Gå til innhold

Depresjon, sjalusi, konrollerende adferd

Anbefalte innlegg

Gjest Utrygg69
Skrevet

Hei Jeg og min kone har vert gift i 7 år , har 4 barn, nytt hus og gode jobber. Det siste 1/2 året har vårt forhold kjølnet, og dette er vel et fortrinn til mine problemer. Jeg har alltid, med unntak av når min kone har gått gravid, vert sjalu på min henne, og dette har den siste tiden plaget henne veldig. Jeg skyver hun fra meg, det vet jeg. For 1 mnd. siden sa min kone at hun var betatt av en annen, og etter den tiden har jeg endret min oppførsel og misstenksomhet overfor henne. Hun sa dagen etter at hun bare ville terge meg og få meg sur ved å si dette, og det klarte hun til de grader. Jeg uten lov sjekket mailen hennes, Facebookprofilen, internett loggen og mobiltelefonen. Jeg ble deprimert og har vert hos min fastlege der jeg fikk Cipralex og henvisning til psykolog (venter). Vi står også på vent hos familierådgining. Finnes det noen behandlingsform for å få kontroll over sjalusi og kontrollerende adferd (og depresjon)? Jeg innser at dette er og har vert et betydlig problem med for meg og vårt forhold, og ønsker å endre min oppførsel. Er det noe håp?

Videoannonse
Annonse
Gjest dette tror jeg, men.. er ikke psykiater/lege
Skrevet

Hvis du er innstilt på at det er DU som må endre deg og du tar i mot den hjelpen du får så er det håp. Hvor stort håpet er avhenger jo av hvor dypt dette sitter. Er det en del av en personlighetsforstyrrelse så er det mindre håp enn om det henger sammen med depresjon, lavt selvbilde osv.

Kognitiv terapi og kognitiv atferdsmodifikasjon kan være metoder som kan hjelpe deg. Før du får profesjonell hjelp kan du jo se om du finner bøker som kan hjelpe deg. En praktisk bok med en relativt "enkel" metode innenfor kognitiv atferdsmodifikasjon er denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=118380&rom=MP

Denne boka omhandler rusproblemer, men metoden kan brukes for veldig mange tankemessige og atferdsmessige problemer.

Mulig det fins bedre bøker som passer deg, men jeg kjenner til denne siden jeg jobber med rusproblematikk.

Skrevet

Det høres ut som du er noe umoden følelsemessig, og er utrygg på grunn av det. Men noe av dette kan også ligge i personligheten din. Det er flott at du er glad i din kone, og hun sitter sikkert stor pris på deg, men hvis det går over i sykelig sjalusi, så skaper du et problem både for henne og deg selv. Det beste er om dere kan snakke om dette, om dine følelser, slik at ikke den sjalusien blir stimulert uterlige hos deg. Vær ærlig om dine følelser og etter hvert lærer du å stole på henne. En annen ting er det, at hun har også behov for å hente innpulser utenfra, uten at det skal bety at hun har glemt deg., eller er i ferd med å forlate deg. Har du noen logisk grunn til å ikke stole på henne ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Medisin av typen "antiskeptika" = små doser antipsykotika kan hjelpe meget godt for noen.

Du kan prøve Trilafon 4 mg om kvelden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...