Gå til innhold

Whiplash- skade (igjen)


anelia

Anbefalte innlegg

Takker Dr. Salvesen for svar angående whiplash lenger ned, og kommer her med flere spørsmål.

Det er nå snart 2 måneder siden jeg var med i en kollisjon og pådro meg whiplash- skade. Etter at den første perioden med stivhet i nakke og rygg samt hodepine var gått over, var jeg tilnærmet bra i en måned. Deretter fikk jeg en ny runde med de samme smptomene samt at jeg denne gangen hadde "nervevondt", dvs. prikking i fingrer of føtter, stikking i ørene, synsforstyrrelser, nummenhet i armene osv. Legen min henviste meg, etter mitt ønske, til nevrolog, men denne henvisningen fikk jeg i retur med beskjed fra nevrologen om at min lidelse var noe de uansett ikke kunne gjøre noe med! Nakkestivheten og hodepinen har etterhvert blitt nokså bra igjen, men "Nervevondet" kjenner jeg ennå. Det prikker i ører, tær og fingre, og armene mine føles av og til tunge og numne.

Mitt spørsmål er egentlig; Hva nå? Kan jeg fortsatt bli helt bra? Bør jeg gjøre flere forsøk på å få komme inn hos nevrolog? Kan jeg drive noen form for fysisk aktivitet eller vil dette være uheldig for nakke, rygg?

Håper legen kan ta seg tid til å svare meg.

På forhånd hjertlig takk for hjelpen!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min skade er 11 år gammel og helt fri for "nerve"-symptoner blir jeg aldri.

Det beste rådet jeg kan gi deg er ikke spis for mye smertestillende, det gjør faktisk mer skade enn hva godt er rett og slett fordi du da lurer kroppen til å tro at du er bedre og da gjør du mer enn du har godt av.

Fysisk aktivitet er glimrende. Vondt i begynnelsen, men det er viktig at du styrker resten av kroppen. Gå gjerne turer i skogen, tren balanse (svært viktig). Gjør det som føles riktig for deg, men det er viktig at du ikke "setter" deg ned. Wiplash er en uforutsigbar skade, rett og slett ubehagelig til tider.

Om du av og til føler at hodet står på stilk, verden snurrer og du tørker inn - ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære anelia !

Du kan fortsatt bli helt bra. Time hos neurolog nå kan neppe gjøre så mye fra eller til med tanke på det videre forløp. Vanlig fysisk aktivitet antas å være det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...