Gå til innhold

encephalopati


Nikita

Anbefalte innlegg

Hva er encephalopati?

Min far fikk den diagnosen for 8 år siden, og vi ble fortalt at det kom av at han i mange, mange år hadde drukket for mye alkohol.

Jeg har søkt på nett, men finner bare noe om kugalskap (?)

Han sitter som en "grønnsak" på aldershjem, i en alder av 55, og jeg ønsker å vite litt mere om den diagnosen, hvis det er det som er årsak til hans at han er så sterkt redusert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette er ingen eksakt diagnose. Det betyr kun hjerneskade.

Kun ordet encephalopati sier ingenting om årsak.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å søke på Korsakoffs syndrom og se om du synes symptomene stemmer?

Jeg leste en siden om det nå (søkte i kvasir)...og under mange av de forskjellige ting der, stemmer det eksakt med hvordan min far er. Spesiellt der hvor det sto om alkohol.

Han har vært alkoholikker så langt tilbake som jeg kan huske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen eksakt diagnose. Det betyr kun hjerneskade.

Kun ordet encephalopati sier ingenting om årsak.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Men den hjerneskaden, skyldes den stort konsum av alkohol?

Kan de ble helt friske igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urtorstig

Jeg leste en siden om det nå (søkte i kvasir)...og under mange av de forskjellige ting der, stemmer det eksakt med hvordan min far er. Spesiellt der hvor det sto om alkohol.

Han har vært alkoholikker så langt tilbake som jeg kan huske!

Hvis det er viktig for deg kan du sikkert be om å få en mer eksakt diagnose på ham? Det er trist når det blir slik.

Klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Nikita vedr. encephalopati.

Beste norske betegnelse er trolig hjernesvinn/hjerneskade. Ofte kan man se på bilder at mye av hjernevevet er borte. Senil demens og generelle bortfall av hjernefunksjoner og påfølgende fysisk forfall kan bli resultat. Alkohol kan være utløsende årsak, da er Korsakoffs psykose en av betegnelsene som brukes. Disse skadene er oftest varige, effektiv behandling finnes ikke. Endel andre sjeldne sykdommer kan gi tilsvarende plager. Jeg synes du bør ta en prat med de legene som har undersøkt faren din

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...