Gå til innhold

Grubling; "rota til alt/mye vondt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, grubling er ikke rota til alt vondt i psykiatrien. Så enkelt er det dessverre ikke.

Nei, det er nok ikke det.. det har jeg fått svar på nå, og det var veldig greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er dessverre ikke dit jeg har kommet ennå i stor nok grad. Dette lynnet har vært meg totalt sett til et stort besvær snarere enn fortrinn. Særlig da i depr.faser tar det jo helt av... Joda, jeg er vel relativt oppegående. Har lenge prøvd å døyve dette tenkelynnet mitt, men det fungerer dårlig. Ikke lett å kvele en del av hvordan man er:P Typen sa her om dagen: "Øy du, er ikke hjernen din det er noe feil med. Bare hvor du retter tankene din henne." Den satt ja. Tror det er veldig mye der det sitter. Om hjernekapasiteten blir brukt til noe konstruktivt, kan den rett og slett være til hjelp og glede. F.eks. gruble og forske på noen av livets problemer og sammenhenger som ikke er en del av en selv og sin historie.

''Bare hvor du retter tankene din henne." Den satt ja. Tror det er veldig mye der det sitter. Om hjernekapasiteten blir brukt til noe konstruktivt, kan den rett og slett være til hjelp og glede. F.eks. gruble og forske på noen av livets problemer og sammenhenger som ikke er en del av en selv og sin historie.''

Helt enig med deg i det, det er en stor forskjell der.

Bra det ikke er bare jeg som er en såkalt "storgrubler" også da ;-)

Det er nok bare trening og atter trening som skal til for å "snu" dette over til hensiktsmessig grubling.

Skrevet

For meg er grubling ensbetydende med å vanne planter. Dvs at jo mer man grubler jo mer næring gir man til en plante som til slutt vokser gjennom taket og blir så enorm at jeg ikke føler jeg klarer å gjøre noe med den. Ok, veldig dårlig eksempel, men håper du skjønner hva jeg mener. Jo mer du grubler, jo større blir problemene. Tar du tak i deg selv i det samme grublingen starter og finn løsninger (to do) på problemet. Handling er viktig.

F.eks hadde jeg store problemer med å ta en telefon for å bestille time hos legen, frisøren eller hva som helst. Men hvor vanskelig er det egentlig å ta den telefonen? Etter å ha gjort det ser man jo at det er no problem, og mye grubling var forgjeves.

Dette var et eksempel på en filleting som ble alt for stor for meg mange ganger. Men det samme gjelder for større problemer. Og finner man ut at det ikke er noe man kan gjøre med problemet der og da, er det også bortkastet tid å gruble over saken. Du vil jo ikke komme noe videre uansett.

''For meg er grubling ensbetydende med å vanne planter. Dvs at jo mer man grubler jo mer næring gir man til en plante som til slutt vokser gjennom taket og blir så enorm at jeg ikke føler jeg klarer å gjøre noe med den''

En utrolig god og smart skildring!! :-) For det er nettopp sånn det er, iallefall når vi snakker om uhensiktsmessig grubling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...