Gå til innhold

Et spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Megmegmeg
Skrevet

Er ulcerøs colitt en psykosomatisk lidelse?

Snakket med en fagperson i dag, som mente det. Jeg trodde ikke det jeg da? Det er jo en påviselig fysisk sykdom? Eller?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var det i gamle dager.

Allerede i min studietid (75-81) var denne tanken forlatt. Ulcerøs kolitt er ikke en psykosomatisk sykdom.

Gjest imzedimze
Skrevet

Det er fysisk ja, vi så bilder fra tarmer med både Crohns og Ulcerøs Colitt i sykdomslæra på høgskolen min, fysisk uten tvil

Skrevet

,,,men sykdommen kan forverres i perioder med psykisk stress? (Kanskje det var det han mente, at hvis man først har sykdommen så spiller psyken også en rolle?)

Gjest Megmegmeg
Skrevet

Det var det i gamle dager.

Allerede i min studietid (75-81) var denne tanken forlatt. Ulcerøs kolitt er ikke en psykosomatisk sykdom.

Hva legger man egentlig i betegnelsen psykosomatisk lidelse, er det en del av somatoform?

Nå har jeg lest og lest om dette, men finner ikke helt ut av det, håper du kan svare på hva som er forskjellen?

Ellers; tusen takk for svar. Det var oppklarende, og en lettelse egentlig.

Gjest Megmegmeg
Skrevet

Det er fysisk ja, vi så bilder fra tarmer med både Crohns og Ulcerøs Colitt i sykdomslæra på høgskolen min, fysisk uten tvil

Ja, men kan det være psykiske årsaker, og er det da i så fall psykosomatisk. Kan man jobbe seg frisk fra ulcerøs colitt ved terapi?

Jeg synes et skille mellom kropp og sinn er dumt. Men jeg har selv ulcerøs colitt, og nei, det er overhode ikke en "diffus" lidelse. Men jeg ble svært i tvil, og denne hevdet det hardnakket. Jeg tror ikke jeg kan terapeutisere meg frisk fra denne sykdommen når den er aktiv. Det tror jeg er farlig.

Og jeg vet jo hvor vond denne sykdommen kan være.

Gjest xbellax
Skrevet

Hva legger man egentlig i betegnelsen psykosomatisk lidelse, er det en del av somatoform?

Nå har jeg lest og lest om dette, men finner ikke helt ut av det, håper du kan svare på hva som er forskjellen?

Ellers; tusen takk for svar. Det var oppklarende, og en lettelse egentlig.

En psykosomatisk lidelse er å reagere fysisk på noe som er psykisk-stressende; altså man har somatiske/kroppslige symptomer på noe som ikke er en fysiologisk medisinsk tilstand. Dette er selvsagt ikke viljestyrt.

Gjest et svar
Skrevet

Ja, men kan det være psykiske årsaker, og er det da i så fall psykosomatisk. Kan man jobbe seg frisk fra ulcerøs colitt ved terapi?

Jeg synes et skille mellom kropp og sinn er dumt. Men jeg har selv ulcerøs colitt, og nei, det er overhode ikke en "diffus" lidelse. Men jeg ble svært i tvil, og denne hevdet det hardnakket. Jeg tror ikke jeg kan terapeutisere meg frisk fra denne sykdommen når den er aktiv. Det tror jeg er farlig.

Er det en fysisk lidelse, noe dette er, kan du ikke fjerne den ved terapi. Men en god psykisk helse bedrer livskvaliteten uansett hva som feiler en fysisk.

Gjest Villniss
Skrevet

Ja, jeg mener bestemt at min ulcerøse kolitt oppstod i en periode med enormt psykisk press og stress. Jeg var 18 år...

Og opp gjennom årene merket jeg at forverring skjedde ved psykiske påkjenninger.

Så psyken, etter min mening, spiller en stor rolle her.

Skrevet

Den er ikke psykosomatisk.

Det er ikke uvanlig at førstegangsutbrudd av kroniske sykdommer (astma, psorisais, tarmsykdommer,...) kan komme i forbindelse med psykiske påkjenninger. Akkurat som det kan komme i forbindelse med f.eks. svangerskap. Det betyr ikke at man selv har "skylden" for sykdommen på noen måte, utbruddet ville kommet før eller senere uansett.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: Nei, det er ikke en psykosomatisk lidelse. Psykoterapi kan ikke helbrede uc. Som ved de fleste andre lidelser kan uc forverres av psykisk stress.

Gjest Megmegmeg
Skrevet

S: Nei, det er ikke en psykosomatisk lidelse. Psykoterapi kan ikke helbrede uc. Som ved de fleste andre lidelser kan uc forverres av psykisk stress.

Takk!

Det var godt å høre at jeg hadde rett.

Synes dog det er synd at fagpersoner som underviser i diagnostisering sier dette i sin undervisning.

*lettet*

Takk.

Gjest Megmegmeg
Skrevet

Den er ikke psykosomatisk.

Det er ikke uvanlig at førstegangsutbrudd av kroniske sykdommer (astma, psorisais, tarmsykdommer,...) kan komme i forbindelse med psykiske påkjenninger. Akkurat som det kan komme i forbindelse med f.eks. svangerskap. Det betyr ikke at man selv har "skylden" for sykdommen på noen måte, utbruddet ville kommet før eller senere uansett.

Takk. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...