Gå til innhold

Mobbing og konsekvenser som voksen

Anbefalte innlegg

Gjest trygg skolevei??
Skrevet

Er det vanlig å slite psykisk som voksen etter å ha blitt utsatt for grov mobbing i barndom/ungdom? Stort sett har det dreid seg om verbal mobbing i form av utestenging, bakvaskelser og nedsettende kommentarer. Ett år var det også fysisk mobbing, slag og spark, å bli slått med kjepper og kastet steiner på, å få kjepper stukket inn i sykkelhjulet så jeg stupte fremover ++

Hva er mest skadelig av psykisk og fysisk mobbing? Jeg vil nesten tro at den psykiske mobbingen har skadet meg mest. Den pågikk over mange år, og brøt meg helt ned til jeg til slutt trodde på alt de sa om meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest xbellax
Skrevet

Det er vanlig å ha en tyngre baggasje om dette var din hverdag i en såpass sårbar alder som barne og ungdomsskolen er, uten tvil. Men forsøk å husk at dette hører til din fortid, at du ikke skal gi det makt over deg i dag, her og nå.

Skrevet

Hei, kjenner meg igjen ang bagasje fra fortiden.Barn og ungdommer kan være helt hjerteløse mot hverandre.Tror det er vanskelig bare å bestemme seg for at dette ikke skal forme fremtiden, fordi det er en del av din historie.Jeg vet ikke hva som skal til for at du skal tilgi,gi slipp.Kanskje du først må bli eitrende forbanna, kanskje du må ha hjelp til dette

.Det viktigste er kanskje at du må innse at det ikke var din feil, Det var ikke noe som gjorde at du fortjente denne julingen, utfrysningen, du hadde ikke noen del i dette.Dette var skader andre har påført deg.Og de visste sannsynligvis ikke konsekvensene av hva de gjorde mot deg.Jeg tror at om du ikke får hjelp til å bearbeide dette, vil du fortsette å dra fortiden med deg inn i fremtiden og forbli et offer .

Jeg ble selv utsatt for overgrep fra skolekamerater da jeg var elleve.Jeg har måttet lære meg å tilgi, fordi naget forpestet mitt liv. De husker kanskje ikke episodene engang. Jeg måtte ha hjelp til å legge det bak meg.Det tyngste var kanskje det at dette var ingens feil. Vi var barn, ute av stand til å se skadene vi påførte andre.En annen venninde jeg hadde, hadde en mor som drakk. Hun fikk servert daglig vitser om sin egen mor, og at hun var hore . Hun havnet stadig i sloss kamper for å forsvare sin egen mor.

Fortiden preger oss, ja, men jeg tror det er riktig å fokusere på å gi slipp. Da må du tilgi, selv om det er en tøff prosess. Fordi det er du som bærer naget og er voksen i dag.

Mvh

Skrevet

''Stort sett har det dreid seg om verbal mobbing i form av utestenging, bakvaskelser og nedsettende kommentarer.''

Hadde det sånn på skolen jeg og. Den tiden var et mareritt.

Og jeg sliter nok som følge av det. Høres kansje ut som du gjør det og. Men la ikke fortiden få styre livet ditt. Det du kan endre, er det du sliter med som følge av den, slik at du fungerer best mulig i hverdagen. Og det finnes det god hjelp for.

Skrevet

''Hva er mest skadelig av psykisk og fysisk mobbing?''

Jeg vil helt klart si psykisk mobbing. Men det betyr ikke at det fysiske er like ille i den forstand at det og er ille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...