Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• Bookworm

3

• Glimtipper

1

• sort som natta

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest bølger

Jeg har også sett at enkelte her inne får mye dritt tilbake fra brukerne.

Egentlig kan jeg ikke forstå hvorfor de gidder å engasjere seg når

de ikke har noe annet å komme med.

Men likevel er det mange mennesker her inne som ikke vet hva

det vil si å slite psykisk, og det er noe vi må prøve å overse. Jeg

takler dårligst når jeg ikke får respons på innleggene mine. Det forsterker

følesen av å være usynlig og oversett ( ingen bryr seg om meg),

samtidig som jeg angrer for å ha utlevert meg uten å få råd/hjelp.

Noen ganger må jeg spør meg selv om det er å få bekreftelse av

at noen bryr seg, eller om det er råd som er viktigst når jeg

poster innleggene. Kanskje du kan spør deg selv om det samme.

Når vi er langt nede har vi behov for å "snakke" med noen, og

kanskje nhd kan gi oss litt svar på hvor og hvordan den beste måten

til det kan være.

Tror jeg er avhengig av negativ respons fra andre mennesker, jeg... syns det blir kjedelig med all denne koselige jattingen, og det føles ekstremt falskt... det er liksom sånn "verden er", dette med at folk misliker meg og gir uttrykk for det...

''Tror jeg er avhengig av negativ respons fra andre mennesker, jeg... ''

Ikke usannsynlig at du er inne på noe der. Du er i hvert fall flink til å samle argumenter til et selvbekreftende negativt profeti!

''syns det blir kjedelig med all denne koselige jattingen, og det føles ekstremt falskt...''

Det kan jeg til tider være enig med deg i. Men dette er på langt nær det verste forumet i så måte, og det er jo ingen som tvinger oss til å være her. Det er også et av de frie valgene vi tar, som jeg nevnte i innlegget over.

'' det er liksom sånn "verden er", dette med at folk misliker meg og gir uttrykk for det...''

Den _er_ ikke nødvendigvis sånn. Men den _blir_ sånn, om det er den eneste responsen du legger opp til at folk skal gi deg. Og dyrker den med å åpne nye innlegg for å få det bekreftet.

Men hvorfor gjør jeg dette, da? Hvorfor oppfører jeg meg slik, som en gjentagende mønster? Det er vel sånn det er å være en drittsekk, da. Jeg kjenner jo ikke innsiden til noen drittsekker.

Det skal nok mer til for å kvalifisere som drittsekk, gitt.

Jeg vet ikke hvorfor du gjør det. Det må du tenke over selv. Verden blir i hvert fall ikke triveligere for din del om du ikke setter pris på negative tilbakemeldinger, men samtidig legger til rette for å få dem.

Tviler på at det kan endres med et trylleslag heller, men du kan i hvert fall gjøre noen mer positive eksperiment under annet nick her inne. Så får du kjenne på følelsen.

Gjest Uten nick nå!

Jeg bruker å unngå å rote meg inn på psykiatrisk å besvare spørsmål, svarer jeg er sjansen for å svare "feil" relativt stor.

Jeg har bare ikke tålmodighet og kunnskap om å svare på spørsmålene dine, for meg er det bare lurespørsmål som ikke krever et enkelt svar, men lange utbroderinger og hvorfor, hvordan, du blir jo aldri fornøyd med de svarene du får virker det som.

Mange av spørsmålene er stilt mange ganger også, og svarene forandrer seg ikke.

Jeg har full forståelse av at folk blir leie, derfor har jeg valgt å hoppe over spørsmålene dine uten engang å lese, men av og til kommer jeg jo inn på trådene dine uansett da!.

Det er et flott tiltak av DOL å ha gratis svarhjelp fra psykolog, men av og til føler jeg at den delen av forumet skulle vært litt skjermet fra resten, både ved at vi andre kan lese og legge inn svar, og ved at dere der inne ikke skulle føle dere så ille til mote visst dere får et skeivt svar eller ikke får svar i det hele tatt!

Det er nå min mening!

Men jeg er jo ikke sånn IRL. Da er jeg vel veldig normal, tror jeg, bortsett fra at jeg selvsagt er sjenert og reservert.

Det er så grått å sitte i leiligheten dag ut og dag inn uten å oppleve noe positivt sammen med andre. Da tar de negative tankene over etterhvert.

Godt at du ikke er sånn i rl, da.

