Gå til innhold

Føflekkfjerning / arrbehandling, hvilken metode er best ?


Gjest trenger desperat svar !

Anbefalte innlegg

Gjest trenger desperat svar !

Hvilken metode er best ved føflekkfjerning, med tanke på arr i ettertid ?

Jeg hadde forholdsvis mange føflekker på overkroppen og dro til en kirurg for å fjerne de. Han mente at den beste løsningen var å skrape de bort. Nå har det gått 4-5 mnd, men arrene er fortsatt ganske røde (og litt opphovnet). Kan ikke skjønne at dette er det beste resultatet man får med dagens teknologi.

2. Hva er beste måte å behandle disse arrene, for å gjøre de usynlige i ettertid ? (keloider heter de vel på fagspråket)

Håper virkelig dere kan svare på dette, i.o.m at jeg (og mange andre) slipper å gå med dårlig selvbilde resten av livet. Jeg synes det er ekkelt og skjemmende, f.eks å ta av seg på overkroppen om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hold deg unna solen

Du må nok vente lenger for å se om det blir mye arr eller ikke.

Mitt råd er i hvertfall å holde sårene/arrene HELT unna solen minst et år, helst to år. Jeg har arr jeg har holdt unna solen de første årene (med plaster på når jeg er i solen) og jeg har arr jeg solte etter fire måneder fordi jeg trodde de ble mindre synlige da. De arrene som ble eksponert tidlig for sol er mye styggere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg igjen

Du må nok vente lenger for å se om det blir mye arr eller ikke.

Mitt råd er i hvertfall å holde sårene/arrene HELT unna solen minst et år, helst to år. Jeg har arr jeg har holdt unna solen de første årene (med plaster på når jeg er i solen) og jeg har arr jeg solte etter fire måneder fordi jeg trodde de ble mindre synlige da. De arrene som ble eksponert tidlig for sol er mye styggere!

Hei og takk for tipset !

Har du også fjernet føflekkene ved "skraping" ? Fikk du også litt opphovnede og lett røde merker etterpå ? Hvordan ble arrene til slutt, forsvant rødfargen og hevelsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føflekker går det an å fjerne med laser, men det er kun noen få hudpleiere som benytter denne metoden (et sted i Sandvika, Bærum ihvertfall).

vet ikke om det også går an å fjerne arr etter føflekker på den samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, lege

Her er et tidligere spørsmål jeg har besvart som kan være interesse:

"Føflekk

Jeg har en føflekk på brystet og lurer på om en allmennlege kan fjerne den eller om jeg bør bestille time hos en spesialist?

Jeg foreslår at du i første omgang kontakter din allmennpraktiserende lege. Han kan vurdere om føflekkens må fjernes av medisinske årsaker. Han vil da være oppmerksom på følgende faretegn:

• føflekken har ujevn farge

• den er bredere enn 0,5 centimeter eller har en ujevn avgrensning mot normal hud.

• føflekken blør eller virker irritert

Hvis føflekken klør eller har økt i størrelse, er det viktig at du forteller legen om dette. Økt størrelse er mindre bekymringsfullt hos barn og ungdom ettersom hele kroppen er i vekst. Farlige føflekker er for øvrig sjelden før 30-40 års alderen.

Dersom legen mener føflekken bør fjernes, vil størrelse og plassering være viktig når han tar stilling til om du bør bli henvist til en spesialist. Hvor tydelig arr en føflekk etterlater varierer betydelig. Generelt gror sår fint i ansiktet og en liten føflekk fører til et beskjedent arr. Huden på brystet, magen og armene, er mindre robust og arrene her blir mer synlige. Tydeligst arr får man på ryggen og leggene. Arr på ryggen vil ofte være tildekket av tøy og de er derfor gjerne et beskjedent problem. Den øvre delen brystbenet, armene og leggene er spesielt synlige hvis en kvinne har på en utringet kjole, shorts eller kortarmet bluse,. Man vil derfor være relativt liberalt med å henvise henne til en spesialist i kirurgi med mindre føflekken er liten. Det samme gjelder føflekker på leggene.

Dersom du ønsker å fjerne føflekken på brystet utelukkende av kosmetiske årsaker, synes jeg at du sammen med legen din bør overveie å la den være i fred."

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, lege

Føflekker går det an å fjerne med laser, men det er kun noen få hudpleiere som benytter denne metoden (et sted i Sandvika, Bærum ihvertfall).

vet ikke om det også går an å fjerne arr etter føflekker på den samme måten.

Føflekker egner seg dårlig for å fjerne med laser.

Arr kan til en viss grad reduseres med laser, men sannsynligvis ikke med lasere som benyttes av hudpleier da en slik laser krever at man "brenner" vekk deler av overhuden.

Se for øvrig:

http://www.doktoronline.no/hud/nyttig/arr.htm

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...