selv opp av sofaen....

Har hørt at man produserer endorfiner som er bra for humøret når man trener, kanskje bra for en som trenger antipsykotika.

Det er derfor mange blir treningsnarkomane, for endorfinene er som kroppens eget morfin, og når man trener mye blir man avhengig og vil bare ha mer.

Begynn forsiktig, ta deg en spasertur hver dag... frisk luft gjør godt for sjel og sinn, etterhvert hiver du deg på en joggetur, og ta deg noen pushups og situps hver kveld mens du ser på tv (f.eks. kan du gjøre det hver gang det er reklamepause),

plutselig - så er du blitt sporty, og syns at en dag uten trening er en dag uten mening.

jeg også har det sånn, men jeg går ikke på antipsykotika.

Jeg tror man rett og slett bare må tvinge seg selv opp av sofaen....

Har hørt at man produserer endorfiner som er bra for humøret når man trener, kanskje bra for en som trenger antipsykotika.

Det er derfor mange blir treningsnarkomane, for endorfinene er som kroppens eget morfin, og når man trener mye blir man avhengig og vil bare ha mer.

Begynn forsiktig, ta deg en spasertur hver dag... frisk luft gjør godt for sjel og sinn, etterhvert hiver du deg på en joggetur, og ta deg noen pushups og situps hver kveld mens du ser på tv (f.eks. kan du gjøre det hver gang det er reklamepause),

plutselig - så er du blitt sporty, og syns at en dag uten trening er en dag uten mening.

Jeg får vel prøve mer av dette du beskriver ja... bare vente til kulda er borte! =P

Men har faktisk mest lyst til å sitte på rævva dagen lang jeg da... og ligge å sove i 12 timer døgnet. Sånn er jeg.

Annonse

Gjest Mirakelet

Jeg får vel prøve mer av dette du beskriver ja... bare vente til kulda er borte! =P

Men har faktisk mest lyst til å sitte på rævva dagen lang jeg da... og ligge å sove i 12 timer døgnet. Sånn er jeg.

Det kunne jeg også tenkt meg.

Hardt å komme opp om morgenen, tror det har litt med mørketia å gjøre og,

da får ofte også "vanlige" folk depresjoner, pga mørketia.

De sier lysbehehandling skal hjelpe, de selger sånt på Elkjøp, naturlig dagslys å våkne opp av, kanskje det hadde vært noe.

Men merker man blir bare trøttere og sløvere av å sove,

og å ligge i sofaen. Straks man har reist seg opp og hoppet litt rundt stiger energinivået og en får bare lyst til å bevege seg mer.

Og spis sunt og næringsrikt, junkfood gjør man bare slapp og deppa.... og feit :D

Gjest bareentanke

Men i diagnosebeskrivelsen for min diagnose står det ingenting om energiløshet og interesseløshet... diagnosen trenger jo ikke stemme 100%.

Negative symptomer:

Treghet

Sløvhet

Affektavflatning

Initiativløshet

Passivitet

Språkfattighet

Manglende interesse

Innesluttethet

Sosial tilbaketrekning

Vansker med kommunikasjon med andre mennesker

Nja er ikke ganske mye av det nevnt her da?

Det kunne jeg også tenkt meg.

Hardt å komme opp om morgenen, tror det har litt med mørketia å gjøre og,

da får ofte også "vanlige" folk depresjoner, pga mørketia.

De sier lysbehehandling skal hjelpe, de selger sånt på Elkjøp, naturlig dagslys å våkne opp av, kanskje det hadde vært noe.

Men merker man blir bare trøttere og sløvere av å sove,

og å ligge i sofaen. Straks man har reist seg opp og hoppet litt rundt stiger energinivået og en får bare lyst til å bevege seg mer.

Og spis sunt og næringsrikt, junkfood gjør man bare slapp og deppa.... og feit :D

Spiser sunt bortsett fra brusdrikkingen.

Negative symptomer:

Treghet

Sløvhet

Affektavflatning

Initiativløshet

Passivitet

Språkfattighet

Manglende interesse

Innesluttethet

Sosial tilbaketrekning

Vansker med kommunikasjon med andre mennesker

Nja er ikke ganske mye av det nevnt her da?

Negative symptomer er et trekk ved schizofreni, ikke schizotyp lidelse.

Gjest bareentanke

Negative symptomer er et trekk ved schizofreni, ikke schizotyp lidelse.