Mange av oss er vel litt mer sjenerte og beskjedne i rl enn på nettet. Men jeg tror faktisk de fleste bruker nettanonymiteten til å gjøre seg litt mer positive enn de er i virkeligheten. Litt prektigere, snillere, slankere, flinkere, penere osv. Det er bare å se hvor prektige vi mødrene her inne er!

Det som er litt mystisk med deg er at du bruker anonymiteten din til å bygge opp en negativ sfære omkring deg selv. Hva du nå har å tjene på det vet jeg ikke. Men det ville sannsynligvis ha vært triveligere med det motsatte. For din egen del.

Annonse

Dette synes jeg var en destruktiv måte å komme tilbake til dol på, SMIR. Jeg synes det er forståelig at du ble såret over tilbakemeldingen du fikk fra nhd for noen uker siden, og også av en del andre brukere som har gitt deg svært negative tilbakemeldinger fra tid til annen. Du trakk deg fordi du ble såret, men så kommer du tilbake og legger opp til en ny runde med nedbrytende kommentarer.

Det som er særegent ved din måte å være på dol på, er ettter min mening at du stort sett aldri er mottagelig for innspill fra andre. Dermed gir det ikke så stor mening å diskutere med deg, da du kanskje diskuterer for å diskutere og ikke for å avklare den saken som diskuteres.

Synes du skal slutte å starte tråder som den du har startet her.

Hei SMIR :)

Jeg vet ikke hva som skjedde i den andre tråden du refererer til, men jeg ville kommentere at dette neppe vil gi deg flere positive tilbakemeldinger (som du jo selv ser).

Forøvrig behøver du ikke speile deg i andre - hverken positivt eller negativt. Om du vil ha dårlig selvbilde, så kan du ha det uten andres hjelp. Hvis du vil sette pris på dine positive sider, så kan du få det til uten bekreftelser fra DOL.

Gjest BorderlineInrecovery

=)

Fint innlegg, takk for det.

Men tror egentlig ikke jeg sliter psykisk jeg... jeg er nok bare en drittsekk... eller har antisosiale eller narsissistiske trekk, om du vil. Jeg sier ikke at dette er å slite psykisk, fordi det er jo andre det går ut over, ikke en selv.

Kan det ikke hende at det du driver med nå er en slags destruktiv forsvarsmekanisme. En slik tråd legger jo opp til negative bekreftelser. Enkelte ganger kan det virke som du også søker etter negative bekreftelser. Jeg har et så elendig selvbilde og har ofte ubevist søkt etter andres respons, og da gjerne negativ. Hvorfor skal en la andre definere hva en er? En har behov for å bli sett og få oppmerksomhet. Og slik jeg opplever det her er at du trekker ut det negative i nhd sitt svar. At du henger deg opp i det du oppfatter som kritikk og overser resten , og alle de positive svarene du får.

Og du kan virke litt slitsom og sytete til tider ved at du sjelden tar til deg råd etc. Men selv om folk kan bli irritert på deg feks som i den tråden om abort så betyr ikke det at du er en forferdelig person eller alle andre andre negative betegnelser du gir deg selv. Ligger ikke virkeligheten et eller annet sted midt i mellom?.

Nei, jeg vet ikke hvorfor jeg oppsøker det negative jeg. Enten det er i form av negative tanker om meg selv eller generelt eller om det er negativ tilbakemelding.

Jeg tror du skrev noe sentralt til Glimtipper nettopp:

''det er enkelt å få mye oppmerksomhet ved å oppføre seg "uakseptabelt" eller spesielt...''

Ja, det er enkelt. Men det er ikke noe sjakktrekk å velge de enkle løsningene og minste motstands vei. Du er langt i fra dum, og evner helt sikkert å anstrenge deg for å oppnå andre resultater enn de enkle. Du gir i tillegg uttrykk for at du vil oppnå andre resultater, så hvorfor setter du ikke i gang og forsøker? Det er i hvert fall fint lite å tape på det, selv om det verken er enkelt eller behagelig hele tida.

Se på denne tråden her, for eksempel. Den har overskrift "dårlig miljø", som skaper negativ stemning med det samme. Men det vi skriver om nå handler egentlig om "hvordan bryte en vond sirkel", eller "hvordan få positiv oppmerksomhet". Start heller noen sånne tråder, og slutt å rakke ned på deg selv. De færreste her syns du er så ille som du selv syns, selv om noen nok syns at du maser litt ;)

Annonse

Jeg har alltid vært veldig, veldig egenrådig.

