Gjest noajomy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hei. Min søster har i mange år slitt med depresjoner og har spist mye antidepressiva.Til tider har hun og vært på grensen til å være suicidal. Årsaken til depresjonene er vi ikke sikre på, men hun har et veldig anstrengt forhold til vår mor. Etter å ha inntatt en del alkohol en gang fortalte hun at vår mor hadde sagt til henne som barn at hun ikke var ønsket og at barna hadde ødelagt livet hennes. Min søster var da en plass mellom 6-8 år. Da jeg ble født(hun er 8 år eldre enn meg) bestemte hun seg for å ta vare på meg slik at jeg ikke skulle behøve å høre det samme som det hun hadde hørt. Min søster klarer ikke å være sammen med vår mor lenge av gangen, og når hun er der klarer hun ikke føre en normal samtale over lengre tid. Hun sier hun blir så irritert på mor og sint, så hun må dra. Mor skjønner ikke hvorfor min søster er slik mot henne, og hvorfor hun nesten aldri er på besøk til tross for at de bor rett ved siden av hverandre. Mor er gammel og vil ikke leve for alltid. Jeg synes det er trist om de ikke kan få skværet opp.Jeg tror nok ikke mor mente det slik som hun sa det den gang, men mor slet i mange år med nerveproblemer, og jeg vet hun spiste medisiner mot dette da jeg var liten. Jeg forstår at slike ting som min søster fikk høre kan sette varige spor hos et lite barn. Noen ganger tenker jeg at kanskje jeg burde fortelle om dette til min mor slik at hun kunne gjøre det rette; si til min søster at hun er glad i henne og at hun ikke mente det som ble sagt den gang.. Men så tenker jeg at min mor sannsynligvis ikke vil komme til å reagere og gjøre de tingene jeg ønsker, og at det hele bare blir verre. Mor er av den gamle skolen som er opplært til ikke å vise følelser. Frykter vi kan få to deprimerte familiemedlemmer istedefor. Og kanskje min mor ender opp med å leve sine siste år i stor sorg over dette.. Det vil jeg jo heller ikke. Nå er min søster også mye bedre og er av medisinene, så kanskje ikke det er behov. Men jeg ser jo at min søster ennå ikke har det bra.. Hva anbefaler du. Skal jeg la det ligge?? Det beste hadde vært om min søster hadde fått arbeidet med dette hos en psykolog, men hennes timer hos psykologen ble avsluttet før hun fikk begynt da antidepressivaen begynte å virke??! Da fant de ut hun var blitt så bra at hun ikke behøvde terapi..? Vi frykter tilbakeslag.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324782-depresjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 ''Noen ganger tenker jeg at kanskje jeg burde fortelle om dette til min mor slik at hun kunne gjøre det rette; si til min søster at hun er glad i henne og at hun ikke mente det som ble sagt den gang..'' Det høres for meg ut som en ok løsning.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324782-depresjoner/#findComment-2699822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg synes det virker som om din søster har funnet sin måte å takle dette på ved å holde avstand til sin syke mor. Jeg synes du skal la henne fortsette å bruke denne mestringsstrategien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324782-depresjoner/#findComment-2699840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.