Gjest J31! Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg har en jobb jeg stortrives i. Den gir meg utrolig mye, som om jeg har truffet blinken. Jeg har det mye bedre de dagene jeg er der. Og selv om jeg har en dårlig dag i utgangspunktet, så snur det seg totalt når jeg først kommer dit. Og jeg har energi når jeg kommer hjem fra jobb også. Det er helt utrolig egentlig. Jeg har jobbet der i 1,5 år, og har ikke vært lei en eneste dag som jeg kan huske heller. Jeg har tidligere hatt jobber som kun ga meg inntekt og ikke noe særlig positivt ellers. Vel. Til tross for at jeg bare jobber to dager i uka, så kan du være sikker på at de dager jeg er syk (har migrene) eller en av ungene er syk, så er det på nettopp en av disse dagene. Stort sett. Jeg har aldri vært så mye borte fra en jobb som jeg har vært siste året, til tross for at det er første gang en jobb har gitt meg så mye som den gjør. Jeg har lyst til å øke stillingsprosenten også, men jeg setter jo dem i knipa stadig vekk. Det er pinlig og vanskelig. Jeg har snakket med arb.giveren min og sagt at det ikke har noe med jobben å gjøre, og at jeg trives. Men jeg vet jo ikke om de tror på meg. Jeg vet at Orfiril kan virke forebyggende mot migrene. Men samtidig har jeg god effekt av Lamictal og Efexor (er BP II). Går det ikke an å kombinere dem på noe vis? Ellers har jeg gått over fra Maxalt 10mg til Imigran 100mg med godt hell hva migrenen gjelder - men jeg er for syk til å gå på jobb , de tablettene er utrolig sterke og gjør meg sløv og uvel. Jeg har prøvdt. Jeg er så redd for at dette skal ødelegge for meg ( Og det synes jeg at jeg har god grunn til. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Evt råd tas i mot med stor takknemlighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Er det ikke sånn at stress/psykiske påkjenninger kan utløse et migreneanfall? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Syke unger kan man ikke styre når man får, så den bekymringen skal du bare legge vekk. Dessuten, det er en fase i livet som rett og slett går over. :-) Hva dine migreneanfall angår, så kan ett forslag være at du da kommer en annen dag den samme uka. Eller at du finner en medisin som "tar" migrenen - vet ikke om du har forsket mye på det? Deilig å ha slik jobb som man trives i. Og - når arbeidsgiver sier at de forstår - så forvent at de forstår. Vi må tro mennesker i det de sier. Rett og slett. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hei, vet du hva slags type migrene du har? (ensidig/dobbeltsidig/biologisk betinget/muskel- og knutebetinget, m/u aura osv.) Har lest at det er en klar sammenheng med at vi med bp nokså ofte har migrenerisiko (større enn for andre folk). Jeg hadde faktisk migrene før, så jeg vet hvor fælt det er. Men det er mange år siden nå. Tar mine forholdsregler. Har du fått noen tips av lege/spesialist om hvordan du kan få bukt med migrenen din? Det lønner seg å skrive en migrenedagbok. Noter ned når du får anfall og sjekk etter en stund om det er noen likhetspunkter som går igjen i tida i forkant av anfallet. Det er en del ting som kan utløse anfall nettopp hos deg, dvs. ting du er sårbar for. Eks. for meg merka jeg at ekstremt sterkt lys, citrusfrukter, sauser i thaimat, for mye ost og cirtusfrukter+ rødvin var sårbarhetsfaktorer for meg. Samme når jeg gikk med søvnunderskudd og hadde store arbeidsmengder med jobb/skole (stress). En migreneforsker (husker ikke navn, fra USA) mente det aller viktigste migrenerammede kunne gjøre i hverdagen, var å spise regelmessig (lage en "matrytme"). Dette fordi kroppen/hjernen hos de med migrene blir svært trigget av manglende stabilt blodsukkernivå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 En ting til: siden du går på medisiner. Ser du bruker migrenemedisiner og at du får (mye?) jobbfravær pga det. Regner med du da også har en sånn "akuttmedisin". Jeg hadde det (husker ikke hva den het). Problemet mitt var at anfallet gjerne slo ut likevel. Inntil en dag jeg laget min egen "selvransakelse". Om du blir ennå mer vàr for de aller tidigste tegnene på et nært forestående anfall (kan være småprikking foran øynene, at du synes lyser er skarpere enn vanlig, lyder virker høyere e.l.), og du MÅ for alt i verden ikke risikere å bli slått totalt ut av migrenen, hell i deg akuttmeds. Rekker du ta den tidlig nok, kan mye være stagget. Kluet er å ikke bare kjenne igjen anfallet i seg selv, ikke tegna rett før det kommer, men de aller første små tegnene. Ifølge legen jeg hadde da jeg fikk migrene var det eneste som hjalp piller. Så bytta jeg lege og fikk annen input. Piller er kjekke å ha når det virkelig bærer galt av sted. Like fullt er det aller viktigste å sette inn granskning på egne anfall, migrenedagbok og sårbarhetsfaktorer. Den migreneforskeren jeg nevnte. Fikk bare et innfall om å spørre deg om: Hvordan er det med spiserytmen din? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvis jeg sovner nå så.. Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hei, er du klar over at for mye migrenemedisiner kan gi mere migrene? Ellers skal du ikke føle skyld for at du eller barna er syk, det er faktisk en av de tingene du kan føle deg skyldfri for. Hadde kanskje vært verre om jobben hadde gått utover helsa di? