Gå til innhold

Diarè-epidemi på Sørlandet.

Anbefalte innlegg

Gjest Black Mambo

Først gikk de ut og sa de regna med det var kylling som var smittebæreren. Hypokonder som jeg er (og livredd for å bli sjuk), holdt (og holder) jeg meg derfor unna kylling. Nå går de derimot ut og sier at det mest sannsynelig ikke er kylling, men salat som er smittekilden. Hittil er vel et femtitalls mennesker smittet, og jeg gjør meg følgende tanke: Hva er sjansen for at hamburgeren (med salat på selvfølgelig) jeg spiste på McDonalds i dag kan gjøre meg syk? Hva er sjansen for at akkurat DEN salaten var smittet? Og hvor lang tid vil det ta før jeg evt ville fått denne diarè-en da? (ca ni timer siden jeg spiste det).

Lettere hysterisk hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32727-diar%C3%A8-epidemi-p%C3%A5-s%C3%B8rlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

"Hva er sjansen for at hamburgeren (med salat på selvfølgelig) jeg spiste på McDonalds i dag kan gjøre meg syk?"

Det avhenger av om salaten var smittet da McDonalds mottok den og om de har rengjort den tilstrekkelg.

"Hva er sjansen for at akkurat DEN salaten var smittet?"

Det er ikke mulig for meg å svare på.

"Og hvor lang tid vil det ta før jeg evt ville fått denne diarè-en da? (ca ni timer siden jeg spiste det)."

Jeg vet dessverre ikke hvilken bakterie man har påvist i salaten på Sørlandet og kan derfor ikke svare deg på hvor lang tid det gjerne går fra man er smittet til man blir syk.

• 2 uker senere...
Gjest Black Mambo

"Hva er sjansen for at hamburgeren (med salat på selvfølgelig) jeg spiste på McDonalds i dag kan gjøre meg syk?"

Det avhenger av om salaten var smittet da McDonalds mottok den og om de har rengjort den tilstrekkelg.

"Hva er sjansen for at akkurat DEN salaten var smittet?"

Det er ikke mulig for meg å svare på.

"Og hvor lang tid vil det ta før jeg evt ville fått denne diarè-en da? (ca ni timer siden jeg spiste det)."

Jeg vet dessverre ikke hvilken bakterie man har påvist i salaten på Sørlandet og kan derfor ikke svare deg på hvor lang tid det gjerne går fra man er smittet til man blir syk.

Nå er vel sjansene heller små for at jeg er smittet, da jeg enda ikke har merket noe, men bakterien var iallefall "Campylobacter jejuni", og er nå påvist i salat og kylling. Nice.

Hvis du likevel VET noe om denne (disse?) bakterien(e), tar jeg gjerne imot informasjon:)

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Nå er vel sjansene heller små for at jeg er smittet, da jeg enda ikke har merket noe, men bakterien var iallefall "Campylobacter jejuni", og er nå påvist i salat og kylling. Nice.

Hvis du likevel VET noe om denne (disse?) bakterien(e), tar jeg gjerne imot informasjon:)

En hyppig smittekilde er smittet og utilstrekkelig stekt kylling. Forurenset vann, upasteurisert melk, opphold i utviklingsland og kontakt med smittete husdyr eller personer er også aktuelle smittekilder.

Symptomene inntrer ofte 2-4 dager etter smitte og er kjennetegnet av feber, hodepine og redusert allmenntilstand i tillegg til feber. Det er imidlertid ikke uvanlig at man utvikler mer beskjedne symptomer.

Som regel er det ikke behov for annen behandling enn å drikke rikelig med væske og evt. ta et febernedsettende middel.

God håndhygiene er viktig for å forebygge smitte. Spesielle regler gjelder for personer som arbeider med å tilbereder mat (og jeg tror også de som arbeider i en helseinstitusjon eller barnehage).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...