Gå til innhold

Hjelp for kreativt hode

Gjest vil ha beinene på jordet

Anbefalte innlegg

Jeg lever i min egen boble. I mange måneder har jeg kun arbeidet med mitt kreative hode. Skrevet sangtekster, sketsjer til lokarevyen, leserbrev, dikt og malt utallige bilder. Jeg har alltid vært glad i å skape og fått mye annerkjennelse for arbeidet mitt. Jeg vet ikke om det er videre forventninger utenfra eller min trang til å lage noe... men jeg begynner å tenke på hvor sunt dette livet er...

Har hatt kontakt med psykiatrien de siste ti årene. Jeg greier å leve av det kreative hodet mitt. Men det koster mye. Jeg vil bare være alene, går ikke på butikken før jeg svimler av sult, blir sur når folk ringer å plager meg. Huset ser bombet ut - tar meg ikke tid til å rydde. Har ingen døgnrytme, sover når jeg blir svimtrøtt, er plaget med hjertebank o.s.v. Går til psykolog som stadig skryter av meg, og på NAV får jeg like mye skryt. Saksbehandleren er blitt en fan. De sier det er flott at jeg lever ut de ressursene og talentene jeg har.

Men en liten stemme i hodet mitt spør om jeg er i ferd med å tørne. Jeg brenner for så mye, er så sulten på livet. Har tusen prosjekter som surrer i hodet mitt. Ja jeg skal bli størst, best og en suksess.

Jeg koser meg egentlig for mye i min lille boble. Det jeg lurer på er om det er farlig å leve slik jeg gjør? Kan jeg bli gal, psykotisk eller manisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324492-hjelp-for-kreativt-hode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Vet du hva dette er ikke sunt. Jeg er usikker på om du forteller hele situasjonen for din behandler + nav, eller om du unngår å fortelle dem om manglende døgnrytme, bombet hus, stress, hjertebank osv. Jeg tviler ikke på at du har glede av din kreativitet, men skal det vare må kroppen din også få lov til å hvile i blant.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes dette høres ut som en bipolar-spektrum-lidelse. Jeg tror du er en vellykket bipolar med lange hypomane perioder. Stort sett er dette positivt, men det kan slite deg ut.

Drøft dette med fastlegen din evt med psykologen om du går til en psykolg som har hørt om bipolar lidelse.

Hvorfor går du egentlig til behandling?

Gjest eller hva??

Jeg synes dette høres ut som en bipolar-spektrum-lidelse. Jeg tror du er en vellykket bipolar med lange hypomane perioder. Stort sett er dette positivt, men det kan slite deg ut.

Drøft dette med fastlegen din evt med psykologen om du går til en psykolg som har hørt om bipolar lidelse.

Finnes det psykologer som ikke har hørt om bipolar lidelse?

Annonse

Gjest Signaturløs

Vel, da bør ikke en med bipolar lidelse forholde seg til psykologen.

Det er jo et ganske deprimerende fakta i tilfelle.

Det er en god del undervisning om bipolar lidelse på profesjonsstudiet i psykologi.

At noen psykologer ikke forholder seg til det, eller kan noe om det, må stå på deres regning. Studiet er ihvertfall lagt opp slik at man lærer også om denne lidelsen, på linje med de andre.

Psykologer forsker også på bipolar lidelse, så den er absolutt "med".

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en god del undervisning om bipolar lidelse på profesjonsstudiet i psykologi.

At noen psykologer ikke forholder seg til det, eller kan noe om det, må stå på deres regning. Studiet er ihvertfall lagt opp slik at man lærer også om denne lidelsen, på linje med de andre.

Psykologer forsker også på bipolar lidelse, så den er absolutt "med".

Mvh

Dagens psykologer kan mye om dette. Det er ikke dagens undervisning som er mangelfull.

Dagens psykologer kan mye om dette. Det er ikke dagens undervisning som er mangelfull.

Undervisning om bipolar lidelse er vel ikke mangelfull. Men det som er mangelfullt, er undervisning om UTREDNING. Man pugger ICD og freser seg gjennom en MINI, men lærer ikke noe om hvordan virkelighetens mennesker er full av personlighetstrekk, symptomer, interesser, historier, intelligensnivå, verbaliseringsevner osv osv som er godt blanda inn i det som da eventuelt er bipolart.

Fy skam til det virkelighetsfjerne universitetet, og til samfunnet som tilber det som en gud!

Takk for svar. Jeg har tatt det opp før... Har vært manisk for mange år siden, men jeg tror jeg ble det fordi det kom veldig mange påkjenninger og stress på løpende bånd, samtidig som jeg seponerte alle medisiner brått et par måneder i forveien på grunn av en jobb med strenge helsekrav.

Hele familien min er impulsive og rastløse sjeler. Noe som byr på stadige overraskelser forr å si det slik.

Jeg gikk på en liten dose zyprexa en periode jeg var veldig ukonsentrert. Det hjalp, men jeg ble veldig dorsk og trøtt.

Skulle gjerne ha dempet det kreative hodet litt, spesielt om natten. Når jeg prøver å sove spretter ideeene fram om alt fra at jeg skal kjøpe meg en lama til manus for et teaterstykke.

Går det an å roe hodet litt med meidiner uten at det dreper kreativiteten og inspirasjonen?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...