Gå til innhold

Tung pusting når jeg sover


Gjest wilstr

Anbefalte innlegg

Gjest wilstr

Hei! Jeg lurer på noen ting ifm at jeg puster tungt når jeg sover. Jeg er 26 år Det arter seg på denne måten. Vi legger oss til å sove, og leser gjerne litt i en bok for å bli litt ekstra trøtte. Når jeg ikke klarer å lese mer, så slår vi av lyset. Etter det jeg får beskjed om så går det ikke mer enn noen få sekunder, før jeg begynner å puste tungt. Det er litt rask pusting, der jeg puster hardt på utpust. Jeg vet ikke hvor lenge det varer. Det er veldig irriterende for samboeren min som hører på dette. Hun blir veldig irritert og sliter med å få sove. Jeg merker ikke dette, da jeg allerede er i "bevisstløs" tilstand på vei inn i drømmeland. Når jeg begynner å puste tungt, så får jeg som regel et dunk i sida. Da våkner jeg og sier at jeg skal prøve å ikke puste tungt. Jeg prøver å konsentrere meg om å puste rolig, men det går bare en liten stund (sekunder) så er det igang igjen. Situasjonen er at jeg er i fast jobb mens hun er student. Jeg står opp 6 hver hverdag, og vi legger oss på samme tid, sånn i elleve halv tolv tiden. Jeg er som regel stuptrøtt når vi legger oss, mens hun av og til sliter med å sove. Jeg pleier ikke å sove i løpet av dagen. Det hender jeg blir trøtt litt før lunsjtid, men det fikser jeg som regel med å bare strekke litt på kroppen eller ta en kopp kaffe eller noe. Jeg har ingen problemer med at jeg sover dårlig. Jeg trener daglig (sykler til jobben og trener utenom) og er i forholdsvis god form. Jeg spiser regelmessig og ganske sunt. Våkner som regel ganske uthvilt, med unntak av de gangene det blir litt senere før vi legger oss. Jeg snorker ikke, og har heller ikke så vidt jeg vet noen problemer med pustestopp. Jeg sover i hovedsak på magen/siden. Jeg merker at jeg ganske ofte er litt tett i nesen, også når jeg våkner. Har av og til prøvd nesespray før jeg legger meg, og det har hjulpet litt av og til. Hva råder du meg til å gjøre? Kan det være mangel på vitaminer/mineraler, eller kan det være symptomer på en eller annen sykdom som bør undersøkes nærmere? Kanskje allergi? På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det er vel helt vanlig å puste litt tungt, når en sover.

Be samboeren din om å bruke sov-i-ro.

Har flere ganger sett du anbefaler å sove med sov-i-ro. Har du forsøkt det selv? Jeg ville ikke klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Har flere ganger sett du anbefaler å sove med sov-i-ro. Har du forsøkt det selv? Jeg ville ikke klart det.

Jeg bruker sov-i-ro hver eneste kveld og natt og også når jeg er sengeliggende på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg bruker sov-i-ro hver eneste kveld og natt og også når jeg er sengeliggende på dagtid.

Oi! Det er kanskje en vanesak. Jeg er et persilleblad når det gjelder soving, og sov-i-ro gjør meg svimmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Oi! Det er kanskje en vanesak. Jeg er et persilleblad når det gjelder soving, og sov-i-ro gjør meg svimmel.

Ja, det verste jeg vet, når det gjelder soving er å bli vekket opp igjen, når jeg først har sovnet, da får jeg ikke sove igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker sov-i-ro hver eneste kveld og natt og også når jeg er sengeliggende på dagtid.

Hvis røykvarsleren din begynner å pipe om natten, vil du høre den når du bruker sov-i-ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hvis røykvarsleren din begynner å pipe om natten, vil du høre den når du bruker sov-i-ro?

Mannen min vil høre den, han sover så lett.

Og så har vi innstalert alarm i huset, som uler noe helt forskrekkelig, så hvis det begynner å brenne er det altså ikke bare sådan alminnelig brannalarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt normalt ut i mine ører, men samboeren din er kanskje litt oversensitiv for lyder når hun skal sove? Separate soverom er kanskje løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Slike "plager" som du beskriver er sjelden forårsaket av sykdom. men trolig kommer du raskt i dyp søvn. Tett nese og eventuelt forstørrede mandler kan øke problemet. Synes du en periode kan prøve nesespray; helst av kortison-typen ( fåes på resept; særlig hvis det har effekt og du skal bruke det utover to uker. Muligens kan det hjelpe litt å sove med overkroppen litt hevet. Trolig er dette du ikke får gjort noe med. Kanskje må samboeren din venne seg til å bruke ørepropper, eller aller helst lære seg teknikker der hun skal assosiere pusten din som noe positivt, at kjæresten sover godt ved siden av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agree

Oi! Det er kanskje en vanesak. Jeg er et persilleblad når det gjelder soving, og sov-i-ro gjør meg svimmel.

Har du forsøkt å ha sov-i-ro i det ene øret, altså det som ikke ligger på puta? Det demper selvsagt ikke lyd like godt, men betraktelig mer enn uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har du forsøkt å ha sov-i-ro i det ene øret, altså det som ikke ligger på puta? Det demper selvsagt ikke lyd like godt, men betraktelig mer enn uten.

Kunne kanskje være en idé, om jeg ikke brukte ganske lang tid på å sovne og gjerne snur meg flere ganger før jeg sovner, i tillegg til mange ganger i løpet av natten.

Men som sagt var det heldigvis ikke jeg som var plaget av støyende pust eller snorking :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agree

Kunne kanskje være en idé, om jeg ikke brukte ganske lang tid på å sovne og gjerne snur meg flere ganger før jeg sovner, i tillegg til mange ganger i løpet av natten.

Men som sagt var det heldigvis ikke jeg som var plaget av støyende pust eller snorking :-)

Her vandrer den ene fra øre til øre :) Men har du ikke behov for sov-i-ro, er jo saken grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...