Gå til innhold

Link mellom EUPF og grensepsykose?

Anbefalte innlegg

Ved EUPF kan det virke som pasienten "låner" sin identitet av andre, og opplever en stor tomhet om dette ikke skjer.

Ved grensepsykose kan man oppleve at ens selv "oppløses", altså at man ikke lenger føler at man har noen "kjerne". Slik at man ikke vet hvem man er.

Er ikke dette egnetlig det samme? Jeg vet jo at det er to forskjellige tilstander (men som selvsagt kan opptre samtidig), så jeg undres.

Jeg skjønner ikke forskjellen. Det låter likt, for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324742-link-mellom-eupf-og-grensepsykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det ikke er bra for deg å lese så mye om psykiske lidelser?

Det sies jo at hvis man leser nok om det,har man det meste for alle kjenner seg igjen i noe.

Psykiateren min, som er overlege, har sagt det bare er bra for meg å sette seg inn i "sakene". =)

Gjest BorderlineInrecovey

Psykiateren min, som er overlege, har sagt det bare er bra for meg å sette seg inn i "sakene". =)

Jeg tenker at han kan ta feil. Det kan ofte bli kluss. Og når en sliter med identitetsproblemer kan en veldig lett ta til seg ting som rett og slett ikke stemmer.

Da blir det at man igjen definerer seg utenfra fremfor å definere seg innenfra. Når en vet mer hvem en selv er det også lettere å sile ut relevant og ikke relevant informasjon uten å bli så påvirket. At en ikke svelger ting ukritisk eller lar andre definere en. Om du klarer å ha et nøkternt forhold til det du leser og ikke automatisk tar til deg alt som står som og antar at det gjelder deg og din situasjon. En diagnose blir nå uansett bare en kategori med noen fellestrekk

Som en som har vært innovervendt og grublete den siste tiden så er det ikke så sunt tror jeg. Opplever at jeg blir verre av det. Men nå er jo alle forskjellig da. Men nå skriver jeg utifra meg selv igjen.

Jeg tenker at han kan ta feil. Det kan ofte bli kluss. Og når en sliter med identitetsproblemer kan en veldig lett ta til seg ting som rett og slett ikke stemmer.

Da blir det at man igjen definerer seg utenfra fremfor å definere seg innenfra. Når en vet mer hvem en selv er det også lettere å sile ut relevant og ikke relevant informasjon uten å bli så påvirket. At en ikke svelger ting ukritisk eller lar andre definere en. Om du klarer å ha et nøkternt forhold til det du leser og ikke automatisk tar til deg alt som står som og antar at det gjelder deg og din situasjon. En diagnose blir nå uansett bare en kategori med noen fellestrekk

Som en som har vært innovervendt og grublete den siste tiden så er det ikke så sunt tror jeg. Opplever at jeg blir verre av det. Men nå er jo alle forskjellig da. Men nå skriver jeg utifra meg selv igjen.

Ikke vet jeg! =)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...