Gå til innhold

Tran og fordøyelsesbesvær


Gjest ldh

Anbefalte innlegg

Legen har anbefalt meg å ta tran pga høyt kolesterolnivå i blodet. Jeg har brukt Møllers dobbel trankapsler, men disse er dyre så jeg har brukt vanlig tran istedet. Sist gang kjøpte jeg Møllers tran med sitronsmak til en forandring, men blir dårlig av den.

(Kvalme, noe løs mage, smerter)

Legen mente kvalmen ville bli mindre ille, dersom jeg tok tranen på kvelden, noe som hjalp litt til å begynne med,

men nå er det blitt verre.

Jeg har tidligere fått diagnostisert mellomgulvsbrokk med tilhørende irritasjon av spiserøret pga magesyren og tar Famotal for dette, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Jeg blir forøvrig mye lettere bilsyk (og kvalm) enn før.

(Var det da jeg var liten, men dette ga seg i voksen alder)

Innbiller meg at kvalmeproblemene startet da jeg begynte med tran fra flaske, og at det ser ut til at magen ikke klarer å venne seg til tranen.

Bør nevne at jeg ikke hadde de samme fordommene mot tran som mange venner, som synes tran smaker vondt, selv kjenner jeg lite smak fra tran, likevel får jeg skikkelig magetrøbbel og kvalme.

Jeg er virkelig innstilt på å ta tran, ettersom kolesterolproblemet vil kunne gi meg hjertetrøbbel på sikt i følge legen.

Legen vil heller ikke gi meg kolesterolsenkende middel,

så hva kan jeg gjøre?

Kan f.eks. trankapsler gis på blå resept?

(Jeg går for tiden på trygd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til idh vedr. tran og fordøyelsesbesvær. Såpass tålmodig som du har vært, ville jeg også gjort følgende test; spandere trankapsler og se om dette minsker plagene, dette tviler jeg litt på. Videre bør du undersøke om alle plagene dine forsvinner når du stopper med tran noen uker.

Trankapsler kan ikke refunderes på blå resept, men en variant som heter Omacor kan skrives på resept av indremedisiner, dersom blod-fettstoffene dine har spesielt ugunstige verdier.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...