Gå til innhold

Psykiatrisk forskning

Anbefalte innlegg

Gjest en klype salt
Skrevet

I det siste halvåret har det kommet et par forskningsresultater fra Karolinska Institutet angående bipolar lidelse. Disse bygger,som rimelig kan være,på data fra psykiatrien.Spørsmålet er hvor pålitelige disse dataene er.Jeg vil tro de ikke er så voldsomt pålitelige.Det er noe som heter garbage in garbage out,eller søppel inn søppel ut.Dette gjelder vel all psykiatrisk forskning.Så det er grunn til å være skeptisk etter min mening.

Videoannonse
Annonse
Gjest Signaturløs
Skrevet

Hvilken forskning er det? Er det Topor som står bak?

Gjest Signaturløs
Skrevet

Hvilke studier er det du tenker på?

Finner bare et der det står at det er høyere sjanse for bipolar lidelse ved høy alder på far, og et der de har undersøkt -svært- mange i forhold til prevalensen av bipolar lidelse og schizofreni i samme slekt. Denne har ihvertfall et pålitelig utvalg.....spørsmålet er om utvalget er så stort at de ville funnet en signifikant effekt uansett, men jeg vet ikke hvilke artikler du sikter til, så da er det umulig å si. Sannsynligvis har de tatt høyde for denne usikkerheten. Jeg tror ikke dette studiet trenger å være dårlig.

Gjest en klype salt
Skrevet

Hvilke studier er det du tenker på?

Finner bare et der det står at det er høyere sjanse for bipolar lidelse ved høy alder på far, og et der de har undersøkt -svært- mange i forhold til prevalensen av bipolar lidelse og schizofreni i samme slekt. Denne har ihvertfall et pålitelig utvalg.....spørsmålet er om utvalget er så stort at de ville funnet en signifikant effekt uansett, men jeg vet ikke hvilke artikler du sikter til, så da er det umulig å si. Sannsynligvis har de tatt høyde for denne usikkerheten. Jeg tror ikke dette studiet trenger å være dårlig.

Ja,det er de 2 undersøkelsene jeg sikter til.Dette er folk som har en agenda.De vil gjerne bevise at det er noe galt med hjernen til bipolare.Vi må også huske på at dette er enkeltstående undersøkelser.Hvis de i det hele tatt skal tas i betraktning,så må de samme resultatene frambringes av flere andre forskere.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Ja,det er de 2 undersøkelsene jeg sikter til.Dette er folk som har en agenda.De vil gjerne bevise at det er noe galt med hjernen til bipolare.Vi må også huske på at dette er enkeltstående undersøkelser.Hvis de i det hele tatt skal tas i betraktning,så må de samme resultatene frambringes av flere andre forskere.

Ok. Men hva er det du reagerer på i dette?

Gjest en klype salt
Skrevet

Ok. Men hva er det du reagerer på i dette?

Jeg reagerer på at man ser på bipolar lidelse som en sykdom som f.eks. skyldes mutasjoner eller andre forhold som forårsaker hjernefeil.Jeg har bipolar lidelse selv og har derfor spesielt godt utgangspunkt for å mene noe om saken.Jeg mener at bipolar lidelse bør forståes i et humanevolusjonært lys. Kort sagt mener jeg at de bipolare er de godt tilpassede opprinnelige menneskene som nå forlengst er ute av sitt opprinnelige miljø.Derfor er vi plaget av depresjoner og manier.

Skrevet

Jeg reagerer på at man ser på bipolar lidelse som en sykdom som f.eks. skyldes mutasjoner eller andre forhold som forårsaker hjernefeil.Jeg har bipolar lidelse selv og har derfor spesielt godt utgangspunkt for å mene noe om saken.Jeg mener at bipolar lidelse bør forståes i et humanevolusjonært lys. Kort sagt mener jeg at de bipolare er de godt tilpassede opprinnelige menneskene som nå forlengst er ute av sitt opprinnelige miljø.Derfor er vi plaget av depresjoner og manier.

''Jeg har bipolar lidelse selv og har derfor spesielt godt utgangspunkt for å mene noe om saken''

Hvorfor mener du at du evt. har et priviligert ståsted i forhold til å forstå hva som forårsaker bipolar lidelse?

Gjest Signaturløs
Skrevet

Ok.

Jeg har ikke hørt denne teorien før, den høres jo interessant ut, selv om jeg ikke skjønner helt hva den går ut på. Hvorfor skulle det ha vært adaptivt tidligere å skifte slik? Evt hvordan virket denne funksjonen tidligere eller hva var det som gjorde at disse genene i dagens samfunn er blitt bipolar lidelse? Lidelse impliserer jo også at det er en sykdom, og sykdom er jo noe man vil forske på for å finne bedre løsninger for dem som har den.

Uansett, så tror jeg nok det er hold i denne forskningen, og agendaen får man bare håpe på at vil hjelpe til å kaste lys over funksjonene/mekanismer slik at man kan finne bedre løsninger for bipolare i dag.

Mhv

Gjest imzedimze
Skrevet

Ok.

Jeg har ikke hørt denne teorien før, den høres jo interessant ut, selv om jeg ikke skjønner helt hva den går ut på. Hvorfor skulle det ha vært adaptivt tidligere å skifte slik? Evt hvordan virket denne funksjonen tidligere eller hva var det som gjorde at disse genene i dagens samfunn er blitt bipolar lidelse? Lidelse impliserer jo også at det er en sykdom, og sykdom er jo noe man vil forske på for å finne bedre løsninger for dem som har den.

Uansett, så tror jeg nok det er hold i denne forskningen, og agendaen får man bare håpe på at vil hjelpe til å kaste lys over funksjonene/mekanismer slik at man kan finne bedre løsninger for bipolare i dag.

Mhv

Forskningen er ganske meningsløs da, de færreste bipolare eller andre for den saks skyld, har en far som var over 55 år da de ble født :) Det er jo ekstremt sjelden.

Det sies at bipolar lidelse har oppstått gjennom evolusjonen pga man er trøtt om vintern og energisk om våren, en må spare krefter om vinteren og og høste mat om åren.

Men jeg tviler litt på det også, for det fins jo bipolare i afrika også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...