Gå til innhold

Lamictal vs Orfiril (depresjon og migrene).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som har erfaring med dette.

Jeg sliter med migrene som bl.a går utover jobben min. Jobben er viktig for meg og min psykiske helse. Så jeg er villig til å prøve alt, også tips i min forrige tråd.

Nhd har tidligere sagt at Orfiril kan virke forebyggende mot migrene (glemte å diskutere det med behandler).

..........................................................................................

1. Kan du si noe om hvor stor sjanse det er for at Orfiril kan virke forbyggende mot migrene?

.............................................................................................

Da tenker jeg på om det kan være verdt å prøve.

Jeg sliter hovedsaklig med tilbakevendende depresjoner. Og slik jeg har forstått det (lest) så beskytter Orfiril mot hypomanier (?), noe jeg ikke plages av.

Jeg bruker Lamictal 300mg og Efexor 300mg, og som jeg er fornøyd med. Derfor er jeg litt skeptisk til å evt bytte også. Men dersom Orfiril kan virke (+/-) like godt, så synes jeg det er verdt det.

.............................................................................................

2. Dersom jeg evt bytter, og det viser seg at Orfiril ikke virker som forebyggende mot migrene - er sjansen stor for å risikere en evt ny depresjon?

*På forhånd takk for evt svar*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg bare må innfinne meg med dette, og vente på at en evt behandling/terapi skal virke på også dette, så er det helt ok. Jeg spør fordi det da ikke er noen hensikt å tenke mer på dette.

Gjest Hoggormen
Skrevet

Jeg er ikke lege, men hvis jeg var forn.yd med effekten av de medisinene jeg sto på for psykiske problemer ville jeg ikke byttet.

Har ikke selv tatt Orfiril, men den er forbundet med en del bivirkninger.

Jeg har også slitt mye med migrene. Det som er mest vanlig å gi som forebyggende er blodtrykkspiller. Noen har bra effekt av betablokkere, men det er en medisin som heter Atacand nevrologen min foretrekker. En nyere blodtrykksmedisn (all-reseptor blokker). med lite bivirkninger. Jeg fikk denne, og det har hjulpet veldig. Er ikke kvitt migrenen, men det er bedre å ha 1 anfall på en måned eller to enn 6 i mnd. Det eneste er at man må regne med å bli litt svimmel i oppstartsfasen på f.eks. Atacand hvis blodtrykket er normalt. Tar man det på kvelden er det ikke så problermatisk.

Hvis du er kjempeplaget (noe jeg tror du er ut i fra hva du skriver), så lurer jeg på om du har vært hos nevrolog eller bare allmennlegen. Anbefaler deg å be om henvisning til nevrolog om du ikke alt har vært hos en. De kan hodepine langt bedre enn de fleste allmennlegene.

Skrevet

Jeg er ikke lege, men hvis jeg var forn.yd med effekten av de medisinene jeg sto på for psykiske problemer ville jeg ikke byttet.

Har ikke selv tatt Orfiril, men den er forbundet med en del bivirkninger.

Jeg har også slitt mye med migrene. Det som er mest vanlig å gi som forebyggende er blodtrykkspiller. Noen har bra effekt av betablokkere, men det er en medisin som heter Atacand nevrologen min foretrekker. En nyere blodtrykksmedisn (all-reseptor blokker). med lite bivirkninger. Jeg fikk denne, og det har hjulpet veldig. Er ikke kvitt migrenen, men det er bedre å ha 1 anfall på en måned eller to enn 6 i mnd. Det eneste er at man må regne med å bli litt svimmel i oppstartsfasen på f.eks. Atacand hvis blodtrykket er normalt. Tar man det på kvelden er det ikke så problermatisk.

Hvis du er kjempeplaget (noe jeg tror du er ut i fra hva du skriver), så lurer jeg på om du har vært hos nevrolog eller bare allmennlegen. Anbefaler deg å be om henvisning til nevrolog om du ikke alt har vært hos en. De kan hodepine langt bedre enn de fleste allmennlegene.

Neida, er ikke kjempeplaget. Men ødeleggende nok, så prøver å gjøre det jeg kan..

Har du forsøkt andre ting, så tar jeg gjerne i mot tips :-)

Atacand har jeg brukt som forebyggende i flere år, men den har ingen særlig effekt.

Takk for at du tok deg tid til å svare på mine spørsmål :-)

Skrevet

Tror du, som er spesialist på dette med medisiner, at det jeg spør om kan ha noe for seg - eller kan en bare glemme det? Lar det seg ikke kombinere heller? Håper på svar.. om du har tid.

Gjest Hoggormen
Skrevet

Neida, er ikke kjempeplaget. Men ødeleggende nok, så prøver å gjøre det jeg kan..

Har du forsøkt andre ting, så tar jeg gjerne i mot tips :-)

Atacand har jeg brukt som forebyggende i flere år, men den har ingen særlig effekt.

Takk for at du tok deg tid til å svare på mine spørsmål :-)

Bare hyggelig det :).

Migrene er noe herk åkke som. Ingen tvil om det. Jeg tar 16mg Atacand. Hvis du har stått på åtte, kan man forsøke å øke hvis man tåler det.

