Gå til innhold

Nerveskader rygg/nakke


Gjest Takker for hjelpen

Anbefalte innlegg

Gjest Takker for hjelpen

Litt historie: Jeg ble operert for prolaps i ryggen for ca 12 år siden L5-L4 , hadde da i tillegg et prolaps til i L4 –L3 venstre side mot S1 rot, som de ikke tok grunnet at det kunne bli vanskelig for meg å komme meg igjen. Etter ca 5 år ble jeg re operert, grunnet store mengder arvvev, de ville heller ikke da ta nevnte prolaps. Jeg er en kvinne på 44 år, er 168 høy/53 kg, som prøver å holde meg i form ved piltes, yoga og aktiviteter i hus og hage. Jeg nevner dette fordi jeg ikke er noen stor tung, fet person. Jeg har vært godt trent, danset mye og vært aktiv svømmer. Jeg er for tiden 50% midlertidig ufør og 50% i jobb, noe som fungerer greit, men til tider er det også for mye for meg. Da jeg ble operert første gangen hadde jeg gått å hatt vondt i ca 2 år, etter et nys på morgenen at jeg ble liggende til jeg ble funnet av min samboer etter 8 timer. Jeg var da lammet fra livet og ned, og ble operert tidlig på morgenen dagen etter. Etter dette har jeg hatt store problemer med venstre fot og legg, mye kramper og store nervesmerter i foten. Refleksene er svekket i ben og armer. Foten, lille tå og de 2 neste tær er føles løse, under foten på yttersiden og leggen på yttersiden er dovnet bort. Dersom jeg går på små grus oppleves det som steiner. Jeg opplever i tillegg nervesmerter nedover benet og i foten ved høye lyder som fuglekvitter osv. Jeg har i tillegg store problemer med å komme meg på do. Skal jeg ”late vann”, må det gjøres med en gang, om jeg holder meg bare litt, låser alt seg og jeg vil bruke lang tid og mange do besøk for å få tømt blæra. Tykktarmen og trykke muskelen har jeg problemer med å finne/bruke, må bruke pusten og få hjelp fra buken for å gå litt større på do. Dette er jeg nå vant til, men det skaper en masse problemer for meg, for det er ikke alle steder dette er like enkelt å gå på toalettet. Det å sto opp om morgenen er et prosjekt for seg selv. Begynner dagen med å få kroppen til å våkne ved lette yoga øvelser i sengen før jeg står opp, så må jeg gå meg til utover dagen. Kroppen er stiv og vanskelig, rører jeg meg feil eller for raskt, lyner det smerte nedover benet, til tider også på høyre side. Det skremmer meg, skal jeg få like dårlig følelse på høyre side som jeg har på venstre, da blir det store problemer med å klare seg alene fremover. Det har vært snakk om den 3 operasjonen, men jeg har sagt at jeg ikke ønsker dette enda, må jeg så må jeg, men vil utsette dette så lenge som mulig. Nå er det 8 år siden siste opprasjon og jeg sliter, har vel akseptert at kommer ikke til å bli noe bedre og det er sånn jeg vil komme til å ha det fremover. Samlivs/sexliv er det store problemer grunnet dette. Jeg har veldig mye vondt, og har ikke hatt noe sexliv på 6 år. Det er vanskelig når en har smerter, så lysten er blitt borte over tid. Jeg har til tider prøvd å jobbe med dette selv, både for å få tilbake lysten og klare å gjennomføre det, om jeg kan si det sånn. Jeg vil jo ha det bra sammen med min samboer, og redselen for at han kommer til å gå er det helt klart. Problemet er at den minste vibrasjon, eller berøring utløser kramper, jeg er overfølsom, så noen god opplevelse blir det ikke. Et annet problem er, ved et evet. prøvd samleie låser jeg meg, han kommer ikke inn. Vi har prøvd noen hjelpemidler for å se om dette kan hjelpe, men det gjør det ikke. Er det noe som kan gjøres for å bedre dette? Jeg ønsker at livskvaliteten skal bli bedre og at jeg skal være trygg i forholdet mitt. Jeg har selvfølgelig godt til fysioterapi mange ganger, men er nå så dreven til egen trening at per i dag gjør jeg ikke det. Jeg har vært hos kiropraktor, men han kunne ikke hjelpe meg etter å ha prøvd 3 ganger og sett på bildene. I tillegg har jeg et prolaps i nakken C6 ved rot. Mye smerter i armene, dette varierer fra høyre til venstre side. Problemene i nakken har jeg hatt omtrent like lenge, men det er fokusert på ryggen. I perioder klarer jeg ikke å kle av meg alene for jeg for ikke armen over skulder. Hode klarer jeg ikke å bevege fra side til side, heller ikke se ned. Har en ”trykk” følelse i brystet, øvre del av ribbena. Alle de daglige oppgavene som å hente ting ned fra kjøkkenskapet, re opp sengen, vaske håret osv er et slit til tider. Plagene kommer og går, og noen ganger føler jeg meg nesten bra. Det som er nå, er at jeg har hatt en periode hvor armen på høyre side har vært vond, spesielt skulder (som jeg ikke kan få opp) og albue som jeg ikke kan rette ut. En anden ting jeg har reagert på er at om jeg holder i en varm kaffekopp, eller vasker hender i varmt vann, har jeg en varmende følelse under høyre overarm (bak/under) på størrelse med en håndflate, hva kommer dette av? Denne følelsen er ny, oppdaget dette for bare 2 mnd siden. Har merket at varme under over armen kommer dersom jeg kommer i kontakt med varme på den kjøttfulle delen av høyre tommel. Huden min klør, spesielt på leggene og siden av magen på hoftekammen. Blodprøve HLA B27 er positiv, men har ikke noen diagnose for Bechtrew. Jeg har stort håravfall. Dette er ikke noe nytt. Medesiner jeg bruker for smerter er Ibumentin og i perioder Diclofenac 50 mg. I tillegg noen ganger Stilnoct 10 mg når søvnen blir for vanskelig. Begynte med Ritalin for 4 år siden 20mg x3. Jeg er flink med kostholdet mitt som er variert og jeg spiser omega3, og B vitaminer daglig. Håper at du kan gi meg et råd her, jeg har selvfølgelig nevnt alt dette for min fast lege, men føler at det blir så MYE. Og at en ikke kan finne noen helhet, om det er noen helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen fagpersonmen vil bare tipse deg om en klinikk i Oslo om du bor i næheten.

