Gå til innhold

Hva om det begynner å brenne på et sykehus?

Anbefalte innlegg

Gjest Guroen
Skrevet

Med flere etasjer og der store deler av pasientene ikke kan gå eller bevege seg i trapper?

Jobber selv på en institusjon for bevegelseshemmede med 8 etasjer. Ingen har til nå kunnet svare ordentlig på hvordan vi skal få pasientene ned trappene dersom det begynner å brenne og ikke heisen virker. Er det egentlig lov å bygge institusjoner der pasientene nesten umulig vil kunne overleve dersom det skulle begynne å brenne??

Skrevet

Er det ikke slik at dere skal dra pasientene ned trappene på dyna eller lakenet? Jeg har lurt på hvor mange av dem som hadde overlevd den behandlingen ;o)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Er det ikke slik at dere skal dra pasientene ned trappene på dyna eller lakenet? Jeg har lurt på hvor mange av dem som hadde overlevd den behandlingen ;o)

Jeg snakket med en portør som sa det samme, han skulle da dra meg ned trappene på laken dersom jeg ikke kunne gå. Jeg ser jo det for meg med ørten slanger som henger ut fra magen ;o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1240250078' post='4135415]

Jeg snakket med en portør som sa det samme, han skulle da dra meg ned trappene på laken dersom jeg ikke kunne gå. Jeg ser jo det for meg med ørten slanger som henger ut fra magen ;o)

Jeg lurer på hvor lenge man hadde hatt vondt i ryggen etter en slik behandling ned 8 etasjer...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg lurer på hvor lenge man hadde hatt vondt i ryggen etter en slik behandling ned 8 etasjer...

Skal bare ned 4 jeg ;o) De har rutiner på det etter som jeg forstod på han jeg snakket med, men jeg vil helst ikke vite så mye om det ;o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1240250970' post='4135431]

Skal bare ned 4 jeg ;o) De har rutiner på det etter som jeg forstod på han jeg snakket med, men jeg vil helst ikke vite så mye om det ;o)

Jeg skal max ned en etasje der jeg har vært innlagt. Heldigvis. Og det er bra for jeg hadde antagelig nektet å bli dratt ned trappa med alt det ville medføre. Bang bang bang. Hjelp :o)

Gjest sykepleier som har vært på brannkurs
Skrevet

Man må trekke pasientene ned trappen på dyner f.eks. Man kan også flytte pasienter sideveis (sykehus har oftest laaaaange korridorer og ulike fløyer på samme plan med branndører mellom slik at man kan få pasientene vekk fra brannen uten å ta trappene i første omgang.

Skrevet

Det vil være fullt mulig for for 2-4 voksne å bære en liggende pasient ned trappene fra 8. etg.

Skrevet

Dette er jo ting man skal lære om på brannkurs. Hos oss er det 6 etasjer med hvert rom som egen branncelle. Ingen forventer at man skal få pasientene ned alle etasjene, det er brannvesenet sin jobb, men man skal få dem ut til neste "sone" om man kan si det sånn. Hvordan det faktisk fungerer under brann har vi heldigvis ikke fått testet enda.

Skrevet

Jeg skal max ned en etasje der jeg har vært innlagt. Heldigvis. Og det er bra for jeg hadde antagelig nektet å bli dratt ned trappa med alt det ville medføre. Bang bang bang. Hjelp :o)

''Og det er bra for jeg hadde antagelig nektet å bli dratt ned trappa med alt det ville medføre. ''

Alternativet er å brenne inne, men det er jo ditt valg. :P

Skrevet

Min mor var nylig på sykehus, da brannalarmen gikk. Ingen reagerte, for det var så ofte feilmeldinger.

Skremmende synes jeg. Det var bare feilmelding denne gangen også, men allikevel.

Skrevet

Det skal være brannlaken under madrassene. Disse spennes fast over pasientene, og så drar man pasientene med seg ned trappene.

I teorien greit, men rimelig tidkrevende i praksis...

Skrevet

Man må trekke pasientene ned trappen på dyner f.eks. Man kan også flytte pasienter sideveis (sykehus har oftest laaaaange korridorer og ulike fløyer på samme plan med branndører mellom slik at man kan få pasientene vekk fra brannen uten å ta trappene i første omgang.