Ja, vi har jo diskutert dette før, og du har også sagt at du fort kan komme i en form for "opposisjon".

Det triste er jo at du også formidler en ganske sterk ensomhetsfølelse og ønske om noe nærmere kontakt med andre mennesker. Bruken din av dol gjør nok at du får mindre av den positiv kontakt her inne enn du ellers kunne ha fått, samt at du heller ikke bruker dol som en læringsarene i forhold til sosial samhandling.

Jeg synes det ok at du bruker dol, men mener at du av hensyn til deg selv bør utvise selvkritisk sans mht hvordan du velger å forholde deg til andre her inne (og det inkluderer også hva slags tråder du starter).

Det er vel fordi jeg blir så ensom at jeg gjør det... syns det er veldig sjeldent jeg klarer å oppnå den "gode" kontakten med andre... når ikke alt er supert føler jeg at folk misliker meg, og da blir jeg jo ensom... det er enkelt å få mye oppmerksomhet ved å oppføre seg "uakseptabelt" eller spesielt...

Dol-verdenen er egentlig en ganske snill verden, så lenge du selv ønsker å være konstruktiv. Jeg kunne ønske at du stoppet deg selv fra å poste "trøbbel-tråder", men heller forsøker å delta på samme måte som de fleste andre her inne gjør.

Du ga f.eks. Vinita nettopp et bra svar på noe hun lurte på. Og jeg har sett deg svare andre på konkrete spørsmål på en kjempegod måte. Kan du ikke vise mer av den siden av deg, og nekte deg selv å spille ut den litt barnslige kverulanten som har lyst til å ta igjen med verden fordi verden ikke er snill med deg?

Det er vel det, da.... at det kan være veldig tungt å oppnå resultater sosialt sett, hvis man ligger langt etter... for det gjør jeg, og det har psykiaterene konstatert.

Ja, det er tungt å få til endringer i forhold til sosial fungering, men det er vel ingen grunn til å ikke forsøke?

Bruk hodet ditt og slutt å gjøre de tingene du har forutsetninger for å vite at du ikke burde gjøre :-)

Det er vel det, da.... at det kan være veldig tungt å oppnå resultater sosialt sett, hvis man ligger langt etter... for det gjør jeg, og det har psykiaterene konstatert.

Jepp. Det er vanskelig å oppnå resultater hvis man ligger langt etter. Særlig hvis man vil ta igjen forspranget med ett jafs. Og enda verre hvis man forsøker å ta umulige snarveier, som skyver en et par skritt tilbake for hver gang. Som for eksempel å få lettvint, men negativ oppmerksomhet ved å oppføre seg uakseptabelt eller spesielt.

Her inne på dol har vi faktisk muligheten til å bruke hverandre som eksperimentell sosial arena. Ingen forventer noe som helst av deg eller andre, og man får som regel respons som fortjent. Det være seg positiv eller negativ. Selv om det helt klart er noen uberegnelige elementer å forholde seg til - som i rl. Men det må øves på det også. Og det er definitivt ikke ting du kan øve på sammen med terapeuten din.

Kom deg ut på glattisen!

Jeg burde jo klare å forholde meg mer kritisk til meg selv, i og med at jeg klarer det IRL.

Ja, jeg tror kanskje at du av og til glemmer at nettsamfunn ikke er så forskjellig fra RL på enkelte områder. Tenk på hvilken effekt det ville ha hatt om du i kantina hver dag reiste deg opp og hylte ut at nå fikk folk værsågod se litt på deg fordi du hadde det vondt. Eller om du på forelesningene hver dag i fire uker valgte å stille nøyaktig samme spørsmål.

Jeg har stor tro på at du har ressurser til å klare å snu negative og selvdestruktive mønstre. Og jeg håper for din del at du klarer det :-)

Ja, kan prøve det, men tror (som sagt) at jeg er avhengig av negativiteten.

Jeg holder meg alltid unna dine tråder dersom du begynner å spille opp til den negativiteten. I denne tråden klarte du faktisk å snu om , og har så avgjort vist at du har evne til å se nyansert på din egen fungering. Det liker jeg :-) (Men når jeg skriver dette, så tenker jeg at du fort kan slå om å begynne å vri på det vi snakker om. Jeg får tanker om at du kanskje ikke helt fikser positive tilbakemeldinger.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...