Gå til innhold

Utbrendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på en kirurgisk avdeling i sykehus. Jeg har jobbet på samme avdeling de siste 2,5 år og tror jeg begynner å bli litt utbrendt? Jeg var nyutdannet da jeg begynte. Har 100% stilling og må ha det av økonomiske årsaker. I det siste året har det vært alt for mange pasienter og for lite personale, men i enkelte perioder har det vært rolig. I det siste har jeg opplevd en følelse av panikk når jeg kom på jobb, selv om det har vært rolig og lite pasienter. Som sykepleier vet jeg at denne katastrofefølelse er et av symptomene på utbrendthet - i tillegg har jeg vansker med å sove. Synes ikke jeg spekulerer på jobben min dag og natt, har jo barn og andre bekymringer. Enkelte ganger har jeg vært fysisk kvalm når jeg ser bygningen jeg jobber i. Jeg har dårlig nattesøvn og er konstant sliten og trett, får kramper i beina og føler meg fysisk utmattet ved tanken om jobben. Inn imellom bruker jeg litt alkohol for å få sove - holder det på en minium - nekter å bruke benzodiazepiner og slike ting, man kan bli avhengig. Samtidig elsker jeg jobben min og har fantastiske kollegaer. Jeg har før vært tett på å "gå på en smell", da var jeg nyutdannet og jobbet 150% på to forskjellige arbeidsplasser. Ingen av mine arbeidsgivere brød seg så lenge jeg mødte opp på jobb når jeg skulle, selv om arbidskontraktene sa noe annet. Skjønner i dag at slik jobbing er noe man kan gjøre i perioder, men i lengden går det jo ikke. Ser det ofte på svenske vikarer, som jobber mye i korte perioder og deretter reiser hjem. Det kan jeg jo ikke....må på jobb neste hver eneste dag. Jeg synes vel kanskje ikke jeg er tett på smellen som jeg var i 2006, men etter å ha snakket med en kollega som faktisk har vært der og er skadet for resten av livet begynner jeg å lure på hvor langt man kan gå før man når til grensen? Jeg tror ikke jeg er den rette til å bedømme det selv, til tross for jeg er sterk psykisk (det tror jeg selv, har vært igjen