Schizotyp lidelse

Lidelse kjennetegnet av eksentrisk atferd og forstyrrelser i tanke- og følelsesliv, som ligner de man ser ved schizofreni, men uten klare eller typiske schizofrenisymptomer på noe tidspunkt. Symptomene kan omfatte følelseskulde eller upassende følelser, rar eller eksentrisk atferd, tilbøyelighet til sosial tilbaketrekning, paranoide eller bisarre idéer som ikke utvikler seg til klare vrangforestillinger, tvangspreget grubling, tankeforstyrrelser og sansemessige forstyrrelser, periodevis forbigående nærpsykotiske episoder med intense illusjoner, hørsels- eller andre hallusinasjoner og idéer på grensen av vrangforestillinger, som vanligvis inntreffer uten ytre provokasjon. Det er ingen klar debut, og utvikling og forløp er vanligvis som ved personlighetsforstyrrelser.

Inkl:

"borderline" schizofreni

latent schizofren reaksjon

latent schizofreni

prepsykotisk schizofreni

prodromal schizofreni

pseudonevrotisk schizofreni

pseudopsykopatisk schizofreni

schizotyp personlighetsforstyrrelser

Jeg kan ikke forstå annet enn at dette påvirker både interessen for "vanlige gjøremål", kan føre til tiltaksløshet og energiløshet. Dette i kombo med medisiner vil jeg anta gjør det hele enda litt tyngre.

Annonse

Schizotyp lidelse

Lidelse kjennetegnet av eksentrisk atferd og forstyrrelser i tanke- og følelsesliv, som ligner de man ser ved schizofreni, men uten klare eller typiske schizofrenisymptomer på noe tidspunkt. Symptomene kan omfatte følelseskulde eller upassende følelser, rar eller eksentrisk atferd, tilbøyelighet til sosial tilbaketrekning, paranoide eller bisarre idéer som ikke utvikler seg til klare vrangforestillinger, tvangspreget grubling, tankeforstyrrelser og sansemessige forstyrrelser, periodevis forbigående nærpsykotiske episoder med intense illusjoner, hørsels- eller andre hallusinasjoner og idéer på grensen av vrangforestillinger, som vanligvis inntreffer uten ytre provokasjon. Det er ingen klar debut, og utvikling og forløp er vanligvis som ved personlighetsforstyrrelser.

Inkl:

"borderline" schizofreni

latent schizofren reaksjon

latent schizofreni

prepsykotisk schizofreni

prodromal schizofreni

pseudonevrotisk schizofreni

pseudopsykopatisk schizofreni

schizotyp personlighetsforstyrrelser

Jeg kan ikke forstå annet enn at dette påvirker både interessen for "vanlige gjøremål", kan føre til tiltaksløshet og energiløshet. Dette i kombo med medisiner vil jeg anta gjør det hele enda litt tyngre.

Mulig du har rett i det.

Uansett om det er sykdommen eller medisinene finnes det ingen quick fix.

Gjest Mirakelet

Spiser sunt bortsett fra brusdrikkingen.

Brus med sukker?

Jeg anbefaler at du begynner å drikke vann. ja, det smaker sikkert piss, men når du blir vant til å drikke vann er det ingenting som smaker bedre enn vann når du er tørst. Rensende for kroppen er det og :) Og da går slanking lettere. Pass på å få i deg 1.5-2 liter hver dag.

Lightbrus er heller ikke bra, det øker appetitten så du får mer lyst på usunn mat, og du spiser mer enn du har godt av.

Hvis du syns vann er kjedelig, hell vann i en mugge og ha den i kjøleskap, ha i isbiter ved servering og noen limeskiver, da smaker den mye bedre.

Brus med sukker?

Jeg anbefaler at du begynner å drikke vann. ja, det smaker sikkert piss, men når du blir vant til å drikke vann er det ingenting som smaker bedre enn vann når du er tørst. Rensende for kroppen er det og :) Og da går slanking lettere. Pass på å få i deg 1.5-2 liter hver dag.

Lightbrus er heller ikke bra, det øker appetitten så du får mer lyst på usunn mat, og du spiser mer enn du har godt av.

Hvis du syns vann er kjedelig, hell vann i en mugge og ha den i kjøleskap, ha i isbiter ved servering og noen limeskiver, da smaker den mye bedre.

Gammel vane er vond å vende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...