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det var mange tips her. Spesielt nytt var dette med faste måltider. Det er ensidig migrene, uten aura. Jeg tror og at muskler og stress har en sammenheng. Synes det er vanskelig, fordi arbeidsgiveren tydelig ikke liker dette. Iallefall er det slike signaler jeg får. Så sent som i går. Det fører til at jeg går og tenker på det. Dessuten vet jeg at andre med fravær baksnakkes, så jeg er ganske sikker på at jeg og blir det. Sjefen tåler ikke så mye. Jeg gruer meg til å gå på jobb gangen etter et fravær. Lurer på hvordan jeg blir møtt. Jeg skammer meg rett og slett. Synes det er pinlig. Jeg har før presset meg til å gå på jobb med migrene (i andre jobber), men jeg vinner ikke noe på det - tvert om går det også utover helsa mi igjen. Til tross for alt dette, så trives jeg altså veldig godt, jeg har trivelige arbeidskollegaer og jeg liker arbeidsoppgavene. Men sjefen synes jeg er vanskelig å forholde seg til (og det vet jeg flere synes). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen tips. Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det var mange tips her. Spesielt nytt var dette med faste måltider. Det er ensidig migrene, uten aura. Jeg tror og at muskler og stress har en sammenheng. Synes det er vanskelig, fordi arbeidsgiveren tydelig ikke liker dette. Iallefall er det slike signaler jeg får. Så sent som i går. Det fører til at jeg går og tenker på det. Dessuten vet jeg at andre med fravær baksnakkes, så jeg er ganske sikker på at jeg og blir det. Sjefen tåler ikke så mye. Jeg gruer meg til å gå på jobb gangen etter et fravær. Lurer på hvordan jeg blir møtt. Jeg skammer meg rett og slett. Synes det er pinlig. Jeg har før presset meg til å gå på jobb med migrene (i andre jobber), men jeg vinner ikke noe på det - tvert om går det også utover helsa mi igjen. Til tross for alt dette, så trives jeg altså veldig godt, jeg har trivelige arbeidskollegaer og jeg liker arbeidsoppgavene. Men sjefen synes jeg er vanskelig å forholde seg til (og det vet jeg flere synes). Jeg er kvitt min migrene etter å ha lidd langvarig og sterkt av den, men likevel er det små anfall som kan komme en sjelden gang. Det som da trigger det er å sove lenge på morgenen. Det er fyfy. Jeg tåler det meste nå. Men å sove lenge om morgenen, samt store mengder rødvin i perioder rundt menstruasjon gjør meg sårbar. Diclofenackalium 50 mg kan brukes(eller voltarol reseptfritt, 4 tabletter) mot migrene og menstruasjonssmerter. Jeg tar den i denne perioden siden jeg lettere får migrene rundt menstruasjonen. Før fikk jeg det av alt og intet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg er kvitt min migrene etter å ha lidd langvarig og sterkt av den, men likevel er det små anfall som kan komme en sjelden gang. Det som da trigger det er å sove lenge på morgenen. Det er fyfy. Jeg tåler det meste nå. Men å sove lenge om morgenen, samt store mengder rødvin i perioder rundt menstruasjon gjør meg sårbar. Diclofenackalium 50 mg kan brukes(eller voltarol reseptfritt, 4 tabletter) mot migrene og menstruasjonssmerter. Jeg tar den i denne perioden siden jeg lettere får migrene rundt menstruasjonen. Før fikk jeg det av alt og intet. Jeg vil bare si at jeg er glad på din vegne, at du tilnærmet er kvitt dette. Jeg har hørt at mange blir kvitt det i overgangsalderen.. *Håper* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2694920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hei, vet du hva slags type migrene du har? (ensidig/dobbeltsidig/biologisk betinget/muskel- og knutebetinget, m/u aura osv.) Har lest at det er en klar sammenheng med at vi med bp nokså ofte har migrenerisiko (større enn for andre folk). Jeg hadde faktisk migrene før, så jeg vet hvor fælt det er. Men det er mange år siden nå. Tar mine forholdsregler. Har du fått noen tips av lege/spesialist om hvordan du kan få bukt med migrenen din? Det lønner seg å skrive en migrenedagbok. Noter ned når du får anfall og sjekk etter en stund om det er noen likhetspunkter som går igjen i tida i forkant av anfallet. Det er en del ting som kan utløse anfall nettopp hos deg, dvs. ting du er sårbar for. Eks. for meg merka jeg at ekstremt sterkt lys, citrusfrukter, sauser i thaimat, for mye ost og cirtusfrukter+ rødvin var sårbarhetsfaktorer for meg. Samme når jeg gikk med søvnunderskudd og hadde store arbeidsmengder med jobb/skole (stress). En migreneforsker (husker ikke navn, fra USA) mente det aller viktigste migrenerammede kunne gjøre i hverdagen, var å spise regelmessig (lage en "matrytme"). Dette fordi kroppen/hjernen hos de med migrene blir svært trigget av manglende stabilt blodsukkernivå. Jeg fikk en skikkelig utredning hos nevrolog da diagnosen ble stilt. Og jeg hadde en fastlege som interesserte seg for denne type problematikk, og han prøvde ut mange ting. Så jeg har vel prøvd det meste, tror jeg. Men ser at det ikke er noe annet å gjøre med det, så får vel bare bite sammen og gå på jobb. Har jo ikke noe særlig valg. For jeg kan bare ikke ha mer fravær (ca annenhver uke). Da er sjansen stor tror jeg, for at jeg bare kan glemme å få jobbe mer :-( Men tusen takk for hjelpen ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324287-helsa-g%C3%A5r-utover-jobben-min-o/#findComment-2695028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.