Gå til innhold

Utslett på føtter og legger


Gjest tunit

Anbefalte innlegg

Hei, For omtrent 10 dager siden fikk jeg utslett på begge føttene, utslettet arter seg som små røde prikker. Utslettet har nå spredd seg til begge leggene. Jeg oppdaget utslettet etter en helgetur til Danmark. Det klødde ikke til å begynne med men klør litt nå. Ikke ømt, ikke hevelse. Bedrer seg i løpet av natten, blir verre i løpet av dagen. Jeg har en jobb der jeg sitter mye stille. Etter en arbeidsdag kan utslettet nesten se ut som små sprengte blodkar i huden. Kan dette være noe jeg har "plukket opp" fra en hotellseng eller -bad? Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Litt vanskelig å si eksakt hva slags utslett du har eller hva det kommer av . Dersom det skulle være en form for "dyr", er det først og fremst fuglelopper som er aktuelt på denne tiden av året, men blirr det gjerne grupper av røde lett hevete stikkliknende utslett når man våkner om morgenen. Psoriasis kan gi småflekker og bryte ut etter influensa, halsbetennelse eller annet , men da er flekkene litt hevete , kan flasse og klør lite eller ikke. Forskjellige typer eksem gir tørr litt ruglete hud på flekkene. Ved helt glatt rødlig utslett uten flassing eller tørr hud kan være en karreaksjon som kalles "purpura" . Det kan noen ganger være en allergisk reaksjon på Paracet eller andre "hodetabeltter" , men forsvinner gradvis. Tror kanskje det er den siste varianten som er mest sannsynlig hos deg så da bør det gi seg gradvis av seg selv, men du må tenke gjennom om du har tatt medikamenter og evt unngå å benytte samme type senere. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...