Gå til innhold

dataspørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest en datakløne
Skrevet

Jeg driver og leser data. Og klarer ikke forstå følgende rundt dette med søkekriterier. Hva innebærer det å skrive * etter et søkeord? Hvilke websider søker du etter da?

Kan noen hjelpe? Jeg har prøvd å søke med ordet fotball, men så ikke mønsteret..

Gjest høstløv
Skrevet

Setter du stjerne etter søkeordet, betyr det at du vil ha søkemotoren til å søke etter mer enn akkurat dette ordet.

Det blir mest brukt, hvis du er usikker på hvordan et søkeord skrives, og skriver bare deler av ordet, eks. fotb* i stedet for å skrive ordet fotball helt ut.

Skrevet

* setter du inn i stedet for "alt". Skal du sjekke etter alle bildefiler i jpg-format skriver du f.eks *.jpg, det betyr at søkemotoren finner absolutt alle jpg-filer uansett hva de heter så lenge de har filendelsen jpg. Skal du sjekke om et domene-navn er i bruk kan du skrive navnpådomene.*, da vil det søkes på både no, com, net, biz osv osv.

Gjest datakløne
Skrevet

Setter du stjerne etter søkeordet, betyr det at du vil ha søkemotoren til å søke etter mer enn akkurat dette ordet.

Det blir mest brukt, hvis du er usikker på hvordan et søkeord skrives, og skriver bare deler av ordet, eks. fotb* i stedet for å skrive ordet fotball helt ut.

Jeg vet at dette gjelder hvis du leter etter egne filer og slikt. Hadde det på Modul 2 i datakortet. Men er det det samme hvis du leter i en søkemotor som google? Det er det sistnevnte jeg skal søke i, og da med stjerne etter ordet.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg vet at dette gjelder hvis du leter etter egne filer og slikt. Hadde det på Modul 2 i datakortet. Men er det det samme hvis du leter i en søkemotor som google? Det er det sistnevnte jeg skal søke i, og da med stjerne etter ordet.

Ja, det virker slik, men prøv selv.

Når du setter stjerne i stedet for å skrive akkurat det du søker etter, blir resultatet mye mer variert og uoversiktlig.

Gjest datakløne
Skrevet

Ja, det virker slik, men prøv selv.

Når du setter stjerne i stedet for å skrive akkurat det du søker etter, blir resultatet mye mer variert og uoversiktlig.

Takk. Det er uoversiktlig nok for meg uansett:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...