Gjest Øivind Skrevet 5. august 2001 Del Skrevet 5. august 2001 Hei, For 1,5 år siden tjenestegjorde jeg i militæret, hvor jeg pådro meg en vedvarende lungesykdom. Legene jeg har besøkt har ennå ikke funnet ut hva som feiler meg etter gjentatte undersøkelser. Det som utløste sykdommen var en joggetur i omtrent 5 minusgrader, hvor vi jogget til vi kollapset. Jeg kjente kløe i lungene hele dagen og etterhvert begynte jeg å hoste opp slim. Plagene vedvarte i 8 mnd, og jeg fikk til å begynne med efedrin hos militærlegen slik at jeg kunne delta i aktiviteter. Jeg besøkte mange militærleger. Den første behandlet meg med antibiotika, som ikke virket, hvoretter de testet lungevolum og hastigheten på utåndingen. Alt var fint. Den andre legen fastslo med det samme at jeg hadde en virusinfeksjon som kunne vare noen måneder før den gikk over. Det var ikke noe jeg kunne gjøre med det, og jeg kunne fint delta i fysiske aktiviteter. Da jeg kom hjem ble det tatt blodprøver, og jeg ble testet for anstrengelsesastma. Det hadde jeg ikke(?), og det har vist seg at det er kald luft i lungene som setter i gang slimdannelsen. Etter at jeg hadde hostet slim i 8 måneder ble jeg sakte men sikkert frisk, og jeg trodde jeg var blitt helt frisk inntil ganske nylig. Jeg var ute i kald luft i to netter på rad, og ble forkjølet. Samtidig begynte slimdannelsen. Ved siste legebesøk mente legen at jeg har fått kronisk bronkitt, og at den er virusrelatert. Jeg brukte tidligere flutide for å dempe slimet, men det ville ikke legen gi meg nå. Jeg sa jeg var lut lei hostinga, og ba om å få efedrin, fordi jeg vet det hjelper på symptomene. Et problem er vel at jeg ikke kan bruke 100mg efedrin hver dag i 8 måneder(hvis det skulle vare så lenge)? Jeg røkte ikke for 1,5 år siden i militæret, men jeg begynte å røyke et halvt år etter at jeg var blitt frisk, og jeg røkte i ca. 3 måneder før jeg ble syk igjen, så jeg tror ikke at røykingen har skyld denne gangen. Jeg leste en artikkel om kronisk obstruktiv lungesykdom, og symptomene virket mistenkelig kjente, bortsett fra at jeg ikke har merket nedsatt lungekapasitet, og jeg røkte jo ikke tidligere. Det slimet jeg hoster opp er i form av gulhvite, seige klumper. Jeg plages ikke i det hele tatt om natten. Jeg lurer på om du ut fra min beskrivelse kan gi en formening om hva jeg har, og hva jeg kan gjøre for å begrense sykdommen mest mulig. Jeg skulle også visst hvilke medisiner som er effektive. Og siden mitt opphold i militæret utløste sykdommen, har jeg rett på erstatning? Jeg planlegger besøk hos lungespesialist så snart jeg får anledning. Håper på svar. På forhånd takk. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32736-hoster-opp-seigt-slim-6-mnd-i-%C3%A5ret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 5. august 2001 Del Skrevet 5. august 2001 Først av alt må du oppsøke en lungespesialist, som du altså har planer om å gjøre. Du trenger en henvisning fra din primærlege. Du kan be om å få henvisning til en lungepoliklinikk nærmest der du bor, altså på et sykehus som har lungeavdeling. Jeg vil tro at dette faktisk er det eneste du kan gjøre foreløpig. Det finnes dog masker (Jonas-masker) som brukes av bl a astmatikere mot kald og rå luft. Disse er effektive, og gjør at de som reagerer på kald luft kan være ute også i kaldt vær, noe de hadde store problemer med uten masken. Denne får du gratis gjennom Hjelpemiddelsentralen der du bor, men det er spesialist som skal søke for deg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32736-hoster-opp-seigt-slim-6-mnd-i-%C3%A5ret/#findComment-128025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.