Det forundrer meg ikke om dette er eneste metode som øves på. Rene galskapen. Hva da med folk som er avhengige av oxygentilførsel, intravenøs væsketilførsel og elektriske apparater? HUFF.

Man tar altså ikke i bruk hydrauliske lifter, kraner (sånne med "kurv" folk står i), og helikopter, ei heller disse gigantiske hoppeputene og evakueringsstrømper (folk sender gjennom ned slags gjennomsiktig spirallformet slange, går ikke så fort nedover.

Gjest Guroen
Skrevet

''Og det er bra for jeg hadde antagelig nektet å bli dratt ned trappa med alt det ville medføre. ''

Alternativet er å brenne inne, men det er jo ditt valg. :P

Tror ikke de har tid å spørre hver enkelt pasient om hva de foretrekker i en slik situasjon....

Gjest Guroen
Skrevet

Dette er jo ting man skal lære om på brannkurs. Hos oss er det 6 etasjer med hvert rom som egen branncelle. Ingen forventer at man skal få pasientene ned alle etasjene, det er brannvesenet sin jobb, men man skal få dem ut til neste "sone" om man kan si det sånn. Hvordan det faktisk fungerer under brann har vi heldigvis ikke fått testet enda.

Brancelle? Betyr det at pasientene vil være trygge og overleve inne på rommet sitt dersom det brenner utenfor? Kommer det ikke røyk inn heller? De fleste som omkommer i brann dør jo ikke av flammene, men av røyken.

Skrevet

Brancelle? Betyr det at pasientene vil være trygge og overleve inne på rommet sitt dersom det brenner utenfor? Kommer det ikke røyk inn heller? De fleste som omkommer i brann dør jo ikke av flammene, men av røyken.

Ja det stemmer, men om det faktisk funker vet jeg jo ikke helt sikkert. Det høres jo fantastisk ut

Skrevet

Har nettopp vært på brannkurs, og lærte der at det absolutt tryggeste sted å være hvis det skulle bli brann, er å være på sykehus.Fordi det i private hjem ikke er like mye tilrettelagt med hensyn til brannsikkerhet som på institusjoner, ta f.eks dette med at alle dører automatisk lukker seg, dette sparer man mye tid på.

Skrevet

Min mor var nylig på sykehus, da brannalarmen gikk. Ingen reagerte, for det var så ofte feilmeldinger.

Skremmende synes jeg. Det var bare feilmelding denne gangen også, men allikevel.

''Min mor var nylig på sykehus, da brannalarmen gikk. Ingen reagerte, for det var så ofte feilmeldinger.''

Må svare på denne: Det kan se ut som vi ikke reagerer. Men det gjør vi. Vi har en branntavle på vaktrommet der det står hvor alarmen er utløst, og hvis alarmen er utløst i en helt annen fløy f.eks, så evakuerer vi selvsagt ikke pasientene. Da venter vi på nærmere beskjed. Hvis det skulle være en reell brann, vil noe av vårt personal gå og hjelpe til med evakueringen, mens andre blir igjen for å ta seg av våre pasienter. Da får vi nærmere beskjed om dette.

Vi løper ikke rundt som skremte høns, for vi vet jo hva vi skal gjøre i slike situasjoner. I stedet går vi en runde og beroliger pasientene slik at de ikke skal ligge vettskremt i sengene sine. Da pleier jeg å si at det som oftest er feilmeldinger, men at alarmen ikke er utløst i vår fløy, derfor skal vi vente. Det kan jo hende andre sykepleiere bare sier at "det sikkert er falsk alarm", og det skjønner jeg at pasientene reagerer på.

Er alarmen utløst hos oss, går vi øyeblikkelig til brannstedet og sjekker, for å kunne slokke og redde liv.

Skrevet

''Brancelle? Betyr det at pasientene vil være trygge og overleve inne på rommet sitt dersom det brenner utenfor?''

Der jeg jobber er det "brannsikre" dører inn til hvert rom, det vil si at de kan stå imot flammene i 20 minutter. Mer brannsikkert er det ikke, men 20 minutter er mye i brannsammenheng og gir en mye større sjanse for å redde liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...