www.verkstedet.no

De er veldig flinke på den type problematikk som du beskriver. Hvis du tror det kan være noe for deg kan du be om en vurdering for å høre om de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det du beskriver her forteller mye om hvordan du har det. Synes du skal vise et tilsvarende brev til fastlegen din. Jeg synes du bør henvises til en smertemedisinsk poliklinikk. Her vil de kunne se helheten, og være behjelpelig med utprøving av ulike medisiner og behandlinger. Fastlegen din kan imidlertid prøve ut en medisin som heter Lyrica. Den demper godt nevrogene smerter. Mange har svært god effekt av denne for å bryte en smertesirkel; man kan tenke seg at smertenervene dine har blitt overfølsomme. Sarotex kan også være en god medisin. Den hjelper både på kroniske smerter, søvn og depresjon. Det kan ta tid å prøve ut ulike doser av disse medisinene. Jeg synes også det kunne vært interessant å prøve nerveblokkade av nederste del av ryggmargen. Dette må spesielister gjøre; injeksjonsteknikken er viktig. Skader iallfall ikke. Det høres på meg ut som om mye av plagene skyldes tranghet nedenfor det opererte området. Tydelig at du også har nevrologiske plager fra høyere opp i ryggsøylen. Det er viktig å ikke glemme å utrede disse smertene. Kanskje bør en nevrolog inn i bildet. Andre årsaker enn prolapser og nerveklem må utelukkes. En gynekolog bør undersøke om det er tiltak som kan iverksettes for å hindre krampetrekninger i underlivet. Forøvrig er det svært viktig at du ikke begynner med vanedannende smertemedisiner, da vil du få et nytt problem på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...