Gå til innhold

Droppe terapi pga manglende motivasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest ressurssløsing!?
Skrevet

Om en pasient ikke har nytte av terapi fordi h*n ikke er motivert nok til å ta ansvar - er tiden da inne for å droppe terapi og la en annen som trenger hjelpen mer slippe til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager det dumme svaret, men jeg syns heller du skal la noen slippe til som er klar for behandling ja.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Kanskje det er det du trenger å jobbe med da? Motivasjon til å ta ansvar :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja. Umotiverte pasienter oppnår ingenting.

Skrevet

Vet ikke. Ser ikke hensikten.

Dette er et viktig tema å diskutere med terapeuten. Noen ganger er det ikke manglende motivasjon, men negative tanker om egenverd som gjør at en ikke helt ser hensikten med behandling.

Hvis du er avklaret på at du ikke ønsker behandling for tiden fordi du ikke ønsker å ta det ubehaget som kan medfølge, så er det sannsynligvis like fornuftig å avslutte behandlingen. Men uansett, så er dette et tema som det kan komme mye ut av å snakke om i behandling.

Gjest ressurssløsing!?
Skrevet

Dette er et viktig tema å diskutere med terapeuten. Noen ganger er det ikke manglende motivasjon, men negative tanker om egenverd som gjør at en ikke helt ser hensikten med behandling.

Hvis du er avklaret på at du ikke ønsker behandling for tiden fordi du ikke ønsker å ta det ubehaget som kan medfølge, så er det sannsynligvis like fornuftig å avslutte behandlingen. Men uansett, så er dette et tema som det kan komme mye ut av å snakke om i behandling.

Det som skjer er at jeg mislykkes, og jeg vil ikke være en byrde for noen. Da overlater jeg heller plassen til andre som trenger den mer enn meg.

Skrevet

Det som skjer er at jeg mislykkes, og jeg vil ikke være en byrde for noen. Da overlater jeg heller plassen til andre som trenger den mer enn meg.

Da tenker jeg at dette kanskje ikke handler om manglende motivasjon, men om selvbebreidelser og mye negative tanker. Synes du skal snakke med terapeuten din om det du tenker og føler. Noen ganger kan det være vanskelig selv å se at ting ikke er nytteløst.

Gjest ressurssløsing!?
Skrevet

Da tenker jeg at dette kanskje ikke handler om manglende motivasjon, men om selvbebreidelser og mye negative tanker. Synes du skal snakke med terapeuten din om det du tenker og føler. Noen ganger kan det være vanskelig selv å se at ting ikke er nytteløst.

Når en er for dum til å forstå det en skal ha lært og står bare å spinner på isen, så ser jeg ikke helt vitsen med å fortsette :-( Men takk for svar.

Gjest visning
Skrevet

Jeg tror ikke dette har med at du er dum å gjøre. -Utforsk temaet sammen med terapeuten din, og hør hva h*n mener om saken.

Gjest ressurssløsing!?
Skrevet

Jeg tror ikke dette har med at du er dum å gjøre. -Utforsk temaet sammen med terapeuten din, og hør hva h*n mener om saken.

Jeg har for tiden ingen terapeut å diskutere dette med. Men takk for svar.

Gjest visning
Skrevet

Hva slags terapi er det du snakker om, da?

Skrevet

Når en er for dum til å forstå det en skal ha lært og står bare å spinner på isen, så ser jeg ikke helt vitsen med å fortsette :-( Men takk for svar.

Nei, men har du noen gode argumenter for ikke å drøfte nettopp dette med din behandler? Har du noe å tape på det?

Gjest visning
Skrevet

Hvis du ikke går i terapi for tiden eller ikke har begynt i terapi, så er det noe med å la seg selv få en sjanse til å prøve, og flere sjanser (det kommer stadig nye). Gi seg selv lov til å bruke tid på å finne ut av ting, og gjerne sammen med noen.

Vet ikke om det passer for deg, men ofte hjelper det å stille seg i en aksepterende posisjon, (sier ikke at det er lett), uten at en lar det få store konsekvenser, som f.eks å slutte i terapi eller la være å begynne, eller reise bort etc.

Gjest ressurssløsing!?
Skrevet

Nei, men har du noen gode argumenter for ikke å drøfte nettopp dette med din behandler? Har du noe å tape på det?

Ja. Den tiden det tar å diskutere dette med en behandler er bortkastet. Det går bare en vei fordi jeg mislykkes. Det å mislykkes fordi en ikke forstår er veldig vondt. Det går også utover selvtiliten som egentlig skal bygges opp. Det er derfor bedre å la ting bare ligge og være slik de er. På den måten sparer jeg både meg selv og andre, og jeg slipper å være en bortkastet ressurs for samfunnet.

Skrevet

Ja. Den tiden det tar å diskutere dette med en behandler er bortkastet. Det går bare en vei fordi jeg mislykkes. Det å mislykkes fordi en ikke forstår er veldig vondt. Det går også utover selvtiliten som egentlig skal bygges opp. Det er derfor bedre å la ting bare ligge og være slik de er. På den måten sparer jeg både meg selv og andre, og jeg slipper å være en bortkastet ressurs for samfunnet.

Dette er til syvende og sist ditt valg. Selv ville jeg nok ha ment at det er noe feigt å ikke ta de utfordringer livet har gitt .

Gjest ressurssløsing!?
Skrevet

Dette er til syvende og sist ditt valg. Selv ville jeg nok ha ment at det er noe feigt å ikke ta de utfordringer livet har gitt .

Det handler ikke om feighet og det å ikke ville gjøre noe med problemene. Men om å stadig mislykkes som følge av dumhet (IQ), vranghet, at en stadig feiler/går i feller, syting og klaging. Hvem gidder vel å hjelpe en sånn en forresten? Når det tærer på meg slik det gjør fordi jeg mislykkes, og jeg i tillegg støter hjelpere bort fra meg, så er det ikke lenger hensiktismessig å kaste bort ressurser på meg. Da kan jeg like gjerne gi opp og innse at slaget er tapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...