Gjest ikke signert Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Etter å ha stått i en problematisk jobbsituasjon i tre års tid, der siste året har vært svært ubehagelig, har jeg fått ny jobb. Min tidligere sjef hadde visse psykopatiske trekk, uten at jeg tror hun var psykopat. Hun kjeftet på sine underordnede uten grunn og forvarsel og har nå mistet alt personalansvar for godt. Jeg har fra før av generalisert angstlidelse som jeg lever "godt" med i vanlige livssituasjoner (mestrer), og som er sterkt knyttet til traumatiske opplevelser i tenårene (PTSS). Har gått til psykolog de siste årene og jobber svært godt kognitivt med mine problemer, selv om dette selvsagt skjer med mye smerte. Etter å ha vært lettet over å ha tatt så godt vare på meg selv at jeg har kommet i ny jobb for tre uker siden, sliter jeg nå med periodevis sterk angst og perioder med sterk nedstemthet. Jeg fikk Cipralex av legen, men dette ga meg svært sterk angst og jeg klarte bare fire dager. Etter å ha mistet all muskelkraft i dusjen en dag, og nesten besvimt, så turte jeg ikke mer. Jeg har fått Sobril av legen, som jeg brukte 5 mg pr dag i første uken i ny jobb. Andre uken brukte jeg ingenting. Måtte bruke 7.5 mg per dag i de dagene jeg tok Cipralex, og de første tre dagene etterpå. Sobril er for meg helt fantastisk, selv om jeg forstår at jeg bruker svært liten dose. Ga meg tilbake kontrollen over angsten, og mulighet til å begynne med meditasjon og trening som er mine mestringskilder. Legen skremmer meg imidlertid med risikoen for avhengighet, og jeg trenger ikke flere problemer nå. Jeg er nå svært usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er livredd for å bli sykmeldt i ny jobb, og frykter en lang vei tilbake. Samtidig er tristheten til tider lammende, og jeg bruker mye energi på å tenke positive tanker. Min vinkling er gjerne frykt for å få en lammende depresjon, så hva som er angst og hva som er depresjon er vanskelig å si. Har mest lyst til å legge meg under dyna, men har vett nok til å forstå at jeg heller må ut på tur. Kunne du anbefale meg medisin som kan hjelpe både mot generalisert angst og depresjon, der det ikke er så stor risiko for økt angst i oppstartsfasen? Jeg har ikke lyst til å "sløse bort" Sobril på angst som er gitt meg av medisiner og ikke selvpåført... Tror du det er veien å gå for å komme over kneiken? Jeg har migrene, og må bruke mye Naramig, Maxalt og Ibux. Jeg har en mistanke om at dettte vanskelig lar seg kombinere med antidepressiva - har jeg rett? Jeg har også en far som er schizofren, og tør ikke bruke medisiner som frarådes personer med lidelsen (selv om jeg ikke har den). Jeg er 35 år gammel. Hadde vært utrolig takknemlig for svar, min fastlege har ikke problemområdet mitt som et sterkt interessefelt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323837-nhd-trenger-eksperthjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Siden du ikke tåler SSRI som er førstevalg ved denne tilstanden, ville jeg vurdert enten et annet AD i form av Wellbutrin eller en meget moderat dose Seroquel som også kan hjelpe på angst og depresjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323837-nhd-trenger-eksperthjelp/#findComment-2689523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signert Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Siden du ikke tåler SSRI som er førstevalg ved denne tilstanden, ville jeg vurdert enten et annet AD i form av Wellbutrin eller en meget moderat dose Seroquel som også kan hjelpe på angst og depresjon. Takk for svar. Men - kan det på generelt grunnlag fastslås at jeg ikke tåler SSRI? Siden dette er førstevalget, så går jeg ut fra at det også hadde vært det beste. Hvis det finnes en type som lar seg kombinere med migrenemedisin så kunne jeg evt prøve denne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323837-nhd-trenger-eksperthjelp/#findComment-2689600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.