Ellers siterer jeg nevrologen min. Det er tre viktige punkter man skal tenke over i forbindelse med migrene:

- Utløsende faktorer

- Anvallsbehandling

- Evt. forebyggende medisin.

Det er lurt å føre migrenekalender. Tror du kan laste ned en på http://www.migrene.no Ellers kan du lage din egen.

For deg vil jeg tro at utløsende faktorer kan være noe å se etter? Mat du reagerer på? Mens? For mye eller for lite søvn? Stress? Uregelmessige måltider? Dette er bare forslag. Men med en kalender (om du ikke allerede fører en) kan det være lettere å se om det var noe i forkant som kunne utløst anfallet.

Hva du tar for å behandle migreneanfall er noe du og legen din bør finne ut av. De vanlige migrenemedisinene er ganske like, men det er individuelt hvordan de virker. Man taper derfor ikke på å prøve forskjellige preparater hvis ett ikke virker. Bruker Maxalt selv, etter å ha prøvd et par lignende medisiner uten så god effekt.

Når det kommer til meg, så vet jeg at skeiv døgnrytme, søvnmangel eller for mye søvn (dvs ligge for lenge om morgenen), stress, luregelmessige måltider og noen ganger mensen som trigger. mine migreneanfall. Alkohol kan også utløse, men da sikter jeg ikke til fyllesjuke. Jeg har diabetes, og funnet ut at dersom jeg går med et litt for lavt blodsukkernivå over tid, så får jeg migrene. Ikke skjelden får jeg migrene om jeg skulle få en eller annen infeksjon. Mye av dette har jeg notert meg selv, men det har også hjulpet å skrive kalender fordi det får meg til å tenke på hva som kan ha vært utløseren. En del ganger finner jeg ikke noen klar utløser heller.

Vet ikke hvor nyttig dette var, men et poeng er at det er veldig viktig å notere seg utløsende faktorer. Klarer man å unngå disse etter beste evne, så vinner man på det!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan kun svare at både Lamictal og Orfiril brukes forebyggende mot migrene. Jeg har ikke sett noen sammenlignende studier, så jeg kan ikke si noe om sannsynligheten for at det enen er bedre enn det andre.

Skrevet

Bare hyggelig det :).

Migrene er noe herk åkke som. Ingen tvil om det. Jeg tar 16mg Atacand. Hvis du har stått på åtte, kan man forsøke å øke hvis man tåler det.

Ellers siterer jeg nevrologen min. Det er tre viktige punkter man skal tenke over i forbindelse med migrene:

- Utløsende faktorer

- Anvallsbehandling

- Evt. forebyggende medisin.

Det er lurt å føre migrenekalender. Tror du kan laste ned en på http://www.migrene.no Ellers kan du lage din egen.

For deg vil jeg tro at utløsende faktorer kan være noe å se etter? Mat du reagerer på? Mens? For mye eller for lite søvn? Stress? Uregelmessige måltider? Dette er bare forslag. Men med en kalender (om du ikke allerede fører en) kan det være lettere å se om det var noe i forkant som kunne utløst anfallet.

Hva du tar for å behandle migreneanfall er noe du og legen din bør finne ut av. De vanlige migrenemedisinene er ganske like, men det er individuelt hvordan de virker. Man taper derfor ikke på å prøve forskjellige preparater hvis ett ikke virker. Bruker Maxalt selv, etter å ha prøvd et par lignende medisiner uten så god effekt.

Når det kommer til meg, så vet jeg at skeiv døgnrytme, søvnmangel eller for mye søvn (dvs ligge for lenge om morgenen), stress, luregelmessige måltider og noen ganger mensen som trigger. mine migreneanfall. Alkohol kan også utløse, men da sikter jeg ikke til fyllesjuke. Jeg har diabetes, og funnet ut at dersom jeg går med et litt for lavt blodsukkernivå over tid, så får jeg migrene. Ikke skjelden får jeg migrene om jeg skulle få en eller annen infeksjon. Mye av dette har jeg notert meg selv, men det har også hjulpet å skrive kalender fordi det får meg til å tenke på hva som kan ha vært utløseren. En del ganger finner jeg ikke noen klar utløser heller.

Vet ikke hvor nyttig dette var, men et poeng er at det er veldig viktig å notere seg utløsende faktorer. Klarer man å unngå disse etter beste evne, så vinner man på det!

Takk for mange tips! ;o)

Tre tips til deg: få kald trekk i ansiktet. Legg en kald klut over tinningen og øynene. Press to fingre på hver side av nesen, der nesen "begynner", altså mellom øynene. Det hjelper også å trykke på tinningen, på et visst punkt der.

Dette er sønnen min ekspert på, skjønner du, når mor har migrene ;o)

Skrevet

Jeg kan kun svare at både Lamictal og Orfiril brukes forebyggende mot migrene. Jeg har ikke sett noen sammenlignende studier, så jeg kan ikke si noe om sannsynligheten for at det enen er bedre enn det andre.

Jeg så svarene deres.

Visste ikke at begge typene virker forebyggende, derfor var det ok å få svar på det, for da er det ikke noe vits i å tenke mer på den muligheten.

Takk :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...