Gå til innhold

Bivirkninger av Nuellin Depot


Poetica

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bruker 750mgx2 av Nuellin. (Har diagnosen "alvorlig astma med akutte forverringer") I en lang periode (nesten 1 år!) var jeg symptomfri, og brukte derfor ikke medisiner i det hele tatt. Rett før jeg gikk inn i denne perioden, fikk jeg magesår. Det ble bra, og jeg hadde i den friske perioden ikke noen problemer med verken kvalme eller oppkast.

Nå har jeg altså måttet begynne med medisinene på nytt (bruker masse annet enn Nuellin i tillegg, selvsagt), og tilbake har både kvalme og oppkast kommet.

Jeg vet at theophyllin gjerne gir slike plager ved overmedisinering, men ved mindre doser får jeg anfall. (og jeg bruker mindre doser enn før, faktisk)

Er dette noe jeg må leve med? Vil jeg kunne få magesår på nytt, pga dette? Kan dette skyldes økte leververdier ved bruk av denne medisinen?

Det er slitsomt å ha det slik, men jeg har jo ikke noe særlig valg, da...

Håper dere får tid til å svare meg..

På forhånd takk!

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei

Som du selv sier, så er det disse bivirkninger denne medisinen kan ha. Ved redusert leverfunksjon skal man også vise forsiktighet. Om dette er noe du må leve med, er ikke godt å si, men det kan jo tyde på at du reagerer mer enn vanlig på denne medisinen.

Du må kontakte legen din for en gjennomgang av medisinene og se om du evt kan bruke et alternativ hvis plagene ikke gir seg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som du selv sier, så er det disse bivirkninger denne medisinen kan ha. Ved redusert leverfunksjon skal man også vise forsiktighet. Om dette er noe du må leve med, er ikke godt å si, men det kan jo tyde på at du reagerer mer enn vanlig på denne medisinen.

Du må kontakte legen din for en gjennomgang av medisinene og se om du evt kan bruke et alternativ hvis plagene ikke gir seg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Du er nå alltid så snill og svarer du, Wenke! :o) Så jeg prøver meg på et spørsmål igjen:

Ved redusert leverfunksjon, som du viser til, vet du om man da får smerter i leveren? Jeg vet ikke om det er leveren som ligger til høyre oppe på magen, rett under høyre ribbein jeg (helt øverst mot midten, nesten), men det er i hvertfall _veldig_ ømt der. (Innbiller meg at det må være leveren min som er så øm..)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Wenke Lunde, Sykepleier

Du er nå alltid så snill og svarer du, Wenke! :o) Så jeg prøver meg på et spørsmål igjen:

Ved redusert leverfunksjon, som du viser til, vet du om man da får smerter i leveren? Jeg vet ikke om det er leveren som ligger til høyre oppe på magen, rett under høyre ribbein jeg (helt øverst mot midten, nesten), men det er i hvertfall _veldig_ ømt der. (Innbiller meg at det må være leveren min som er så øm..)

mvh

Hei igjen Poetica

Når det gjelder lunger og lungesykdommer, prøver jeg/vi å svare så godt vi kan, men når det gjelder andre områder som du nå nevner, nemlig mage/tarm-traktus, tror jeg du vil få et langt bedre svar om du kan sende dette innlegget videre til dette forum.

Men når du har problemer med din astma, er du hjertelig velkommen til oss igjen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...